Direktlänk till inlägg 29 februari 2020

JEREMIA BOK. 3:1-5. HERREN ANKLAGAR SITT FOLK FÖR AVFALL OCH TROLÖSHET. DEL.3.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 februari 2020 10:20

JEREMIA BOK. 3:1-5.

 

HERREN ANKLAGAR SITT FOLK FÖR AVFALL

 

OCH TROLÖSHET.  DEL. 3.

 

Jeremia bok. 3:1.

 

1.  #Om en man skiljer sig från sin hustru

och hon lämnar honom och gifter sig med en annan,

      kan han sedan gå tillbaka till henne?

Blir då inte landet vanhelgat?

      Och du som har horat med många män, skulle du

få komma tillbaka till mig?  säger Herren#.

 

Skiljer sig en äkta hustru från en man:

     lämnar honom: Gifter om sig med en annan man.

Kan inte hustruns första man igen äkta henne?

          Bli inte landet vanhelgat genom äktenskapsbrott?

 

Jeremia bok. 3:2.

 

2.  #Lyft blicken mot de kala höjderna och se:

vart har du inte vältrat dig i otukt?

       Vid vägarna satt du och väntade som en arab

i öknen.

       Du vanhelgade landet med ditt horande

och din ondska#.

 

Jeremia; lyft din blick: se mot de kala höjderna:

     Du mitt folk: var någonstans har du bedrivit

ditt o-tuktiga liv?

       Vid vägarna var du vaksam inväntade rätt

tillfälle för att utöva ditt o-rena liv.

      Likt en arab som uthålligt väntar i öknen.     

 

Jeremia bok. 3:3.

 

3.  #Regnskurarna hölls tillbaka och inget vårregn

föll, men du var fräck som en hora och vägrade

     skämmans#.

 

Regnskurarna kom inte i rätt tid.

        Inget vår-regn bevattnade jordens behov.

Var övermodig i din fräckhet likt en prostituerad:

    vägrade känna skam över sina onda gärningar. 

 

Jeremia bok. 3:4.

 

4.  #Ändå ropar du nu till mig:

"Fader!

      Du var min vän när jag var ung!#.

 

Ändå i ditt gudlösa liv: ropar du nu till mig:

    "Fader".

Med be-kännande ord säger:

      Du var min vän under min ungdoms-tid!

 

Jeremia bok. 3:5.

 

5.  #Kan en vän vredgas för all framtid, kan hans

raseri vara för evigt?"

        Så säger du, men du gjorde det onda ----- och det med framgång#.

 

Kan en ungdoms-vän känna vrede inför framtiden:

       Kan hans vredes-mod vara för evigt?

Du mitt folk säger själv, du var ondskefull 

     din ondska var framgångs-rik.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards