Direktlänk till inlägg 25 januari 2020

HOSAE BOK. 14:1. DEL. 2. EFRAIMS AVGUDADYRKAN STRAFFAS MED DÖDEN. HOSEA BOK. 14:2-10. OMVÄNDELSE OCH RÄDDNING.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 januari 2020 12:44

HOSEA BOK. 14:1.  DEL. 2.

 

EFRAIMS AVGUDADYRKAN STRAFFAS MED DÖDEN.

 

Hosea bok. 14:1.

 

1.  #Samarien har trotsat sin Gud och får sona

sin skuld.

        De skall falla för svärdet, deras spädbarn skall

krossas, havande kvinnor skäras upp#. 

 

Samarien var upprorisk mot sin Gud.

       Får vedergällning för sitt syndiga liv.

Dödens svärdsegg skall falla över dem.

       Deras spädbarn bli krossade.

       Havande kvinnor inte fullborda sitt havandeskap.

 

HOSEA BOK. 14:2-10.

 

OMVÄNDELSE OCH RÄDDNING.

 

Hosea bok. 14:2.

 

2.  #Vänd tillbaka, Israel, till Herren, din Gud,

du har kommit på fall genom din synd#.

 

Gör bot bättring, du Israel, till Herren, din Gud.

       Du avfallit från din tro: genom din synd.

 

Hosea bok. 14:3.

 

3.  #Kom med era ord och vänd tillbaka till Herren,

säg till honom:

      Förlåt all vår skuld ta emot det goda, vi skall

infria våra löften#.

 

Bekänn er synd: gör sinnes-ändring inför Herren.

         Säg i ord till honom:

Förlåt; all vår skuld.

        Ta emot godheten.

Vi vill infria våra löften.

 

Hosea bok. 14:4.

 

4.  #Assyrien räddar oss inte, vi skall inte stiga

till häst, inte längre säga "Vår Gud" till ting vi

     själva har gjort.

Hos dig finner faderlösa barmhärtighet#.

 

Assyrien var för oss ingen räddare.

         Vi skall inte fly med häst längre; inte säga:

"Vår Gud till våra själv-skapare ting vi gjort.

       Hos dig finner fader-lösa barmhärtighet.

 

Hosea bok. 14:5.

 

5.  #Jag skall bota dem från deras trolöshet,

jag skall älska dem av hjärtat, min vrede har

     vänt sig från dem#.

 

I min godhet bota dem från deras trolösa hjärtan.

         Älska dem med mitt hjärta.

Min vrede låter jag försvinna.

 

Hosea bok. 14:6.

 

6.  #Jag skall bli som dagg för Israel, och han skall

blomstra som en lilja, slå rot som en poppel#.

 

Skall låta mig likna morgondaggen för Israel.

          I vilket han kan blomstra upp som liljan.

 

Hosea bok. 14:7.

 

7.  #Och skjuta nya skott.

Hans prakt skall vara som olivträdets, hans doft

    som Libanons#.

 

Få frimodigt skjuta upp nya friska skott.

       Hans prakt likna olivträdets.

Hans väldoft likt Libanons.

 

Hosea bok. 14:8.

 

8.  #De skall åter få bo i hans skugga, de skall 

frodras som en trädgård och blomstra som en 

     vinstock.

Han skall bli ryktbar som Libanons vin#.

 

Skall åter få ha sin bo-plats i hans trygga skugga.

         Skall få trivas likt en trädgård.

Blomstra som en saftig vinstock.

        Får vara till gott vittnesbörd: likt Libanons

smakliga viner. 

 

Hosea bok. 14:9.

 

9.  #Vad har Efraim mer med avgudarna att skaffa?

Jag är den som ger svar och vakar över honom.

       Jag är som en grönskande cypress.

Från mig får du din frukt#.

 

Vad för nytta har Efraim av sina o-rörliga avgudar?

         Jag besvarar era böner: vakar över er likt hönan över sina kycklingars liv.

          Jag liknar en grönskande cypress.

All frukt kommer från mig.

 

Hosea bok. 14:10.

 

10.  #Den som är vis skall förstå detta, den som

är förståndig inser det.

      Herrens vägar är de rätta, och de rättfärdiga

vandrar på den, men syndarna kommer på fall#.

 

Den vise förstår min godhet och förlåtelse.

       Herrens vägar rättvisans vägar.

De rättfärdiga vandrar frimodigt på den.

         Syndarnas väg vilseleder dem. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards