Direktlänk till inlägg 15 december 2020

IGNATIOS BREV TILL SMYRNIERNA. 4:1-2. 5:1-3. VARNING FÖR DOKETERNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 december 2020 06:37

IGNATIOS BREV  TILL  SMYRIERNA.

 

                4:1-2.  5:1-3.

 

VARNING  FÖR DOKETERNA.

 

4:1.  #Jag ger er denna förmaning, mina älskade,

fastän jag vet att också ni tror så.

      Men jag vill varna er för vilddjuren i mänsklig

gestalt.

       Ni skall inte bara undvika att ta emot dem.

Om möjligt skall ni inte träffa dem utan enbart  

      be för dem att de på något vis blir omvända,

fastän det är svårt.

       Över detta råder Jesus Kristus vårt sanna liv#.

 

Ignatios varnar Doketerna: vilddjuren

    i mänsklig gestalt.

Ni inte bara visa dem gästvänlighet:

    utan också undvika träffa dem.

Be för dem: deras hjärtan må omvända sig. 

 

4:2.  #Om det var en skenbild att Herren gjorde

detta, då är det också en skenbild att jag är i bojor.

       Varför har jag då överlämnat mig åt döden:   

åt eld, åt svärd, åt vilddjur?

       När jag är nära svärdet är jag nära Gud;

när jag är hos vilddjuren är jag hos Gud, bara detta

       sker i Jesu Kristi namn.

För att lida med honom utstå jag allt när han ger

      mig kraft, han som blivit den fullkomliga 

människan#.

 

Doketerna förnekar Herrens försoningsverk.

         Är Hans försoningsverk o-verkligt:

bär jag dessa lidandets bojor förgäves.

         Min kropps offer för Kristi lidandets skull:

åt eldslågorna, dödliga svärdet bli vilddjurens

     föda fåfängt.

I min närhet av svärdet jag är Guds närhet.

         Är vid vilddjurens hungers-känsla:

är hos Gud, den högste

         Bara det förhärliga Jesu Kristi namn.

Lida med honom uppstå med honom

     i hans uppståndelse kraft.

Han den fullkomliga människan.  

 

5:1.  #Det finns några som i okunnighet förnekar 

honom eller som snarare blivit förnekade av honom

      och som är dödens förespråkare snarare

än sanningens.

      Profeterna har inte övertygat dem, inte heller

Moses lag.

      Inte ens nu har de blivit övertygade av

evangeliet eller av vad vi, var och en, fått lida#.

 

Finns några okunnigt förnekar Jesu död

    och uppståndelse.

I sin förnekelse blivit förnekade av honom.

          Gör sig till dödens förespråkare:

istället för vara sanningens efterföljare.

      Varken profeterna Mose lag kan övertyga 

deras villfarelser.

         Vårt lidande efter evangeliets sanna budskap

övertyga deras förnekelse. 

 

5:2.  #Också om oss tänker de detsamma.

Vad hjälper det mig om man berömmer men smädar

         min Herre och inte bekänner att han har

antagit kött?

         Den som inte bekänner förnekar honom

helt och hållet och bringar död med sig#.

 

Ser oss som villolärare.

       Mig till ingen tröst och hjälp:

antingen man berömmer Kristi lidande

    eller smädar honom.

Bli människa till köttet genom Jungfru födelsen.

      De som förnekar honom:

Bekänner inte hans död uppståndelse:

        förnekar honom: blir dem till fall. 

 

5:3.  #Namnen på dessa otrogna har jag jag inte brytt mig om att skriva till ner.

        Jag vill inte ens tänka på dem förrän de 

omvänder sig till det lidande som är vår

      uppståndelse#. 

 

Dessa otrognas namn: skriver jag inte om.

        Vill inte ta tid med dem.

Gör de bot och bättring: bekänner Jesu lidande

    död och uppståndelse: ska jag nämna

deras namn.   

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards