Direktlänk till inlägg 16 juni 2020

CLEMENS KORINTBREV. 53:1-5. DAVID OCH MOSE SOM FÖREBILDER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 16 juni 2020 10:51

CLEMENS KORINTBREV. 53:1-5.

 

DAVID OCH MOSE SOM FÖREBILDER.  DEL. 2.

 

Clemens Korintbrev. 53:1.

 

1.  #Ni känner ju de heliga skrifterna, mina vänner,

och känner dem väl och har genomforskat

    Guds utsagor.

För att påminna er skriver vi alltså detta#.

 

Mina vänner: äger kunskap i de heliga skrifterna.

      Lever i dem.

 

Clemens Korintbrev. 53:2.

 

2.  #Ty när Mose hade stigit upp på berget och 

tillbringat fyrtio dagar och fytrio nätter i fasta

    och förödmjukelse sade Gud till honom:

 

MOSES. MOSES, GÅ STRAX NED HÄRIFRÅN,

   TY DITT FOLK, SOM DU HAR FÖRT UT UR EGYPTEN, HAR AVFALLIT.

      DE HAR REDAN VIKIT AV FRÅN DEN VÄGEN

SOM DU BEFALLDE DEM ATT GÅ PÅ; DE HAR

     GJORT SIG GJUTNA BELÄTEN#.

 

Mose hade tillbringat fyrtio dygn i gemenskap med

      Gud i förödmjukelse upp på det heliga berget.

Gud sade till honom:

       Mose, du min tjänare.

Ditt folk som du förde ut ur Egyptens träldomsland:

       nu avfallit från mina rättfärdiga vägar.

De har istället tillbedit en guldkalv.

 

Clemens Korintbrev. 53:3.

 

3.  #OCH HERREN SADE TILL HONOM:

"JAG HAR TALAT TILL DIG EN OCH TVÅ GÅNGER

      OCH SAGT:

`´ JAG SETT DETTA FOLK, OCH SE, DET ÄR HÅRDNACKAT.

     LÅT MIG UTROTA DEM OCH UTPLÅNA DERAS

NAMN UNDER HIMLEN OCH GÖR DIG TILL ETT

     STORT OCH HÄRLIGT FOLK, MYCKET STÖRRE

ÄN DETTA"#:

 

De här orden kom till Mose:

       Flera gånger har jag talar till dig.

Sett detta hårdnackade folk.

           Låt mig få utplåna detta folk deras namn

under himlen.

       Istället gör dig till ett stort och härligt folk.

Mycket talrikare än detta folk. 

 

Clemens Korintbrev. 53:4.

 

4.  #Men Mose sade:  

TY ETT OFFER ÅT GUD ÄR EN FÖRKROSSAD

   ANDE#.

 

Mose svarade:

     Välbehagligt offer inför dig:

offret av en förkrossad ande.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards