Direktlänk till inlägg 6 juni 2020

CLEMENS KORINTBREV. 18:1-17. EXEMPEL UR SKRIFTEN. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juni 2020 18:02

CLEMENS KORINTBREV. 18:1-17.

 

EXEMPEL UR SKRIFTEN. DEL. 2.

 

Clemens Korintbrev. 18:1.

 

1.  #Men vad ska vi säga om David, som fått ett

sådant erkännande?

     Till honom sade Gud:

 

JAG HAR FUNNIT EN MAN EFTER MITT SINNE,

      DAVID, ISAIAS SON, MED EVIG BARMHÄRTIGHET HAR JAG SMORT HONOM#.

 

Davids kallelse: vara hans utvalde tjänare.

     Herren säger: funnit en man efter mtt sinnelag.

David, Isaias son.

      Jag har smort honom med min eviga barmhätighet.

 

Clemens Korintbrev. 18:2.

 

2.  #Men även han säger till Gud:

 

GUD, VAR MIG NÅDIG I DIN GODHET, UTPLÅNA

    MINA ÖVERTRÄDELSER I DIN STORA

BARMHÄRTIGHET#.

 

David säger orden:

     Davids bön:

Min Gud, visa för mig din nåd för din godhets skull.

       Låt mina överträdelse mot din lag bli utplånade

i din stora barmhärtighet.

 

Clemens Korintbrev. 18:3.

 

3.  #GÖR MIG FRI FRÅN ALL MIN SKULD, RENA MIG

FRÅN MIN SYND.

      TY JAG KÄNNER MINA BRISTER OCH MIN SYND

ÄR ALLTID INFÖR MIG#.

 

Gör mig själ fri från alla min skuld.

      Låt mitt hjärta bli rent av din helighet.

Jag känner till mina fel och brister.

        Mina onda gärningar finns alltid inför mig.

 

Clemens Korintbrev. 18:4.

 

4.  #DET ÄR MOT DIG JAG HAR SYNDAT OCH GJORT VAD ONT ÄR DINA ÖGON FÖR ATT DU SKALL

     BEFINNAS RÄTTFÄRDIG I DINA ORD

OCH BEHÅLLA RÄTTEN, NÄR DU DÖMS#.

 

Mot din min skapare: har jag levt syndigt liv.

     Inför dina heliga ögon: gjort vad ont är.

Du är rättfärdig i dina ord: står för rättvisan.

      

Clemens Korintbrev. 18:5.

 

5.  #TY SE, I MISSGÄRNING ÄR JAG AVLAD,

OCH I SYND HAR MIN MODER UNDFÅTT MIG#.

 

Mitt liv formad av missgärningar: jag i arvssynden

    avlad i min modersliv.

 

Clemens Korintbrev. 18:6.

 

6.  #TY SE, DU ÄLSKAR SANNINGEN:

   DIN VISHETS OSYNLIGA OCH DOLDA HEMLIGHETER HAR DU KUNGJORT FÖR MIG#.

 

Du, älskar sanningen.

     Ditt liv god förebild för visheten; vilket du

själv är.  Du är vishetens källa.

       

Clemens Korintbrev. 18:7.

 

7.  #DU SKALL TVÄTTA UR MIG MED ISOP,

SÅ ATT JAG BLIR REN.

      DU SKALL RENA MIG, SÅ ATT JAG BLIR

VITARE ÄN SNÖ#.

 

Du i nåd och barmhärtighet villigt renar mig.

      Bli renhjärtlig likt snöns vithet.

 

Clemens Korintbrev. 18:8.

 

8.  #DU SKALL LÅTA MIG HÖRA FRÖJD OCH GLÄDJE, DE KROSSADE BENEN SKALL GLÄDJA

     SIG#.

 

Du låter mig i din godhet: få höra fröjd och

   glädjerop.

 

Clemens Korintbrev. 18:9.

 

9.  #VÄND BORT DITT ANSIKTE FRÅN MINA SYNDER OCH UTPLÅNA ALL MIN SKULD#.

 

Vänd bort ditt heliga ansikte från mina synder.

        Utplåna all min skuld.

 

Clemens Korintbrev. 18:10.

 

10.  #SKAPA I MIG, GUD, ETT RENT HJÄRTA

OCH FÖRNYA EN RÄTTSKAFFENS ANDE

    I MITT INRE#.

 

Forma mitt hjärta efter ditt heliga hjärta.

        Heligt rent hjärta:

Låt rättvisans ande få råda i min inre människa.

 

Clemens Korintbrev. 18:11.

 

11.  #DRIV MIG INTE BORT FRÅN DITT ANSIKTE

OCH TAG INTE DIN HELIGE ANDE IFRÅN MIG#.

 

Låt inte nådens ande överge mig.

       Låt mig inte bli bortdriven från ditt ansiktes

helighet.

        

Clemens Korintbrev. 18:12.

 

12.  #LÅT MIG ÅTER GLÄDJAS ÖVER DIN FRÄLSNING OCH STYRK MIG MED DIN STYRANDE

     ANDE#.

 

Låt mitt hjärtats fröjd få vara i din frälsning.

        Styrk mig med din allmakts styrka.

Låt din styrande ande vara min trygga tillflykt.

 

Clemens Korintbrev. 18:13.

 

13.  #JAG SKALL LÄRA ÖVERTRÄDARNA DINA

VÄGAR, OCH SYNDARNA SKALL OMVÄNDA SIG

      TILL DIG#.

 

Jag villig lära överträdarna dina rättfärdiga vägar.

       Syndarna skall omvända sig till dig.

 

Clemens Korintbrev. 18:14.

 

14.  #RÄDDA MIG FRÅN BLODSSKULDER, GUD,

DU MIN FRÄLSNINGS GUD#.

 

Var min räddare från mina blods-skulder.

       Gud: du min frälsnings Gud.

 

Clemens Korintbrev. 18:15.

 

15.  #MIN TUNGA SKALL JUBLA ÖVER DIN

RÄTTFÄRDIGHET.

      HERRE, DU SKALL ÖPPNA MIN MUN OCH MINA

LÄPPAR SKALL FÖRKUNNA DIN ÄRA#.

 

Min tungas jubelrop skall jubla över din 

        rättfärdighet.

Herre: du skall öppna min mun mina läppar

      frimodigt förkunna din ära.

 

Clemens Korintbrev. 18:16.

 

16.  #TY OM DU HADE VELAT HA ETT OFFER,

SÅ SKULLE JAG HA GETT DET; DU HAR INTE

       BEHAG TILL BRÄNNOFFER#.

 

Clemens Kointbrev. 18:17.

 

17.  #ETT OFFER ÅT GUD ÄR EN FÖRKROSSAD

ANDE.

     ETT FÖRKOSSAT OCH BEDRÖVAT HJÄRTA

SKALL GUD INTE FÖRAKTA#. 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards