Direktlänk till inlägg 10 juni 2020

CLEMENS KORINTBEV. 35:1-12. LÖNEN SOM VÄNTAR. DEL. 2..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 juni 2020 18:46

CLEMENS KORINTBREV. 35:1-12.

 

LÖNEN SOM VÄNTAR.  DEL. 2.

 

Clemens Korintbrev. 35:1.

 

1.  #Hur sälla och underbara är inte Guds gåvor,

mina kära#.

 

Hur välsignade dyrbara är inte Guds gåvor.

 

Clemens Korintbrev. 35:2.

 

2.  #Liv i odödlighet, glans i rättfärdighet,

sanning med frimodighet, tro i förtröstan,

    återhållsamhet med helgelse; och detta

kan vi nu fatta#.  

 

Tänk få leva i Guds o-dödlighet.

      Livet i rättfärdigheten.

Låta sanningen med frimodigheten få råda i livet.

        Äga trons-liv i förtröstan på hans godhet.

Leva återhållsamt liv i helgelse.

      

Clemens Korintbrev. 35:3.

 

3.  #Vad är det nu som bereds åt dem som håller

ut?

       Tidsåldrarnas skapare och fader, den Allhelige,

känner själv dess storhet och skönhet#.

 

De som ståndaktigt lever i rättfärdigheten:

       hur belönas de?

Tidsåldrarnas fader och skapare:

      den Allhelige känner själv till gåvornas storhet

och skönhet. 

 

Clemens Korintbrev. 35:4.

 

4.  #Låt oss alltså kämpa för att bli räknade bland

dem som håller ut, för att vi skall få del av de

      utlovade gåvorna#.

 

Låt oss kämpa trons goda kamp.

         Gör vi det blir vi räknade till de ståndaktiga.

Vilket gör oss delaktiga till de utlovade gåvorna.

 

Clemens Korintbrev. 35:5.

 

5.  #Hur skall detta ske, mina vänner?

Om vårt sinne är fast och troget riktat mot Gud,

      om vi söker det som är välbehagigt 

och angenämnt för honom, om vi gör det som

     svarar mot hans otadliga vilja, följer sanningens

väg och kastar ifrån oss all orättfärdighet och

      ondska, girighet, tvister, dåliga seder och svek,

skvaller och förtal, hat mot Gud, övermod

      och stortalighet, tomt skryt och ogästvänlighet#.

 

Hur blir vi delaktiga av dess utlovade gåvor,

     mina kära vänner?

 

Äga sinnets fasthet: vårt sinnet troget riktat

      mot Gud.

Lever i gudsfruktan besvarar hans fullkomliga vilja.

       Följer sanningens väg beskyddet mot lögnen.

Avsky all o-rättfärdighet och ondska.

     Undvik tvistiga ordstrider. 

Inte tjäna Mammons goda.  Avsky dåliga livsvanor.

      Undvik svekets tunga.

Skvalleriet och förtalet förgiftar själen.

      Älska Gud: hans nåd och barmhärtighet.

Övermodet stortaliga hjärtan och ord:

     leder till livets förfall och undergång.

Skryksam tunga tomhetens tunga.

     Låt gästvänligheten gå före o-gästvänligheten. 

 

Clemens Korintbrev. 35:6.

 

6.  #Ty de som gör sådant är förhatliga för Gud,

 och, INTE BLOTT DE SOM GÖR DET UTAN OCKSÅ

     DE GILLAR NÄR ANDRA GÖR DET.

 

Onda gärningar för-hatliga Guds godhet.

     Vilket värre är när andra ger sitt bifall till

andras onda gärningar.

 

Clemens Korintbrev. 35:7.

 

7.  #Ty så säger Skriften:

TILL SYNDAREN SADE GUD:

        HUR KAN DU TALA OM MINA STADGAR

OCH TAGA MITT FÖRBUND I DIN MUN?#.

 

Skriftens ord säger:

        Guds budskap till syndarna:

Hur du tala om mina rättfärdiga ordningsregler.

      Låta mitt heliga förbund får uttalas ur era

orena läppar.

 

Clemens Korintbrev. 35:8.

 

8.  #DU SOM HATADE TUKTAN OCH KASTADE MINA

ORD BAKOM DIG.

      OM DU SÅG EN TJUV, SÅ HÖLL DU MED HONOM,

OCH MED EN ÄKTENSKAPSBRYTARE GAV DU

      DIG I LAG.

DIN MUN ÖVERFLÖDADE AV ONDSKA OCH DIN

     TUNGA HOSPANN SVEK.

DU SATT DÄR OCH FÖRTALADE DIN BRODER,

     ÅT DIN MODERS SON BRAGTE DU VANÄRA#.

 

Du föraktar min fostran förkastar mina heliga

     ord.

Ser du någon vara en tjuv: du ger honom ditt bifall.

        Umgås med en äktenskapsbrytare.

Ondskans ord överflödade dina muns ord.

          Din tunga var svekfull.

Förtalade din broder.

      Sprider förtal bland människor.

Vanärar din moders älskade son.

 

Clemens Korintbrev. 35:9.

 

9.  #DETTA GJORDE,DU, OCH JAG TEG, OCH DU TRODDE, DU LAGLÖSE, ATT BLI DIG LIK#.

 

Du som förkastade mig: du syndare levde i dessa 

     gudlösa gärningar.

 

Clemens Korintbrev. 35:10.

 

10.  #JAG VILL STRAFFA DIG, OCH STÄLLA DETTA INFÖR ÖGONEN#.

Jag skall bestraffa dig: låta dina onda gärningar

    bli uppenbarade inför dina ögon. 

 

Clemens Korintbrev. 35:11.

 

11.  #NI SOM GLÖMMER GUD, MÄRK DETTA, FÖR

ATT HAN INTE som ett lejon SKALL RYCKA BORT


I er gudlöshet glömt min godhet.

     Respektera min rättvisa; annars visar han sin rättfärdiga vrede inför era onda gärningar.  

 

Clemens Korintbrev. 35:12.

 

12.  #ETT LOVOFFER SKALL PRISA MIG,

OCH DÄR ÄR VÄGEN PÅ VILKEN JAG SKALL VISA

      HONOM GUDS FRÄLSNING#. 

 

Lovoffret skall prisa mig.

         Vägen in i Guds frälsning.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards