Direktlänk till inlägg 25 januari 2020

HOSEA BOK. 8:1-14. DOM ÖVER ISRAELS AVGUDADYRKAN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 januari 2020 12:44

HOSEA BOK. 8:1-14.

 

DOM ÖVER ISRAELS AVGUDADYRKAN.

 

Hosea. 8:1.

 

1.  #Sätt hornet till din mun!

Som en örn slår fienden ner på Herrens hus, ty de 

      har brutit förbundet och satt sig upp mot lag#.

 

Mitt folk Israel: har brutit sitt förbund mot mig.

        Fienden likt örnens flyktiga vingars anfall förgörande krafter mot Herrens hus.

      Visat sin upproriskhet mot följa Herrens

givna lag.

 

Hosea. 8:2.

 

2.  #De ropar till mig:

"Min Gud!   Vi israeliter känner dig"#.

 

De ropar till mig under sitt förtryck under fienden.

         Min: vår Gud: ende Guden!

Vi israeliter vill bekänna vår kännedom om dig.

 

Hosea bok. 8:3.

 

3.  #Israel har förkastat det goda, fienden skall

förfölja honom#.

 

Israeliterna har i sina  hjärtan övergett godheten.

       Olycka kommer över er för er o-trohets skull.

 

Hosea bok. 8:4.

 

4.  #De väljer kungar mot min vilja och furstar

jag inte känns vid.

      Av sitt silver och sitt guld har de gjort sig

avgudar till sitt eget fördärv#.

 

De väljer i sin själviskhet kungar mot min vilja.

       Furstar och kungar som misshagar mig.

Gjort själv-valda avgudar av sitt guld och silver.

       Avgudadyrkan till sitt eget fördärv.

        

Hosea bok. 8:5.

 

5.  #Förkastlig är en tjurkalv, samarier!

Min vrede flammar mot dem.

        Hur länge skall de hålla på med

sin orenhet?#.

 

Ni, samarier: liknar en förkastlig tjurkalv.

          Min vredesdom glöder mot samarierna.

Skall ni inte upphöra med ert o-rena liv!

 

Hosea bok. 8:6.

 

6.  #Vad har Israel med kalven att skaffa?

Den har en hantverkare gjort, den är inte en gud.

       Samariens kalv skall slås i stycken#.

 

Hantverkarens händer gjorde tjurkalven.

       Samariens avguda kalv: ingen gud.

Kalven skall slås sönder i skilda stycken.

 

Hosea bok. 8:7.

 

7.  #Vind sår de, storm skördar de.

Växande gröda har de inte, det som spirar ger

    inte mjöl, och ger det något slukas det av främingar#.

 

Vindens tomhet sår de.

       Storm-styrkan skördar de.

O-trohetens förbannelse de spirande växterna ger

      inget mjöl.

Växande grödan saknas.

        Ges något mjöl bortrövas av främlingar.

 

Hosea bok. 8:8.

 

8.  #Israel är uppslukat, ses nu bland folken som

ett värdelöst kärl#.

 

Israel uppslukat av främmande folk.

       Ses som värdelöst folk.

 

Hosea bok. 8:9.

 

9.  #Israel gick till Assyrien som en ensam vildåsna.

Efraim köpte sig kärlek#.

 

Israel sökte sin tilltro till Assyrien; likt en förvirrad

      bortsprungen förvildad åsna.

Efraim köpte sig förbjuden kärlek.

 

Hosea bok. 8:10.

 

10.  #Även om de köper vänner bland folken skall

jag nu samla ihop dem#.

 

Köpte sig själv-utvalda vänner bland folken.

 

Hosea bok. 8:11.

 

11. #Efraims många reningsaltaren har blivit 

till oreningsaltaren#.

 

Efraims många renings-altaren blivit besmittade

    av deras orena liv till o-renings-altaren.

    

Hosea bok. 8:12.

 

12.  #Om jag så skriver tusentals lagar för honom

låtsas han inte om dem#.

 

Skriver jag ger Israel tusentals lagar:

      Vill de inte lydigt följa dem.

 

Hosea bok. 8:13.

 

13.  #De offrar kött, som de redan äter, men Herren

vill inte veta av deras offer.

      Han minns nu deras skuld och straffar deras

synder: de måste tillbaka till Egypten#.

 

Offra kött: vilket de äter.

      Herren i sin helighet avskyr deras offer.

Känner till deras syndiga skuld: bestraffar deras

      syndiga liv.

De måste sändas tillbaka Egyptens träldomsland.

 

Hosea bok. 8:14.

 

14.  #Israel har glömt sin skapare och byggt palats.

Juda har befäst många städer.

       Jag skall sända eld mot dess städer,

den skall härja dess borgar#.


 

Israel övergivit sin skapare.

     Byggt egna praktfulla palats.

Juda har högmodigt befäst många städer.

     Jag skall sända min vredes eld mot dessa städer.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards