Direktlänk till inlägg 26 september 2020

NEHEMJA BOK. 1:1-11. UNDERRÄTTELSER OM JERUSALEM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 26 september 2020 16:43

NEHEMJA BOK. 1:1-11.

 

Nehemja bok. 1:1.

 

1.  Nehemjas, Hakaljas, sons berättelse.

 

UNDERRÄTTELSER OM JERUSALEM.

 

I månaden kisliv, under det tjugonde året,

    befann jag mig på borgen, Susa#.

 

Nehemja bok. 1:2.

 

2.  #Dit kom då Hanani, en av mina bröder,

tillsammans med några män från Juda.

     Frågade dem hur det hade gått för den skara

judar som var kvar där som hade undsluppit

      fångenskapen och hur det var med Jerusalem#.

 

Nehemja bok. 1:3.

 

3.  #De svarade:

"De som är kvar i landet och sluppit undan 

       fångenskapen lever i nöd och förnedring.

Jerusalems mur är raserad och portarna

    nerbrända"#.

 

Nehemja bok. 1:4.

 

4.  #När jag hörde detta satte jag mig ner och grät.

Jag sörjde i flera dagar, fastade och bad till 

     himlens Gud#.

 

Nehemja bok. 1:5.

 

5.  #Jag sade:

O Herre, himlens Gud,du store och fruktansvärde

      Gud, du som troget står fast vid ditt förbund med dem som älskar dig och håller dina bud#. 

 

Nehemja bok. 1:6.

 

6.  #Öppna dina ögon och öron och hör din

tjänares bön.

     Dag och natt ber jag nu till för dina tjänare          

israeliterna, och jag bekänner de synder som vi

     israeliter, även jag och de mina, har begått

mot dig#.

 

Nehemja bok. 1:7.

 

7.  #Vi har förbrutit oss svårt mot dig genom 

att inte lyda de bud, och lagar som du gav din

    tjänare Mose#.

 

Nehemja bok. 1:8.

 

8.  #Kom ihåg det du sade till din tjänare Mose:

"Om ni är trolösa skall jag skingra er bland folken#.

 

Nehemja bok. 1:9.

 

9.  #Men om ni vänder om till mig, håller mina bud

och handlar efter dem skall jag samla er igen, 

        om ni så har fördrivits till världens ände.

Jag skall föra er därifrån till den plats jag skall

     har utvalt, där mitt namn skall bo"#.

 

Nehemja bok. 1:10.

 

10.  #Israeliterna är ju dina tjänare och ditt folk,

som du har befriat med stor kraft och mäktig hand#.

 

Nehemja bok. 1:11.

 

11.  #Lyssna, Herre, till din tjänares bön,

till alla dina tjänares böner.

       Vi vill inte annat än frukta och vörda ditt namn.

Ge nu din tjänare framgång: låt honom möta

      medlidande hos denna man#. 

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards