Direktlänk till inlägg 24 november 2020

IGNATIOS BREV TILL TRALLIERNA. 4:1-2. 5:1-2. HAN VIDRÖR SITT EGET LIV.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 november 2020 16:56

IGNATIOS BREV  TILL  TRALLIERNA. 4:1-2.  5:1.

 

             HAN VIDRÖR SITT EGET LIV.

 

4:1.  #I Gud vågar jag mycket, men jag känner 

mitt eget mått så att jag inte går under i högfärd.

       Nu bör jag bli alltmer oroad och vägra lyssna på

dem som berömmer mig.

       Ty de som talar till mig på det sättet slår mig

som med en piska#.

 

Gud min frimodighet.

       Leva i ödmjukhet inte fångas högmodets faror.

När jag tänker på övermodets frestelser:

      blir jag orolig: beslutat mig för undvika

all mänsklig berömmelse.

       Människors ord vilka vill ge mig egenära:

ger mig ett lidande.

 

4:2.  #Jag vill gärna lida, men jag vet inte om jag

är värdig det.

        Det är inte så många som märker min iver,

men den kämpar mot mig desto mera.

      Jag behöver mildhet, ty genom den förintas

denna världens härskare#.

 

Jag villig lida Kristi lidande.

          Är jag värdig hans lidande!

Min iver efter Kristi lidande: vilket vill leva i mig. 

         Jag behöver Kristi mildhet.

Kristi mildhet vapnet mot denna världens härskare.

 

5:1.  #Kan jag då inte skriva er om det himmelska?

Jo, men jag är rädd att jag skulle kunna skada er,

         eftersom ni är spädbarn.

Förlåt mig, men ni får inte bli kvävda, eftersom ni

      inte förstår det#.

 

Kan inte skriva för er om himmelska tingen:

         vilket kan bli er till skada, eftersom

lever som andliga spädbarn.

         Förlåt mig mina ord.

Fast föda fördrar ni inte. 

        Er andliga insikt tillhör inte de andligt fullmogna i Kristus.

 

5:2.  #Fastän jag är i bojor och kan förstå de

himmelska tingen och änglarnas rangordningar

      och härskarmakternas församlingar,

SYNLIGA OCH OSYNLIGA, så är jag för den skull

       inte ännu en lärljunge.

Det är mycket vi saknar, så att vi inte skall

      sakna Gud#.    

 

Jag lever mitt liv i bojor för sanningens skull.

       Tacksam för fått insikt i de himmelska

tingen änglarnas olika rangordningar

      och härskarmakternas församlingar.

 

        

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards