Direktlänk till inlägg 27 december 2019

eeeeDE FEMTOM BÖNERNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 27 december 2019 08:14


                     ELFTE BÖNEN.

 

 

Jesus barmhärtighetens oändliga djup, jag ber Dig

      vid minnet av Dina Sår, som trängde in i Din

benmärg och i djupet av varelse, att dra mig

     eländiga syndare, överväldigad av allt det jag

är skyldig till, bort från synden och att gömma

     från Ditt ansikte som med rätta är förargat på

mig.

      Göm mig i Dina Sår tills Din rättvisa vrede har

gått över. Amen.

 

                         FADER VÅR.

 

Fader vår, som är i himmelen.

          Helgat vae Ditt Namn.

Tillkomme Ditt Rike, ske Din Vilja, såsom i

         Himmelen så ock på jorden.

 

Vårt dagliga bröd giv oss idag, och förlåt oss

        våra skulder såsom ock vi förlåta oss

skyldiga äro, och inled oss icke i frestelse,

        utan fräls oss från ondo.  Amen.

 

                         AVE MARIA.

 

Var hälsad Maria, full av nåd; Herren är med dig;

       välsignad är du bland kvinnor, och

välsignad är din livsfrukt, Jesus.

 

Heliga Maria, Guds Moder, bed  för oss syndare,

         nu och vår dödsstund.  Amen.

 

                     LOVPRISNINGEN.

 

Ära vare Fadern och Sonen och den Helige Ande.

       Nu och alltid i evigheters evighet. Amen.

 

 

                   

                      TOLFTE  BÖNEN.

 

 

Jesus, Sanningens Spegel, enhetens Sigill,

       Bamhärtighetens källa, påminn Dig de många

och olika Sår, med vilka Du täcktes från huvud

        till fot, sönderriven och färgad röd av Din 

utgjutna och tillbedjansvärda Blod.

       O, stora och universella Smärta, vilken Du led 

i Ditt jungfruliga kött av kärlek till oss.

      Gode Jesus.

Vad finns det som Du kunde ha gjort för oss som

      Du inte har gjort?

Låt ditt lidandets frukt förnyas i min själ genom

       att jag troget minns Ditt lidandes frukt och må

Din kärlek förökas i mitt hjärta varje dag till dess

       att jag ser Dig i evigheten.

Du som är allt det godas och all glädjes 

      Skattkammare, som jag ber Dig att ge mig,

gode Jesus i det eviga livet. Amen.

 

 

                             FADER VÅR.

 

Fader vår, som är i Himmelen.

        Helgat vare Ditt Namn.

Tillkomme Ditt Rike, ske Din Vilja, såsom i

        Himmelen så ock på jorden.

 

Vårt dagliga bröd giv oss idag, och förlåt oss 

       våra skulder såsom ock vi förlåta oss

skyldiga äro, och inled oss icke i frestelse,

        utan fräls oss från ondo.  Amen.

 

 

                     AVE MARIA.

 

Var hälsad Maria, full av nåd; Herren är med dig,

     välsignad är du ibland kvinnor, och välsignad

är din livsfrukt, Jesus.

 

Heliga Maria, Guds Moder, bed för oss syndare,

      nu och i vår dödsstund.  Amen.

 

                    

                     LOVPRISNINGEN.

 

Ära vare Fadern och Sonen och den Helige Ande.

        Nu och alltid i evigheters evighet.  Amen.

 

 

                   TRETTIONDE BÖNEN.

 

 

Jesus, starka Lejon, odödlige och oövervinnerlige

      Konung, påminn Dig den Smärta vilken Du 

uthärdade när all Din styrka, både andlig och 

      kroppslig, var helt slut.

Du böjde Ditt Huvud och sade:

      "Det är fullbordet".

Genom denna ångest och sorg, ber jag Dig Herre

      Jesus, att ha förbarmande med mig i min

sista timma, när min ande är så oroad

        och försvagad.  Amen. 

 

 

                         FADER VÅR.

 

Fader vår, som är i Himmelen.

         Helgat vare Ditt Namn.

Tillkomme Ditt Rike, ske Din Vilja, såsom i

       Himmelen så ock på jorden.

 

Vårt dagliga bröd giv oss idag, och förlåt oss

        våra skulder såsom ock vi förlåta oss 

skyldiga äro, och inled oss icke frestelse,

        utan fräls oss från ondo.  Amen.

 

 

                    AVE MARIA.

 

 

Var hälsad Maria, full av nåd; Herren är med dig,

        välsignad är du ibland kvinnor, och 

välsignad är din Livsfrukt, Jesus.

 

Heliga Maria, Guds Moder, bed för oss syndare,

     nu och i vår dödsstund.  Amen.

 

 

                  LOVPRISNINGEN.

 

Äre vare Fadern och Sonen och den Helige Ande.

       Nu och alltid i evigheters evighet.  Amen.

 

 

                     FJORTONDE BÖNEN.

 

 

Jesus, Faderns ende Son, Hans härlighet och avbild

     av samma väsen, påminn Dig den enkla och 

ödmjuka överlåtelsen när Du överlät Din ande till

      Din Fader och sade:

"Fader, dina händer överlämnar jag min ande",

      och med Din kropp alldeles sönerslagen,

med Ditt brutna och barmhärtiga Hjärta öppet 

      för att frälsa oss, andades Du ut.

Du helgonens Konung, genom denna dyrbara död, 

      ber jag Dig, trösta mig och hjälp mig att

motstå det onda, köttet och världen, så att jag,

      död från denna värld, kan leva endast för Dig.

Jag ber Dig att min dödsstund ta emot min

         pilgrimssjäl, som varit landsflykt och som 

nu kommer  tillbaka till Dig.  Amen.

 

 

                       FADER VÅR.

 

Fader vår, som är i Himmelen.

         Helgat vare Ditt Namn.

Tillkomme Ditt Rike, ske Din Vilja, såsom i

      Himmelen så ock på jorden.

 

Vårt dagliga bröd giv oss idag, och förlåt oss

        våra skulder såsom ock vi förlåta oss

skyldiga äro, och inled oss inte i frestelse,

      utan fräls oss från ondo.  Amen.

 

          

                  AVE  MARIA.

 

 

Var hälsad Maria, full av nåd; Herrenn är med dig:

         välsignad är du ibland kvinnor, och

välsignad är din Livsfrukt, Jesus.

 

 

                        LOVPRISNINGEN.

 

 

Äre vare Fadern och Sonen och den Helige Ande.

       Nu och alltid i evigheters evighet.  Amen.

         

 

                       FEMTONDE DAGEN.

 

 

Jesus, sanna och livgivande Vinstock.

       Kom ihåg allt det Blod som rann från Din

sargade Kropp då Ditt huvud slutligen böjdes ned

       och soldaten Longius öppnade Din sida med 

sin lans, så att de sista dropparna av Blod och

       Vatten strömmade ut.

För detta oerhörda lidandets skull ber jag Dig,

      kärleksrike Jesus, att genomtränga mitt hjärta,

så att jag dag och natt utgjuter ångerns och 

       kärlekens tårar.

Omvänd mig helt och hållet till Dig, så att Du kan 

      bo i mitt hjärta och min ömvändelse vara

Dig välbehaglig.

       Låt slutet av mitt liv präglas av helighet, 

så att jag kan få lova Dig evighet med alla 

       Dina helgon.  Amen.

 

 

                    FADER  VÅR.

 

 

Fader vår, som är i Himmelen.

        Helgat vare Ditt Namn.

Tillkomme Ditt Rike, ske Din Vilja, såsom i 

        Himmelen så ock på jorden.

 

Vårt dagliga bröd giv oss idag, och förlåt oss 

        våra skulder såsom ock vi förlåta oss

skyldiga äro, och inled oss inte i frestelse,

      utan fräls oss från ondo.  Amen.

 

 

                           AVE MARIA.

 

 

Var hälsad Maria, full av nåd; Herren är med dig,

         välsignad är du ibland kvinnor, och 

välsignad är din Livsfrukt, Jesus.

        Heliga Maria, Guds Moder, bed för oss syndare,

nu och i vår dödsstund.   Amen.

 

 

                      LOVPRISNING.

 

 

Ära vare Fadern och Sonen och den Helige Ande.

        Nu och alltid i evigheters evighet. Amen.

 

 

                      SLUTBÖN.

 

 

Min Herre Jesus Kristus, den levande Gudens Son,

         tag emot min bön med samma glödande kärlek

med vilken Du uthärdade Din allraheligaste Kropps,       alla Sår.

Förbarma Dig över oss alla, levande och döda.

       Öppna Din barmhärtighetför oss, ge oss

Din nåd, förlåtelse för alla synder, efterskänk

       oss all skuld och ge oss till sist det eviga livet.

    Amen.

 

 

 

 

 

         

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards