Direktlänk till inlägg 4 april 2020

JEREMIA BOK. 15:5-9. JERUSALEMS ÖDE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 april 2020 11:22

JEREMIA BOK. 15:5-9.

 

JERUSALEMS ÖDE.

 

Jeremia bok. 15:5.

 

5.  #Vem har medlidande med mig, Jerusalem,

vem visar deltagande?

      Vem gör sig besvär att fråga hur det går

för dig?#.

 

Du, Jerusalem visar mig inget medlidande

    i vad du gör!

Vem visar dig barmhärtighet?

 

Jeremia bok. 15:6.

 

6.  #Det var du som övergav mig, säger Herren,

du som vände mig ryggen.

       Jag lyfte min hand mot dig och krossade dig.

Jag är trött på att visa förbarmande#.

 

Du Jerusalem som blivit ödelagt:

      eftersom dy övergav mig, säger Herren.

Lyssnade på ditt hjärtats hårdhet: istället för

    söka omsorg hos mig mitt förbarmande.

 

Jeremia bok. 15:7.

 

7.  #Alla som bodde i städerna kastade jag med

kastskovel.

      Jag gjorde dem barnlösa, lät mitt folk 

gå under ----- de vek inte av från sin väg#.

 

Alla invånare i städerna: i deras gudlöshet

    såg dem som agnar för vinden.

Gjorde dem o-fruktsamma.

       Mitt folk fick uppleva livets undergång.

De fortsatte vandra på gudlöshetens väg.

 

Jeremia bok. 15:8.

 

8.  #Deras änkor blev talrikare än sandkornen 

på stranden.

      Jag sände mot dem inkräktare som härjade

mitt på ljusa dagen.

      Skräck och förfäran lät jag plötsligt drabba dem#.

 

Änkors män förlorade sina liv.

      Änkors antal blev talrikare än sandkornens

antal på stranden.

     Sände dem krigiska inkräktare.

Vilka plundrade Jerusalem mitt på ljusa dagen.

        Stadens befolkning blev skräckslagna. 

 

Jeremia bok. 15:9.

 

9.  #Hon som har fött sju söner sjunker samman

i vanmakt.

      Hennes sol gick ner medan det ännu var

dag, hon berövades sin ära.

     Dem som är kvar av folket skall jag prisge

åt fiendens svärd, säger Herren#.

 

Änkan som fött sju söner: när sönerna berövades

    på livet.

Hon greps av livets fåfänga.

     Hennes hjärtats glädje försvann.

De som blev efter striden:

      skall bli offer för fiendens dödliga svärd,

säger Herren. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards