Direktlänk till inlägg 4 januari 2020

MANASSES BÖN. vers. 1-15.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 4 januari 2020 20:21

MANASSES BÖN.

 

Manasses böns versar.  1-15.

 

Vers. 1.

 

1.  #Herre, allhärskare, våra fäders Gud,

Abrahams, Isaks och Jakobs Gud och deras

     rättfärdiga ättlingars#.

 

Manasses bekännande bön om vem vår Gud är.

       Allhärskaren, våra fäders Gud.

Abrahams Isaks Jakobs Gud.

      Deras rättfärdigars ättlingars Gud.

 

 Vers. 2.  

 

2.  #Du som har skapat himmel och jord med

all deras prakt#.

 

Vår Gud: Vår allskapare av himlen och jorden.

     Med deras all-prakt.

 

Vers. 3.

 

3.  #Du som fjättrade havet med ditt befallande ord,

du som stängde djupet och förseglade det med

       ditt fruktade och ärorika namn#.

 

I ditt skapelseskeenden: fjättrade havet med 

      ditt befallande ord.

Stängde havets djup.

      Förseglade dess djup.

Med ditt fruktade äro-rika namn.

 

Vers. 4.

 

4.  #Och som får allting att rysa och darra för

din makt#.

 

I ditt allmakts skapande ord: fick allt skapat att

      vara bävande ödmjuka inför din allmakt.

 

Vers. 5.

 

5.  #Ty ingen uthärdar din majestätiska glans,

ingen kan utstå din vrede som hotar syndare#.

 

Inget skapat eller skapad levande varelser kan

      uthärda din majestätiska glans.

Inte i sin vilja utstå din vrede som hotar syndiga 

      hjärtan.

 

Vers. 6.

 

6.  #Och ingen kan mäta eller fatta ditt löftes nåd#.

 

Ingen med mänskligt mått kan väga mäta.

      Förstå ditt eviga löftets nåd.

 

Vers. 7.

 

7.  #Du är Herren, den Högste, full av medkänsla,

sen till vrede och rik på kärlek, människors lidanden       väcker din ånger.

Du, Herre, har i din mildhet och godhet lovat dem

      som syndat mot dig att de får omvända sig

och bli förlåtna; i din stora barmhärtighet har du

      bestämt att syndare kan omvända sig

och bli räddade#.

 

Du, Herre: den Högste.

     Den Högste: full av med-känsla för din skapelse.

Långmodig i din vrede.

      Visar din kärleksfulla rikedom.

Rik på människors lidande.

     Du, Herre i din mildhet godhet  lovat dem

som levt syndigt liv mot dig.

        Får göra bot och bättring: blir förlåtna.

Blir förlåtna i din stora barmhärtighet.

         I din stora barmhärtighet beslutat de ödmjukt

omvända blir du deras räddare.

 

Vers. 8.

 

8.  #Du, Herre, de rättfärdigas Gud, krävde inte omvändelse av de rättfärdiga, av Abraham, Isak

      och Jakob, som aldrig syndat mot dig,

men av mig syndare kräver du omvändelse#.

 

Du min Herre, de rättfärdigas Gud.

      Du krävde inte botgörelse av de rättfärdigas liv:

Fader Abraham Isak och Jakob.

      Vilka aldrig syndat mot dig.

Av syndigas liv kräver du hjärtats sinnesändring.

 

Vers. 9.

 

9.  #Ty mina lagbrott är otaliga som havets sandkorn.

       Herre, mina lagbrott är otaliga, och jag får

ingen lindring, så att jag kan höja mitt huvud,

     ty jag är ovärdig att lyfta blicken mot

himlens höjd för all min orättfärdighets skull.

      Det är med rätta jag plågas, Herre,

jag pinas efter förtjänst, fjättrad#.

 

Manasse säger i sin bekännande bön:

       Mina lagbrott mot dina bud är o-räkneliga.

Likt havets sandkorn.

           Mina lagbrott min själs dagliga lidande.

Jag vill ödmjukt bekänna min o-värdighet.

      Lyfta min blick mot himlens höjd.

För all min livs o-rättfärdigas skull.

         I detta plågas min själ.

Jag i min synd förtjänar bli fjättrad: min Herre. 

 

Vers. 10.

 

10.  #Och böjd av tunga järnbojor, så att jag inte

kan lyfta mitt huvud.

       Ty jag väckte din glödande vrede och gjorde det som är ont inför dig, när jag ställde upp de vidriga

     avgudabilderna och lät dessa skändligheter

bli fler och fler#.

 

Förödmjukad av syndens tunga järnbojor.

       Vilket gör min blick skamfylld.

Väcktes av din rättfärdiga glödande vrede.

      Vilket gav mig smärta i mitt inre.

Jag tillbad de fåfängliga avgudarbilderna.

        Deras skändligheter blev allt fler.

 

Vers. 11.

 

11.  #Nu böjer jag knä i mitt hjärta och ber dig

att visa din mildhet#.

 

I ödmjukhet i mitt hjärta bekänner min synd.

      Visa mig din mildhet.

 

Vers. 12.

 

12.  #Jag har syndat, Herre, syndat, och jag vet

vad jag har brutit#.

 

Har levt syndigt liv, min Herre.

      Jag känner till mina lagöverträdelser mot 

dina bud.

 

Vers. 13.

 

13.  #Jag bönfaller och ber dig: förlåt mig, låt mig

inte gå under genom mina lagbrott, vredgas inte

       för evigt, låt inte mina olyckor vara för alltid,

förvisa mig inte till jordens nedersta djup; du är

     ju de botfärdigas Gud, Herre#.

 

Jag beder ödmjukt: förlåt mig.

       Låt inte mitt liv: utplånas genom mina lagbrott.

Låt inte din vrede drabba mig för evigt.

          Låt inte livets olyckor vara mitt dagliga bröd.

Du, är botfärdigas Herre:

       Tillåt inte livets olyckor drabba mig.  

 

Vers. 14.

 

14.  #Då blir det som händer mig ett bevis för

din godhet, ty i din stora nåd räddar du mig fast

     jag är ovärdig#.

 

Var dina botgörande händer gör mig: beviset för din

     godhet.

Din stora nåd min räddare för din  godhets skull.

 

Vers. 15.

 

15.  #Och jag skall prisa dig så länge jag lever.

    Dig lovsjunger hela den himmelska hären,

och din är äran i evighet. Amen#. 

 

För vad du gjort med mig: villigt prisar dig:

     under hela mitt liv.

Hela himmelska härskaran lovsjunger dig 

   till ditt namns ära för din nåds och godhets skull

i all evighet.  Amen. Amen. Amen.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards