Direktlänk till inlägg 24 november 2020

IGNATIOS BREV TILL TRALLIERNA. 6:1-2. 7:1-2. 8:1-2. 9:1-2. 10:1. 11:1-2. HAN VARNAR FÖR DDOKETERNA. HAN VIDRÖR SITT EGET LIV.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 november 2020 16:56

IGNATIOS BREV TILL TRALLIERNA.

 

     HAN VARNAR FÖR DEKETERNA.

 

6:1.  #Jag uppmanar er alltså ----- inte jag utan 

Jesu Kristi kärlek ----- att enbart bruka den kristna 

       födan och avstå från främmande växter,

det vill säga villolära#.

 

Jag förmanar i Jesu Kristi kärlek.

           Tillåta Kristi rena lära föda er inre människa.

Var vaksam för främmande läror:

     villoläror vilka vilseleder från sanningen.

 

6:2.  #De tycks förtroende värda när de blandar ihop

sig själva med Jesus Kristus.

       Det är som om de bjuder ett dödligt gift 

i hunungsvin, som den okunnige gärna tar emot

      i skadlig njutning för att sedan dö#.

 

Villolärorna villiga beblanda sig med Kristi lära.

            Liknar dödligt gift i smakligt honungsvin.

Den o-kunnige i sin förblindelse:

       blir bedragen till skadlig njutning.

Skadlig njutning vän med döden. 

 

7:1.  #Akta er för sådana.  Det gör ni om ni inte blir

högfärdiga utan håller er orubbligt till Jesu Kristi 

       Gud och till biskopen och apostlarnas föreskrifter#.

 

Var vaksamma mot falska villoläror.

        Var inte högmodets tjänare:

utan visa o-rubblig kärlek till Jesu Kristi Gud

     biskopen och apostlarnas föreskrifter.

 

7:2.  #Den som är inne i altaret är ren, men den som

är utanför altaret är inte ren.

         Det betyder: den som gör något utan biskopen

och presbyteriet och diakonerna har inte

      rent samvete#.

 

Rena hjärtan är inne i det heliga altaret.

          Den orene utanför altaret.

Vilket betyder: 

        Den som har ett orent samvete:

underordnar sig inte biskopen presbyteriet

     och diakonerna. 

 

8:1.  #Jag har inte hört något sådant om er, men jag vanar er, mina älskade, eftersom jag förutser 

       djävulens listiga angrepp.

Ta alltså på er mildhet och tålamod.

         Omskapa er tro som är Herrens kropp och i kärlek som är Herrens blod#.

 

Tacksam för vaksamhet mot orena samvetet.

          Jag vill varna er för det: mina älskade.

Akta er för djävulens listiga angrepp.

         Låt er vara mildhetens tålamodets tjänare.

Förändra er tro se på Herrens offrande kropp.

          Bevara er kärlek till Herrens blod.      

 

8:2.  #Ingen av er får ha något emot sin nästa.

 Ge inte hedningarna en förevändning så att 

        Guds församling blir smädad genom vad några

få oförståndiga gör#.

       VE DEM, FÖR VARS OFÖRNUFTS SKULL MITT

NAMN BLIR SMÄDAT BLAND NÅGRA#.

 

Var vaksam för förtalet skvalleriet föraktet

      mot din nästas liv.

Ge inte hedningarna något tillfälle i sin ondska

         smäda Guds församling.   

 

9:1.  #Var döva när man talar till er utan att räkna med Jesus Kristus.

       Han är av Davids släkt, Marias son.

Han föddes verkligen, han åt och drack, han blev

       verkligen förföljd under Ponius Pilatus, 

han blev verkligen korsfäst och dog i de himmelska,

       jordiska och underjordiska makternas åsyn#.

 

Lyssnar inte de gudlösa föraktfulla ord:

        låt Jesu Kristi sinne styra era sinnen.

Han är av Davids släkt.

       Marias son.

Föddes genom Jungfru Marias obefläckade

          moderliv.

Åt och drack.

        Förföjd av fariseer skriftlärde under

Pontus Pilatus.

     Blev korsfäst som förbrytare.

Dog inför de himmelska jordiska och underjordiska

        makternas åsyn.        

 

9:2.  #Han uppstod också verkligen från de döda

när hans Fader uppväckte honom.

        Hans Fader skall också i Kristus Jesus uppväcka oss som tror på honom så att vi blir lika

      honom.

Utan honom har vi inte det sanna livet#.

 

Uppstånden till liv från de döda:

         hans Fader uppväckte honom.

Vi blir lika honom likt Faderns uppväckande

    av Sonen från de döda.

Hans uppståndelse-liv ger oss det sanna livet.

 

10:1.  #Men om det är som några ogudaktiga,

det vill säga otrogna, påstår, att han bara skenbart

      led ----- de är själva bara ett sken ----- varför

är jag då i bojor, varför längtar jag då efter att få

      kämpa mot vilddjuren?

Då dör jag förgäves, då ljuger jag mot Herren#.

 

Några gudlösa säger i sina hjärtan:

       förnekar hans död och uppståndelse.

Jag bär frimodigt dessa mina bojor för

      hans lidandets skull.

Undflyr jag kämpa mot vilddjuren:

     jag ovärdiga bära Jesu lidande.   

 

11:1.  #Fly därför från de onda sidoskotten,

som bär en dödsbringande frukt.

       Om någon smakar på den dör han strax.

Dessa är inte Faderns plantering#.

 

Fly bort från ondskans lögnaktiga ord.

         Vilka bär dödlig frukt.

Smakar man dödliga frukten blir man dödens offer.

        Dödens barn: lever inte i Faderns planteringsgård.

 

11:2.  #Om de vore det skulle de visa sig som

korsets grenar, och deras frukt skulle vara odödlig.

       Genom korset kallar Kristus er i sitt lidande,

ni som är hans lemmar.

       Ett huvud kan inte födas utan lemmar.

Gud lovar oss den enhet som är han själv#.

 

Lever de i Faderns plantering:

      Lever efter Faderns vilja  liknar de korset 

fruktbara grenar.

      Korsets grenars frukt  bär o-dödlig frukt.

Genom korsets kraft kallar Kristus er i 

      sitt kors-lidande; eftersom ni kallade till 

vara hans levande lemmar. 

          Kristi huvud för sina lemmar utan

huvudet kan inte lemmarna födas av Kristi lära.

       Gud enhetens Fader.

Lovat oss enhet.

    

        

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards