Direktlänk till inlägg 23 december 2020

JESAJA BOK. 1:21-31. KLAGOSÅNG ÖVER SION.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 december 2020 11:46

JESAJA BOK. 1:21-31.  

 

      KLAGOSÅNG ÖVER SION.

 

Klagosång över Guds helgedom i Jerusalem.

 

Jesaja bok. 1:21.

 

21.  #Ack, en sköka har hon blivit,

det trofasta staden, hon som var uppfylld

    av rätt, en boning för rättfärdighet -----

nu bor det mördare där#.

 

Sion Guds helgedom blivit en sköka.

       Trofasta staden Jerusalem var uppfylld

av rättvisan.

       Boplats för helighetens ostrafflighetens liv.

Nu bor där ondskans mördare. 

 

Jesaja bok. 1:22.

 

22.  #Ditt silver blivit slagg, ditt vin är

utspätt med vatten#.

 

Gudlösheten likt slagg på silvret värde.

      Ditt söta vin: blivit till smaklöst vatten.

 

Jesaja bok. 1:23.

 

23.  #Dina sturska stormän är tjuvars kumpaner.

Alla älskar de mutor, ständigt försöker de sko sig.

      De för inte den faderlöses talan, änkans sak

tar de inte upp.

  

Beskrivningen över deras gudlösa levnadsvanor. 

       Stormännen övermodiga.

Tjuvars vänner.

          Älska bedrägerier.

Tänker bara på sig själva: själviska.

       Försummar den faderlöses rättigheter. 

Är inte änkans rättvisa försvarare.

 

Jesaja bok. 1:24.

 

24.  #Därför säger Härskaren Herren Sebaot,

Israels mäktige:

       Ve dem!

Jag skall utkräva hämnd på mina fiender,

       jag skall vedergälla mina ovänner#.

 

Olycka drabbar dem för deras gudlösa gärningar.

        De blivit mina fiender: vedergälla dem.

 

Jesaja. 1:25.

 

25.  #Jag skall lyfta min hand mot dig.

   Jag skall bränna bort allt orent i smältugnen

och avlägsna din slagg#.

 

Lyfter min rättfärdiga hand mot dem.

          Min helighet förbränner deras orena gärningar

likt smältugnens hetta.

 

Jesaja. 1:26.

 

26.  #Jag skall ge dig sådana domare som du hade

förr och rådgivare som i forna tider.

        Då skall du kallas "rättfärdighetens borg",

"den trofasta staden#.

 

Efter min heliga luttringseld: skall ge dem

     rättvisans domare.

Visa rådgivare vilka ärar mina bud.

        Du, Sion Guds helgedom ska kallas

"rättfärdighetens borg"

       Trofasta staden Jerusalem.

 

Jesaja bok. 1:27.

 

27.  #Genom rätt skall Sion räddas, genom rättfärdighet de som bor där#.

 

Rättvisan räddar Sion från gudlösheten.

        Rättfärdigheten har sin bo-plats där.

 

Jesaja bok. 1:28.

 

28.  #Men brottslingar och syndare skall krossas,

de som överger Herren skall förgås#.

 

Brottslingar syndare ondskans hantlangare 

     skall förintas.

De upproriska mot Herrens vilja skall förgås.

 

Jesaja bok. 1:29.

 

29.  #Då skall ni känna skam över terebinterna

som förut var er lust, besvikelse över lundarna

       som ni älskade så högt#.

 

Ondskans barn känna skamkänslor över

      deras tillhåll i terebinernas lösaktiga näste.

Besvikna över lundarna skamfulla liv:

      vilka de älskade.

 

Jesaja bok. 1:30.

 

30.  #Ni skall bli som en terebint med vissnad krona, som en lund där vattnet sinat#.

 

Bli lika terebinternas orenhet: likt förgänglig krona.

       Lunden där vattnets lustkänslor förvissnat. 

 

Jesaja bok. 1:31.

 

31.  #Den strake skall bli till blånor och hans

verk till en gnista.

      Tillsammans skall de brinna i en eld som ingen

kan släcka#.   

 

Den själviskes styrka blir svag.

        Hans händers verk: idel tomhet.

Tillsammans brinna i förtärande elden: utan slut.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards