Direktlänk till inlägg 24 november 2020

IGNATIOS BREV TILL FILADELFIERNA. 7:1-2. 8:1-2. BISKOPENS STÄLLNING BETYGAS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 november 2020 16:56

IGNATOIS BREV TILL FILADELFIERNA.

 

                7:1-2.  8:1-2.

 

BISKOPENS STÄLLNING BETYGAS.

 

7:1.  #Om också några vill föra mig vilse enligt

köttet, så kan Anden inte föras vilse, eftersom 

       den är från Gud.

Den vet ju varifrån den kommer och vart den far,

      och den avslöjar det fördolda.

Jag ropade mitt bland er, jag talade med hög röst,

      Guds röst:

"Håll er till biskopen och presbyteriet

      och diakonerna!" #.

 

Människors ord kan vara förvillande.

       Guds Ande trovärdig i ord.

Guds ande kunskapens källa: avslöjar det fördolda.

     Jag talar förmanande till er med hörbar röst:

Var trogen biskopen presbyteriet diakonerna.

     

7:2.  #Några menar att jag sade detta därför att jag

i förväg visste om att det fanns splittring

      hos er.

Han för vars skull jag är i bojor, han är mitt vittne 

      att jag inte har hört detta från någon människa.

Men Anden förkunnade och sade detta:

      "Gör ingenting utan biskopen, bevara er kropp

som ett Guds tempel, älska enheten,

    undvik splittringar, var KRISTI EFTERFÖLJARE

liksom han är sin Faders#.

 

Några hörde mina varnande ord:

    mot splittringens fara.

Bär Bojor för Kristi lidandets skull:

    Kristus mitt levande vittne.

Anden förkunnade orde:

          Rådfråga biskopen, bevara er kropp:

ett Guds heligt tempel.

         Älska: förakta inte enheten.

Fly splittringens lidande.

        Var Kristi efterföljare.

Kristus vår förebild: Faders efterföljare.

 

8:1.  #Jag har gjort mitt som människa,

utrustad för att skapa enhet.

       Där det finns splittring och vrede, där bor 

inte Gud.

      Gud förlåter alla som omvänder sig, om de vänder om till enhet med Gud och med

     biskopens råd.

Jag tror på Jesu Kristi nåd, han som befriar er från

         varje boja#. 

 

Jag är människa: utrustad för skapa Andens enhet.

      Gud bor inte i splittringen vreden.

Vreden skapar splittring.

        Gud förlåter hjärtats botgörelse.

Hjärtats omvändelse: hjärtats enhet med Gud.

          Biskopen Guds rådgivare.

Tror på Jesu Kristi nåd.

      Jesus Kristus befriaren från syndens bojor. 

 

8:2.  #Jag förmanar er att inte göra något av 

stridslystnad utan så som Kristus har lärt.

       Jag hörde några som sade:

"Om jag inte finner det i urkunderna, tror jag det

      inte i evangliet".

När jag sade till dem:

    "Det står skrivet", svarade de:

"Det är just frågan".

      För mig är urkunderna Jesus Kristus, de orubbliga urkunderna är hans kors och död 

      och hans uppståndelse och tron genom,

honom.

     Genom dem vill jag bli rättfärdiggjord på

er förbön#. 

 

Förmana er fly o-nödiga ordstrider: idel tomma ord. 

     Låt Kristi lära vara era ord.

Blir rättfärdiggjord genom:

     Kristi kors död och uppståndelse.

Genom Tron på honom.

         Era förböner min hjälp till min

rättfärdiggörelse. 

 

 

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards