Direktlänk till inlägg 4 april 2020

JEREMIA BOK. 13:1-11. DET FÖRSTÖRDA HÖFTSKYNKET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 april 2020 11:22

JEREMIA BOK. 13:1-11.

 

DET FÖRSTÖRDA HÖFTSKYNKET.

 

Jeremia bok. 13:1.

 

1.  #Så säger Herren till mig:

Gå och köp dig ett höftskynke av linne och sätt

     på dig det, men låt det inte komma i vatten#.


Herrens ord kom till mig.

     Köp ett höftskynke av linnetyg.

Låt inte det vidröras av vatten placera det

      runt din midja.

 

Jeremia bok. 13:2.

 

2.  #Jag köpte höftskynket som Herren hade sagt

och satte på mig det#.

 

Jag gjorde vad Herren befallt att göra.

 

Jeremia bok. 13:3.

 

3.  #Då kommer Herrens ord till mig en andra gång:#.

 

Jeremia bok. 13:4.

 

4.  #Tag höftskynket som du köpte och som du 

bär om livet och gå till Eufrat.

      Där skall du gömma det i en bergsskreva.

 

Ditt köpta höftskynke du har om ditt liv:

        gå till Eufrat.
Ta av dig det: göm det i en bergsskreva.

 

Jeremia bok. 13:5.

 

5.  #Jag gick bort och gömde det i Eufrat, 

så som Herren hade befallt mig#.

 

Jag gjorde vad Herren befallt mig att göra.

 

Jeremia bok. 13:6.

 

6.  #En lång tid därefter sade Herren till mig:

Gå till Eufrat och hämta höftskynket som jag

     befallde dig gömma där#.

 

Efter lång tid : kom Herrens ord  till mig:

       Gå frimodigt till Eufrat hämta det gömda

höftsskynket.

       

Jeremia bok. 13:7.

 

7.  #Jag gick till Eufrat och letade fram höftskynket

där jag hade gömt det.

      Men då var det förstört och dög inte till något#.

 

Gick till Eufrat: letade fram höftskynket:

        där jag gömt det.

Hittade det: det var förstört.

 

Jeremia bok. 13:8.

 

8.  #Då kom Herrens ord till mig:#.

 

Jeremia bok. 13:9.

 

9.  #Så säger Herren:

På samma sätt skall jag göra slut på Judas

    och Jerusalems stora övermod#.

 

På liknande sätt som det förstörda höftskynkelt:

       ska jag förgöra Judas och Jerusalem

för deras övermodiga liv. 

 

Jeremia bok. 13:10.

 

10.  #Detta onda folk, som vägrar att lyssna till

mig, som lyder sina hårda hjärtan och följer

      andra gudar, tjänar dem och tillber dem,

skall bli som detta höftskynke, 

     som inte duger till någonting#.

 

Detta ondsinta folk: vägrar lyssna på mina ord.

        Istället lyder sina hårda hjärtan.

Följer efter andra gudar.

       Tjänar dem tillber dem.

Blir lika tillintetgjorda som det förmultade

     höftskynket.

 

Jeremia bok. 13:11.

 

11.  #Ty liksom höftskynket knyts kring en mans höften, så knöt jag hela Israels folk och hela

      Judas folk till mig, säger Herren,

för att de skulle vara mitt folk, min berömmelse,

      min ära och min prydnad.

Men de lyssnade inte#. 

 

Jag ingick förbund med dem: liksom höftskynket

       knyts kring en mans höften.

De skulle vara mitt folk.

      Äga min brömmelse.

Min ära och min prydnad.

      I sitt hjärtats hårdhet var o-villiga 

lyssna på mig.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards