Direktlänk till inlägg 18 januari 2020

HOSEA BOK. 2:14-23. HERRENS KÄRLEK TILL DEN TROLÖSA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 januari 2020 16:37

HOSEA BOK. 2:14-23.  HERRENS KÄRLEK 

 

TILL DE TROLÖSA.

 

Hosea bok. 2:14.

 

14.  #Därför skall jag locka ut henne i öknen 

och söka vinna hennes hjärta#.

 

I min kärlek locka henne ut i öde-öknen:

     där ingen Baals-dyrkan finns.

I öknen söka vinna hennes hjärta.

 

Hosea bok. 2:15.

 

15.  #Där lovar jag återge henne vingårdarna,

jag gör Akors dal till en hoppets port.

      Där skall hon svara mig som i sin ungdom,

som när hon drog ut ur Egypten#.

 

Där jag finner hennes hjärta:

       Återge henne vingårdarna.

Göra Akors dal till hoppets port.

       I öknen ska hon besvara mig som i sin  ungdomstid.

      Under tiden då jag förde henne ut från

egyptens träldomsland. 

 

Hosea bok. 2:16.

 

16.  #Den dagen, säger Herren, skall du kalla 

mig "min man" och inte längre "min Baal"#.

 

På den dagen; lovar Herren i vad han säger:

       Du skall kalla mig din Herre: "min man".

 

Hosea bok. 2:17.

 

17.  #Jag skall se till att baalsgudarna inte nämns,

att hon inte mer tar deras namn i sin mun#.

 

Jag skall utplåna baals-gudarna ur deras minnen.

          Finns inte deras falska tillbedjan i deras

hjärtan finns inte OCH på deras tunga.

 

Hosea bok. 2:18.

 

18.  #För mitt folk skall jag den dagen sluta ett

förbund med de vilda djuren, med himlens fåglar

      och markens kräldjur, och båge och svärd

och krig skall jag utplåna i landet, så att de

      får bo i trygghet#.

 

Inför mitt folk ska jag sluta ett förbund:

     Med de vilda djuren.

Med himlens fåglar markens kräldjur.

      Med strids-båge svärd och krig skall jag

utplåna baals-gudarna i landet.

         Vilket ger mitt folk trygghet i landet.  

 

Hosea bok. 2:19.

 

19.  #Jag skall äkta dig för evigt, jag skall äkta dig

i rättfärdighet och rätt, i kärlek och förbarmande#.

 

Jag skall i min kärlek äkta dig för evigt.

          Äkta dig mitt trolösa folk i min rättfärdighet

rättvisa i kärlek och förbarmande. 

 

Hosea bok. 2:20.

 

20.  #Jag skall äkta dig i trofasthet, och du skall

lära känna Herren#.

 

Ska äkta dig som bruden och brudgummen

    i trofasthet.

I vårt heliga äktenskap: ska du få lära känna mig;

     säger Herren. 

 

Hosea bok. 2:21.

 

21.  #Den dagen skall jag svara, säger Herren,

jag skall svara himlen, och himlen skall svara

      jorden#.

 

På den dagen ska jag i trofast svara för det

          i himlen. 

Himlen skall svara på jorden för vad jag gör.

 

Hosea bok. 2:22.

 

22.  #Och jorden skall svara säden och vinet

och oljan och de skall svara Jisreel#.

 

Jordens näring skall ge säden fruktbart liv.

      Vin och olja i överflöd.

 

Hosea bok. 2:23.

 

23.  #Jag skall plantera henne åt mig i landet

och förbarma mig över Lo Ruchama och säga 

      till Lo Ammi:

"Du är mitt folk" ,

       och han skall svara: "Min Gud". 

 

I min rättfärdiga trofasthet plantera henne åt mig

       i landet.

Förbarma mig över Lo Rachama.

      Säga frimodigt till Lo Ammi:

"Du är mitt folk".

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards