Direktlänk till inlägg 25 oktober 2020

NEHEMJA BOK. 2:16-20. STADSMUREN ÅTERUPPBYGGS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 oktober 2020 15:37

NEHEMJAS BOK. 2:16-20.

 

STADSMUREN ÅTERUPPBYGGS.

 

Nehemjas bok. 2:16.

 

16.  #Styresmännen visste inte var jag hade varit

och vad jag hade gjort, ty jag hade ännu inte

       underrättat judarna, varken präster,

stormän eller övriga som hade med saken 

      att göra#.

 

Nehemja bok. 2:17.

 

17.  #Men nu sade jag till dem:

"Ni ser själva hur illa det står till med oss:

        Jerusalem är ödelagt och dess portar nerbrända.

      Låt oss bygga upp Jerusalems mur igen

och göra slut på vår vanära"!#.

 

Sade till stadens styresmän:

       Jerusalem vår stad: ödelagd.

Hennes portar nerbrända.

        Låt oss  frimodigt Jerusalems murar.

Vilket vanhelgat: Guds stad.

 

Nehemja bok. 2:18.

 

18.  #Och jag berättade för dem hur min Gud hade

hållit sin skyddande hand över mig och vad

       kungen hade lovat mig.

"Låt oss börja bygga!"

    sade de och grep sig an med detta goda verk#.

 

Berättade för dem mitt beslut resa till Jerusalem.

         Min Guds kärlekfulla trofasta hand bevarat

mig från faror.

         Konungens lovord till mig.

Låt oss med Guds hjälp bygga upp staden!

          Detta goda verk: Gud till behag.

 

Nehemja bok. 2:19.

 

19.  #Men när heroniten Sanvallat, ammoniten

Tobia, ämbetsmannen, och araben Geshem 

       fick reda på detta öste de spott och spe

över oss:

      "Vad håller ni på med?

Tänker ni göra uppror mot kungen?"#.

 

Heroniten Sanvalla  ammoniten Tobia:

      ämbetsmannen.

Föraktade vårt beslut.

        Ni drar, vad gör ni?

Är ni upproriska mot kungen?

 

Nehemja bok. 2:20.

 

20.  #Men jag gav dem svar på tal:

"Himlens Gud skall ge oss framgång.

       Nu börjar vi, hans tjänare, att bygga.

Varken lag eller hävd ger er någon rätt till

     Jerusalem"#. 

 

Gav dem svar!

        Himlens Gud vår hjälpare tröstare.

Nu börjar återuppbyggandet: vi hans tjänare.

 

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards