Direktlänk till inlägg 8 juli 2020

JEREMIA BOK. 32:1-16. JEREMIA ÅKEERKÖP.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 juli 2020 07:41

JEREMIA BOK. 32:1-15.

 

JEREMIAS ÅTERKÖP.

 

Jeremia bok. 32:1.

 

1.  #Detta är det ord som kom till Jeremia från Herren under Sidkias tionde regeringsår i Juda,

     vilket var Nebukadnessars artonde regeringsår#.

 

Jeremia bok. 32:2.

 

2.  #Då belägrade den babyloniske kungens här

Jerusalem, och profeten Jeremia satt i fängslad

       på vaktgården i judakungens palats#.

 

Under Sidkias tionde regeringsår i Juda land:

      Vilket var kung Nebukadnessars artonde 

regeringsår.

          Invaderade babyloniske kungens krigshär

Guds stad Jerusalem.

      Profeten satt fängslad på vaktgården:

för sina sanna profets ords skull.

 

Jeremia bok. 32:3.

 

3.  #Där hade Sidkia, kungen av Juda, låtit spärra

in honom och sagt:

     "Hur kan du säga i dina profetior:

Så säger Herren:

      Jag skall prisge denna stad åt den babyloniske

kungen, och han skall inta den#.

 

Sidkia Juda kung spärrat in honom:

      Hur kan du talat till mig dessa profetord:

Herren skall prisge denna stad i babyloniske

    kungens våld.

 

Jeremia bok. 32:4.

 

4.  #Och Sidkia, kungen av Juda, skall inte undkomma kaldeerna.

       Han skall falla i den babyloniske kungens hand

och stå till svars inför honom, ansikte mot ansikte,

      öga mot öga#.

 

Kung Sidkia skall inte undkomma kaldeernas

      belägring: för kungen och Juda lands

synders skull.

       Falla o-förvilligt i babyloniske kungens

gudlösa händer.

       Göra räkenskap för sina onda gärningar:

inför kungens dömande ansikte och öga.

 

Jeremia bok. 32:5.

 

5.  #Sidkia skall föras till Babylon och blir kvar där,

tills jag tar mig an honom, säger Herren.

       I kriget mot kaldeerna skall ni inte ha någon framgång"#:

 

Sidkia bli bortförd mot sin egen vilja till Babylon.

         Få stanna kvar där: jag skall själv döma honom.

      I kriget mot kaldeerna skall de bli besegrade.

 

Jeremia bok. 32:6.

 

6.  #Jeremia sade:

Herrens ord kom till mig:#.

 

Jeremia bok. 32:7.

 

7.  #Hanamel, din farbror Shallums son, ska komma till dig och säga:

     "Köp min åker i Anatot, eftersom du står i tur att

lösa i den#.

 

Jeremia bok. 32:8.

 

8.  #Och min kusin Hanamel kom till mig på

vaktgården, så som Herren hade sagt.

       Han sade till mig:

"Köp du min åker i Anatot i Benjamins land,

    eftersom du har rätt att förvärva den och står

i tur att lösa i den.

       Köp den!"

Då förstod jag att detta var ett ord från Herren#.

 

Ordet från Herren: om Jeremias åkerköp.

 

Jeremia bok. 32:9.

 

9.  #Jag köpte åkern av min kusin Hanamel

i Anatot och vägde upp betalningen åt honom,

     17 siklar silver#.

 

Åkerköpet betalningen för den.

 

Jeremia bok. 32:10.

 

10.  #Jag skrev ett kontrakt, förseglade det

och tillkallade vittnen; sedan vägde jag upp silvret

       på en våg#.

 

Skrivna köpkontraktet för åkerköpet.

      Förseglade konraktet tillkallade sanna vittnen

för köpet.

       Vägde upp silvret för köpet.

 

Jeremia bok. 32:11.

 

11.  #Jag tog köpekontraktet, både det förseglade

----- avtalet med villkoren ----- och det öppna#.

 

Tog köpekontraktet förseglade det.

       Tillsammans med givna villkoren för avtalet.

 

Jeremia bok. 32:12.

 

12.  #Och gav det till Baruk, son till Neria, son till

Machseja, i närvaro av min kusin Hanamel och dem

       som bevittnat köpekontraktet och alla de

judeer som befann sig på vaktgården#.

 

Köpekontraktet gavs t ill Baruk.

        I närvaro av min kusin Hanamel.

Alla de närvarande på vaktgården var vittnen.

 

Jeremia bok. 32:13.

 

13. #I deras närvaro gav jag Baruk detta uppdrag:#

 

Baruks uppdrag.

 

Jeremia bok. 32:14.

 

14.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

"Tag dessa kontrakt, det förseglade

       köpekontraktet och det öppna, och lägg dem

i ett lerkrus, så att de bevaras för framtiden#.

 

Herren säger till Baruk:

       Tag dessa kontrakt det förseglade köpekontrakt.

      Placera dem i ett lerkrus.

Vilka bevaras för framtiden.

 

Jeremia bok. 32:15.

 

15.  #Ty så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Än en gång skall hus och åkrar vingårdar köpas

      i detta land#.    

       

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards