Direktlänk till inlägg 24 november 2020

IGNATIOS BREV TILL TRALLIERNA. 1:1-2 2:1-3 3:1-3. IGNATIOS PRISAR DEN GODA ORDNINGEN SOM VISAR SIG I FÖRHÅLLANDET MELLAN BISKOPEN, PRESBYTERER, DIAKONER OCH FÖRSAMLING.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 november 2020 16:56

IGNATIOS BREV TILL TRALLIERNA. 1:1-2.

 

     2:1-3  3:1-3.

 

IGNATIOS PRISAR DEN GODA ORDNINGEN 

 

      SOM VISAR SIG I FÖRHÅLLANDET MELLAN

 

BISKOP, PRESBYTERER, DIAKONER

 

       OCH FÖRSAMLING.

 

Från Ignatios, också kallad Theoforos, till den

     heliga kyrkan i Tralles i Asien, som är älskad

av Gud, Jesu Kristi Fader, och som har frid till

       kropp och ande genom Jesu Kristi lidande.

Han är vårt hopp om uppståndelse till honom.

       Jag hälsar den i all fullhet på apostoliskt 

vis och önskar den allt gott.

 

Heliga kyrkan i Tralles i Asien:

            älskad av Gud, Jesu Kristi Fader.

Ger frid till kropp och ande genom Jesu Kristi

      lidande.

Hans Sons uppståndelse från de döda: vårt hopp.

        Hälsar genom hans uppståndelse:

i all apostolisk fullhet, välsignar den.  

    

1:1.  #Jag vet att ni har ett rent sinne som är

orubbligt i uthållighet, inte bara till det yttre 

      utan till naturen.

Om detta har er biskop Polybios berättar för mig

      när han kom till Smyrna genom Guds och Jesu

Kristi vilja.

       Han gladde sig  tillsammans med mig som

bär bojor i Kristus Jesus, så att jag kan se hela 

      er församling i honom#.

 

Ert rena sinne o-rubbligt i uthållighet.

        Biskop Polybios berättat om ert andliga liv.

Genom Guds Jesu Kristi vilja kom till Smyrna.

        Biskopen gladde sig över vår gemenskap.

Jag bär Kristi Jesu bojor för sanningens skull.

 

 1:2.  #När jag tog emot den gudomliga välviljan

genom honom prisade jag Gud eftersom jag av det

        jag fick veta fann att ni efterföljer honom#.

 

Genom honom mottog jag:

    gudomliga välviljan i tacksamhet prisade

jag Gud.

      Ni underordnar er biskopen.

        

2:1.  #När ni underordnar er biskopen som 

Jesus Kristus tycks ni mig inte leva på människors

      vis utan enligt Jesus Kristus.

Han dog för er skull för att ni skulle tro på hans

       död och så undkomma döden#.

 

Jesus Kristus till behag er underordnade

     av biskopen.

Er ödmjukhet ert beskydd mot människors läror.

         Ni lever efter Jesu Kristi lära. 

Dog för era synders skull:

        Vilket gav er tro på hans död.         

 

2:2.  #Det är därför nödvändigt att göra som ni 

och inte företa sig något utan biskopen utan

      underordna sig presbyteriet liksom 

Jesus Kristus.

      Han är vårt hopp, och i honom skall vi bli funna

om vi lever så#.

 

Inte göra något utan biskopens tillåtelse.

        Underordna er presbytererna:

liksom Jesu Kristi vilja.

        Han vårt eviga hopp.

 

2:3.  #Också diakonerna som tjänar Jesu Kristi

mysterier bör på alla sätt vara till glädje för alla.

        De är ju inte tjänare mat och dryck utan

Guds kyrkas tjänare.

        Därför måste de akta sig för klander som 

för elden#.

 

Diakonerna: Jesu Kristi tjänare.

         Tjänar Jesu Kristi mysterier:

vilket ger hjärtat inre glädje.

    Inte tjänare för lekamlig mat och dryck.

Guds kyrkas tjänare.

            Visar dem respekt vördnad. 

     

3:1.  #På samma sätt bör alla hedra diakonerna

som Jesus Kristus, liksom de bör hedra biskopen

       som är en bild av Fadern och presbytererna

som Guds rådsförsamling och som apostlarnas

      kollegium.

Utan dem kan man inte tala om en kyrka#.

 

Uppskatta uppmuntra diakonerna.

        Hedra biskopen och diakonerna:

vilka är en förebild av Fadern.

     Respektera presbytererna som

Guds råds-församling och apostlarnas kollegium.

        Kyrkan uppbyggd på deras tjänande.     

 

3:2.  #Jag är övertygad om att ni gör så.

Jag har ju tagit emot ett prov på er kärlek

        och har det hos mig i er biskop.

Hans hållning är mycket lärorik, hans mildhet

       en styrka.

Jag tror att också de gudlösa visar aktning

     för honom#.

 

Jag är övertygad om er respekt för kyrkans tjänare.

         Har mottagit Er beprövade kärlek.

Er biskops andliga uppförande lärorik.

           Hans mildhet er andliga styrkas

goda förebild.

           De gudlösa visar vörnad respekt för

hans lärorika livsstil.

 

 

 

 

3:3.  #Eftersom jag älskar er uttrycker jag mig 

återhållsamt, fastän jag skulle kunna skriva

      skarpare om detta. 

Jag har inte fått så h öga tankar om mig själv

      att jag som är dömd skulle kunna befalla er

som en apostel#.  

         

         

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards