Direktlänk till inlägg 30 maj 2020

CLEMENS KORINTBREV. 17:1-6. EXEMPEL UR SKRIFTEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 maj 2020 08:32

CLEMENS KORINTBREV. 17:1-6.

 

1.  #Låt oss likna dem som gick omkring 

i GETHUDAR OCH FÅRSKINN och förkunnade

     att Kristus skulle komma.

Vi menar Elias och Elisa, vidare Hesekiel

     och dessutom hade hela skaran som fått ett

gott namn#.

 

Låt oss inte bli bedragna av livets rikedomar.

        Klä oss i all enkelhet: som förkunnade

Kristus skulle komma: likt Johannes döparen.

      Guds utvalda profeter Elias och Elisa, vidare

Hesekiel fått ett gott namn bland folket.

 

Clemens Korintbrev. 17:2.

 

2.  #Abraham fick ett utomordentligt betyg, 

när han fick heta GUDS VÄN.

      När han ser på Guds härlighet, säger han 

ödmjukt:

    JAG ÄR STOFT OCH ASKA.

 

Abraham trons fader: kallas Guds vän.

        Hans livssyn på Guds härlighet:

i ödmjukhet säger orden:

           JAG ÄR STOFT OCH ASKA.

JAG ÄR EN SYNDARE.

 

Clemens Kotintbrev. 17:3.

 

3.  #Vidare står det också skrivet om Job:

JOB VAR OFÖRVITLIG OCH REDBAR, SANNFÄRDIG,

      GUDFRUKTIG OCH UNDVEK DET ONDA#.

 

Vidare berättas det om Herrens tjänare Job:

      Jobs liv var fläckfritt svekfritt rättfärdigt

gudfruktigt: han undvek ondskan.

 

Clemens Korintbrev. 17:4.

 

4.  #Men själv anklagar han sig och säger:

Ingen är fri FRÅN ORENHET om också hans liv

      varade blotten dag#.

 

Job anklagade sig själv säger:

      Ingen människan fri från o-renheten.

 

Clemens Korintbrev. 17:5.

 

5.  #Mose kallades TROGEN I HELA SITT HUS,

och genom hans tjänst straffade Gud Egypten med

    plågor och kval.

Men fastän han fick stor ära talade han inte stora

        ord utan svarade på det uppdrag som

gavs honom vid törnbusken#:

 

Mose Herrens utvalde tjänare:

       Trogen i sin kallelse i sitt hus.

Genom Hans tjänande bestraffade Gud Egypten

    med plågor och lidande.

Fick vara till stor ära bland folket:

     men undvik stortaliga ord.

Lydigt besvarade sin kallelse i den brinnande

     busken. 

 

VEM ÄR JAG, ATT DU SÄNDER MIG?

      JAG HAR SVAG RÖST OCH TRÖG TUNGA#.

 

Jag stoft och aska tagen från jordens mylla.

       Min röst svag i sitt tal äger en trög talande tunga.

 

Clemens Korintbrev. 17:6.

 

6.  #Och åter säger han :

 

JAG ÄR RÖK FRÅN EN GRYTA#. 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards