Direktlänk till inlägg 26 september 2020

BIKTEN

Av Jan-Owe Ahlstrand - 26 september 2020 16:43

BIKTEN.

 

2020.10.18

 

1. SÄGER ORD IBLAND SOM JAG INTE SKULLE

    HA SAGT:  BEHÄRSKAD TUNGA.

 

2.  HABEGÄR KÖPER DET SOM  JAG INTE BEHÖVER.

 

3.  FÄLLER DÖMANDE KLAGANDE TANKAR:

    MÄNNISKOR LÄTTJA OCH LIKGILTIGHET.

 

4.  INTE RESPEKTERAT MIN SKYDDÄNGEL.

 

 

NÄSTA BIKT:

  INTE ALLTID RESKEKTERAT EUKARSTIN

      PÅ ETT HELIGT SÄTT.

 

SAKNAT BEGÄR TILL ETT DJUPARE HELGAT LIV.

 

SJÄLVRANNSAKNING:

     Säger felaktiga  ord:

som osidosätter min medmänniskan

     förringar hennes männskovärde:

trycker ner henne med mina ord.

 

Viktigt:

   JAG ÄR EN SYNDARE.

SÄGER SOM TERESIA AV AKVILA:

     JAG ÄR VÄRLDENS STÖRSTE SYNDARE:   

 

Släpper in felaktiga  tankar  i sinnet underhåller

    dem.

Tänk på 

Job Herrens tjänare: slöt ett förbund med sina

      inte se på en  jungfru.

 

1.  Inte Satt en vakt  för min tunga  öron  ögon.

     Fienden använder dem för sina onda syften.

Vilket föder oro  och förvirring  ångestfyllda tankar.

      Inte haft disciplinerade tankar släppt in olika felaktiga synintryck.

 

2. Inte alltid respekterat Marias obefläckade av

     avelse.  Kyrkans moder.

Hennes moderliga omsorg och ömhet.

 

3.  Fått tilltal  överlämna allt åt mig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      NÄSTA BIKT.

 

Det är Askon onsdagen i dag.

 

1 Månad sedan sista bikten.

 

Säger som Helige Petrus sa till Jesus.

      Jag är en syndare gå bort ifrån mig.

 

Försummat Första budet

     Du ska inte tjäna andra gudar.

Bekänna min själviskhet inför Guds helighet.

  

    Saknat full förtröstan på Guds trofasthet.

nåd och barmhärtighet.

 

         Tillåter mig själv lyssnar på

    efter sinnernas  tillfredsställelse.

 

Inte alltid respekterat gjorda korset

    på pannan munnen hjärtat:

som en helig handling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tredje Bikten:

 

Ca.  2 veckor sedan sista biktningen.

 

Säger som Petrus sa till Jesus:

      Jag är en syndare.

 

Teresia Akvila:  Jag är världens störste

  syndare.

 

1.   Idag är det  Jungfru Marias Högtidsdag.

 

Inte alltid fullt ut trott på Jungfru Marias

      uppmuntrande tilltal:

gjort hennes sorgsen bedrövad.

 

Inte Respekterat  hennes ömma moders-kärlek.

    Att hon är:  Jesu moder  Kyrkans moder

Himlens Drottning  härskarinna 

      världens med-frälserska.   

I min själviskhet  tänkt ut många själviska tankar. 

 

2.  Blir trängd i olika situationer:

     Arvsyndens vrede kommer ur hjärtat:

säger bittra ord mot min nästa.

     Man skall älska sin nästa.

 

3.  Inte alltid visat vördnad respekt för

korstecknet på min panna hjärta munnen.

 

 

Bikten.

 

Sista Bikten  för en månad sedan.

 

Bekänner som Petrus  Jag är syndare. 

 

Själviskheten i mitt liv påverkar min envishet.

     Jag har rätt i vad jag tror och säger.

 

Tänker övermodiga tankar om mig själv

      och min medmänniska.

 

Förlåta mig själv  och min nästa i tankevärlden

     och med min tunga.

 

Låter mig styras av prestigtankar:

     tiden  går så fort.

Behöver äga mer balans mellan vilan och

       vardagliga behov  tjäna Herren. 

 

Inte alltid bevakat mitt seende.

      Egoviljan varit herre.

 

Använt min tunga till ovärdigt tal  missbrukat den.

     uttalat ord av själviskhet.

 

          

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards