Alla inlägg den 14 april 2020

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2020 19:19

JEREMIA BOK. 17:19-27.

 

SABBATSBUDET.

 

Jeremia bok. 17:19.

 

19.  #Så sade Herren till mig:

Gå och ställ dig i Medborgarporten, där Judas

     kungar går in och går ut, och i alla andra portar 

i Jerusalem#.

 

Herrens ord kom till mig:

      Gå frimodigt ställ dig i Medborgarporten.

I den porten går Judas kungar in och ut.

       Och i alla andra portar i Jerusalem.

 

Jeremia bok. 17:20.

 

20.  #Och säg till dem:

Hör Herrens ord, ni Judas kungar, Judas folk

   och alla invånare i Jerusalem, ni som går in

genom dessa portar#.

 

Säg de här orden till Judas kungar:

      Lyssna villigt på Herrens ord, Judas kungar.

Ni, Judas folk och alla invånare i Jerusalem.

       Ni som dagligen går in i dessa portar. 

 

Jeremia bok. 17:21.

 

21.  #Så säger Herren:

"Ta er noga i akt för att bära någon börda på

     sabbatsdagen eller föra in den

genom Jerusalems portar#.

 

Herrens ord säger:

      Var andligt vaksamma för att inte bära någon arbetsbörda på era axlar på sabbatsdagen.

       Föra den in genom Jerusalems portar.

 

Jeremia bok. 17:22.

 

22.  #Bär inte ut någon börda ur era hus på

sabbatsdagen och utför inget arbete utan håll

       sabbatsdagen helig, så som jag befallde era fäder#.

 

Låt inte bära ut någon börda ur era hus på

    sabbatsdagen.

Utför inget kroppsarbete håll istället

       sabbatsdagen helig.

Vilket jag befallde era fäder göra.

 

Jeremia bok. 17:23.

 

23.  #De ville inte lyda, inte höra på, utan vägrade

styvnackat att lyssna ta varning#.

 

De var o-lydiga inför min förmaning hur de skulle

       helga sabbatsdagen.

I sina styvnackade hjärtan vägrade lyssna på

     mina varningsord.

 

Jeremia bok. 17:24.

 

24.  #Men om ni lyder mig, säger Herren, och inte

för in någon börda genom denna stads portar

       på sabbatsdagen utan håller sabbaten helig

och inte utför något arbete den dagen#.

 

Lyder ni mina ord, säger Herren.

      Inte för ut någon börda genom denna stads

portar på sabbatsdagen.

       Håller sabbaten helig inte utför något 

arbete på den dagen.

 

Jeremia bok. 17:25.

 

25.  #Då skall kungar som sitter på Davids tron

och som har hästar och vagnar färdas genom

     denna stads portar, följda av sina stormän,

av männen i Juda och invånarna i Jerusalem.

      Och denna stad skall sedan alltid vara bebodd#.

 

Gör ni så:

      skall kungar sitta på Davids tron.'

Med hästar och vagnar färdas genom denna stads

     portar; följda av sina stormän.

Följda av Judas män invånarna i Jerusalem.

      Denna stad skall för alltid vara bebodd. 

 

Jeremia bok. 17:26.

 

26.  #Människor skall komma från städerna i Juda,

från Jerusalems omgivningar, från Benjamins

       land, från Låglandet, från bergsbygden 

och från Negev, och de skall bära fram brännoffer

      och slaktoffer, matoffer och rökelse och offra

tackoffer i Herrens hus#.

 

Människor ska villigt: komma från Juda städer.

     Jerusalems omgivning.

Från Benjamins land.

         Från låglandet bergbygden Negev:

Alla dessa folk: frambära brännoffer slaktoffer.

      Matoffer rörkelse offra tackoffer i Herrens hus. 

 

Jeremia bok. 17:27.

 

27.  #Men om ni inte lyder min befallning att

hålla sabbatsdagen helig och inte bära någon

       börda när ni går in genom Jerusalems portar

på sabbatsdagen, då skall jag sätta eld på

     dess portar och branden skall härja Jerusalems borgar, och den skall inte släckas#.  

 

Är ni olydiga mot min befallning o-helga min

   sabbatsdag.

Inte bär någon börda när ni går in genom

    Jerusalems portar på sabbatsdagen

Då skall jag sätta eld på dess portar branden skall

       göra Jerusalems portar till ruiner.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2020 19:19

JEREMIA BOK. 18:1-12.

 

LERAN I KRUKMAKARENS HÄNDER.

 

Jeremia bok. 18:1.

 

1.  #Detta ord kom till Jeremia från Herren:#

 

Herrens givna ord till Profeten.

 

Jeremia bok. 18:2.

 

2.  #Gå ner till krukmakarens hus.

Där skall jag låta dig höra mina ord#.

 

Gå frimodigt ner till Krukmakarens hus.

     På denna plats skall du hörbart få höra

mina sanna ord.

 

Jeremia bok. 18:3.

 

3.  #Då gick jag ned till krukmakarens hus

och fann honom i arbete vid drejskivan#.

 

Jag gick lydigt ned till krukmakerens hus.

       Fann krukmakaren arbeta med flitiga 

formbara händer på drejskivan.

 

Jeremia bok. 18:4.

 

4.  #Ibland misslyckades lärkärlet som krukmakaren formade med sina händer, och då

      gjorde han om det till ett nytt kärl, så som

han ville ha det#.

 

Misslyckades ibland med formandet är lerklumpen

    vilken låg på drejskivan i väntan på bli formad

efter krukmakarens flitiga fingrar till 

     ett hedersamt bruk.

Misslyckande lerkärlet formades det på nytt 

     efter krukmakarens vilja.

 

Jeremia bok. 18:5.

 

5.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Jeremia bok. 18:6.

 

6.  #Skulle jag inte kunna göra med er, Israels folk,

så som denne krukmakare gör, säger Herren.

       Som leran i krukmakarens händer, så är ni

i mina händer, Israels folk#.

 

Vilket jämförs med Israels folk: det misslyckande

    lerkärlet o-formbart i mästarens milda händer.

    

Jeremia bok. 18:7.

 

7.  #Ena gången hotar jag att rycka upp, vräka omkull och förstöra ett folk och ett rike#.

 

Ena gången väljer jag förgöra dem i min vrede.

       Efter deras trolöshet förstöra ett hårdnackat folk.  

 

Jeremia bok. 18:8.

 

8.  #Men om det folk jag hotat vänder om från sin ondska, ångrar jag mig och gör inte det onda jag

     tänkt tillfoga dem#.

 

Gör mitt folk bot och bättring: från sin ondska.

      Ångrar jag mitt beslut förgöra dem.

 

Jeremia bok. 18:9.

 

9.  #En annan gång lovar jag att bygga upp

och plantera ett folk och och ett rike#.

 

En annan gång ger jag dem löfte om upprättelse.

       

Jeremia bok. 18:10.

 

10.  #Men om de gör det som är ont i mina ögon

och inte lyder mig, ångrar jag mig, och gör inte

      det goda jag lovat dem#.

 

Forsätter de sitt gensträviga liv: 

    gör ondsinta gärningar i mina ögon.

O-lydiga mot följa min lag: ångrar jag mitt beslut

      göra det goda mot dem.

 

Jeremia bok. 18:11.

 

11.  #Säg nu till männen i Juda och invånarna

i Jerusalem:

      Så säger Herren:

Som krukmakaren formar leran, så skapar jag

    en olycka åt er och tänker ut en plan mot er.

Lämna er onda väg!

     Ändra era liv och era gärningar!#.

 

Säg i ord från mig: säger Herren.

        Till männen i Juda och invånarna i Jerusalem.

Krukmakaren formar leran på drejskivan.

       Så skapar jag olycka livets elände åt er.

Förmanar er till botgörelse från er onda väg!

        Förändra era liv era onda gärningar.

 

Jeremia bok. 18:12.

 

12.  #Men de kommer att svara:

"Lönlöst!

     Vi följer våra egna planer och handlar var

och en efter sitt eget onda och hårda hjärta#.

 

De besvarar mig övermodigt!

         Vi lyssnar inte på dina kärleksfulla ord!

Vi följer istället våra själviska onda planer.

        

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2020 19:19

JEREMIA BOK. 18:13-17.

 

ISRAELS AVFALL OCH GUDS DOM.

 

Jerremia bok. 18:13.

 

13.  #Därför säger Herren så:

Ställ den frågan till folken:

      Vem har hört något sådant?

Fasansfulllt är det som jungfrun Israel har gjort#.

 

Avskyvärt för mig är era onda planer.

 

Jeremia bok. 18:14.

 

14.  #Kan stenarna försvinna från åkern eller snön

från Libanons berg?

     Kan strömmande vatten sina eller flödande

källor?#.

 

Ni handlar dåraktigt ni vill inte lyssna på

     mina visa förmanade ord!

Lika dåraktigt säga kan stenarna från åkerjorden

          försvinna av sig själva.

De behöver hjälp för flytta sig.

       Kan srömmande vattenflöden uttorka sig själva

om inte torkan utför det! 

 

Jeremia bok. 18:15.

 

15.  #Ändå har mitt folk glömt mig och tänder

offereld åt falska gudar, som fått dem att snubbla

       på vägen, den urgamla vägen, och slå in

på obanade stigar#.

 

   I sina hård hjärtans förblindelse glömt mig

mitt förbarmande milda hjärta.

      Istället tänder de falsk offeld åt falska gudar.

Vilka vilseleder dem: ger dem olycka och fördärv.

 

Jeremia bok. 18:16.

 

16.  #Så skall deras land ligga öde och ständigt

bli utsatt för hån.

       Alla som har sin väg förbi skall bestörta

skaka på huvudet#.

 

För vad de gör blir deras land ödelagt.

       Bemöts ständigt av hånfulla ord.

Alla som passerar dem ser dem som dårar.

 

Jeremia bok. 18:17.

 

17.  #Som östanvinden skall jag skingra dem

inför fienden.

      Ryggen, inte ansiktet, skall jag vända mot dem

på deras olyckas dag#. 

 

Likt östanvindens kraftfulla vindar ska jag

     förskingra dem inför en o-barmhärtig fiende.

Likt ryggens beteende inte ansiktets vill jag visa

    mig för dem på deras olyckas dag. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards