Direktlänk till inlägg 18 november 2019

TOBITS BOK. 8:1-21, BRÖLLOPSNATTEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 november 2019 20:08

TOBITS BOK. 8:1-21.  BRÖLLOPSNATTEN.

 

Tobits bok. 8:1.

 

1.  #När de hade avslutat måltiden och skulle gå

till sängs följde de den unge mannen in i kammaren#.

 

Unge mannen Tobias följde med Sara sin utvalda

     hustru in i bröllopskammaren.

 

Tobits bok. 8:2.

 

2.  #Tobias kom ihåg vad Rafael hade sagt och tog

upp fiskens lever och hjärta ur påsen där han

      hade dem på den  glödande rökelsen"#.

 

Tobias glömde inte ängeln Rafaels förmaning:

       Tog lydigt fiskens lever hjärta ur påsen:

la dem på den glödande rökelsen. 

 

Tobits bok. 8:3.

 

3.  #Lukten från fisken hejdade demonen, och han

flydde långt upp i Egypten, men Rafael följde 

       genast efter, tog honom till fånga

och fjättrade honom#. 

 

Rökelse-lukten från den glödande fisken:

    kände demonen.

I skräck flydde demonen för sitt liv.

      Ut till Egyptens ödemark.

Ängel Rafael förföljde honom: fångade honom

       tillintentgjorde  hans skadliga påverkan i

döda människor. 

       jfr. Matt.12:43f. 

 

Tobits bok. 8:4.

 

4.  #När de andra hade gått ur kammaren och stängt

dörren steg Tobias ur sängen och sade:

      "Kom, min syster, låt oss anropa himlens Herre

och be att han förbarmar sig över oss och skydda

    oss"#.

 

När de andra lämnat kammaren: stängt

        kammardörren.

Steg tobias frimodigt ur sängen sade:

      Min syster Sara, låt i lydnad anropa himlens Herre i vår bön om hans förbarmande över våra liv

      och hans trofasta beskydd.

 

Tobits bok. 8:5.

 

5.  #Hon steg upp, och de anropade Gud och bad 

honom om beskydd.

       Tobias sade:

"Välsignad är du, våra fäders Gud, välsignat ditt

       namn genom alla släktled i evighet.

Må himlarna och hela din skapelse prisa dig"#.

 

Sara steg upp ur sängen de tillsammans 

    i enighet anropade Gud bad honom om beskydd

mot ondskan.

       Tobias bad:

med ödmjukt hjärta:

        Välsignad är du, våra fäders Gud.

Ditt namn är välsignat.

       Genom alla släktled i evighet.

Himlarna hrela din skapelse skapat av dig:

     Skapelsens Herre: skall prisa dig. 

 

Tobias bok. 8:6.

 

6.  #Du skapade Adam, och till hans hjälp och stöd

skapade du Eva, hans hustru, och från dem båda

        kom människosläktet.   

Du sade:

     DET ÄR INTE BRA ATT MANNEN ÄR ENSAM,

VI SKALL GE HONOM EN LIK TILL HJÄLP#.

 

Du själv skaparen till människo-släktets fader. 

       I din nåd och barmhärtighet:

gav honom den hjälp och det livsstöd vilket han

     Behövde: människo-släktets moder EWA.

Du sade innan hon blev skapad utifrån mannen 

     Adams revben:

Inte nyttigt för mannen vara ensam i livet.

     Skapade det svaga könet: kvinnan.

 

Tobits bok. 8:7.

 

7.  #Du vet, Herre, att det inte av otuktigt begär

som jag äktar denna min syster.

        Nej, jag ber dig uppriktigt, Herre, att visa

godhet mot mig och henne, så att vi får åldras

        tillsammans och blir välsignade med barn"#.

 

Fortsättning på Tobias bön:

      Ditt allvetande, Herre, i mitt hjärta finns inget

o-tuktigt begär efter kvinnan.

      Kvinnan vid min sida: vilken jag villigt äktar

denna min syster, Sara.

      Ber med uppriktigt hjärta, Herre min Gud,

visa din allmakts godhet mot mig och henne.

        Vi villiga leva tillsammas tills vi åldrars.

Våra liv blir välsignade med önskvärda barn. 

 

tobits bok. 8:8.

 

8.  #Och tillsammans sade de.

"Amen, Amen".

 

Efter bönen de i enig bön sade: Amen, Amen.


 

Tobits bok. 8:9.

 

9.  #Sedan gick de till sängs för natten.

Men Raguel kallade på sina slavar och gick ut mot

       dem och grävde en grav#.

 

Efter bönen gemensamt gick till sängs tillsammans.

      Sara fader Raguel kallade tillsamans sina slavar

för att förbereda Tobias begravning:

      i ovetskap om Rafaels förmaning till Tobias

hur han skulle beskydda sig mot dödsdemonen.

 

Tobits bok. 8:10.

 

10.  #Ty han tänkte:

"Annars blir vi hånade och skymfade för att Tobias

     har dött"#.

 

Ty han Raguel tänkte av rädsla:

    Gräver vi inte en grav-plats åt Tobias blir hånade

skymfade över hans  död.

 

Tobits bok. 8:11.

 

11.  #När graven var färdiggrävd gick Raguel hem,

kallade på sin hustru#.

 

Efter den färdiggrävda graven gick Raguel till

    sitt hem kallade på sin hustru Edna.

'

Tobits bok. 8:12.

 

12.  #Och sade:

"Skicka en tjänsteflicka att gå in och se efter om

      han lever.

Så kan vi begrava honom om han är död, och ingen

      behöver få veta det"#:

 

Sade till sin hustru: skicka efter en tjänsteflicka.

     Låt henne gå in i kammaren: 

se efter om Tobias lever.

 

Tobits bok. 8:13.

 

13.  #De sade åt tjänsteflickan att gå in, tända en lampa och öppna dörren.

        När hon kom in såg hon dem ligga och sova

tillsammans#.

 

Tjänsteflickan gick in: tände en lampa öppnade

     kammar-dörren.

När hon själv kom in såg hon dem tryggt ligga

      sovande tillsammans.  

 

Tobits bok. 8:14.

 

14.  #Och hon gick ut och talade om att han levde

och allt var väl#.

 

Hon gick ut glädjefylld: talade om vad hon sett:

      han lever allt är väl. 

 

Tobits bok. 8:15.

 

15.  #Då prisade Raguel himlens Gud:

"Välsignad är du, Gud, jag prisar dig av fullaste

           hjärta.

Må du prisas av dina heliga och alla dina skapade

       verk, må alla dina änglar och utvalda

prisa dig i all evighet#.

 

Raguel prisade himlens Guds godhet.

       Välsignad du den ende Guden.

Med villigt hjärta prisa dig.

       I lydnad vad de ser i din godhet:

må dina heliga alla dina skapade händes verk.

        Alla dina änglar utvalda prisa ditt heliga namn

i all evighet.

 

Tobits bok. 8:16.

 

16.  #Välsignad är du som har gett mig glädje,

som inte lät mina farhågor besannas utan har visat

        oss din stora barmhärtighet#.

 

Du Herre, min skapare är välsignad.

        Du ger mitt hjärta livsglädje.

Du tillät inte mina befarade faror och elände 

      bli verkliga.

Du i din godhet visat oss din stora barmhärtighet.

 

Tobits bok. 8:17.

 

17.  #Välsignad är du som har förbarmat dig över dessa två, som är dina föräldrars enda barn.

      Var barmhärtig mot dem, härskare, och ge

dem skydd, låt glädje och barmhärtighet

       fylla deras liv till slutet"#.

 

Du är välsignad visat  ditt beskyddande

       förbarmande över Tobias och Sara.

Fortsätt var barmhärtig mot dem.

       Du vår allhärskare.

Ge dem gudomligt beskydd.

Bönen: Låt din glädje och barmhärtighet

    återspeglas i deras liv livet ut.

 

Tobits bok. 8:18.

 

18.  #Sedan sade Raguel åt sina slavar att skotta igen graven innan det blev ljust#.

 

Raguel greps av rädsla inför sina grannars ord:

    skulle se en öppen grav när dagens ljus skulle belysa den. 

 

Tobits bok. 8:19.

 

19.  #Han sade åt sin hustru att baka mycket bröd.

Själv  gick han ut till kreaturen och hämtade två

     kor och fyra baggar, och han sade till om

att djuren skulle slaktas#.

 

Sa till sin kära hustru baka mycket bröd.

      Gick själv ut för att hämta två kor och fyra baggar vilka skulle slaktas som tacksägelseoffer.

 

Tobits bok. 8:20.

 

20.  #Så kallade han på Tobias, svor en ed och sade:

   "Under fjorton dagars tid får du inte lämna

mitt hus.

      Du skall stanna här hos mig, äta och dricka

och trösta min olycksdrabbade dotter#.

 

Raguel kallade på Tobias svor en ed inför honom.

        Under fjorton dagar ska du inte lämna mitt hus.

Stanna hos mig äta och dricka.

      Trösta min olycksdrabbade dotter.

 

Tobias bok. 8:21.

 

21.  #Av all min egendom skall du redan nu ta med

dig hälften, när du lyckligt och väl reser hem

     till din far.

Den andra hälften får ni när jag och min hustru dör.

     Känn dig trygg, min pojke, i mig har du en far

och i Edna en mor, och vi står vid din och din

     systers sida från denna stund och för all

framtid.

      Känn dig trygg, min pojke"#. 

 

Hälften av min egendom skall tillfalla dig, Tobias.

       När du lycklig reser hem till din far.

Andra hälften av min egendom får ni vi min

     och min hustrus död.

Var inte orolig, känn dig trygg, min pojke.

       I mig har du en far.

I min  hustru Edna har du en mor.

      Vi står tillsammans tryggt vid din och din

hustrus sida.

       Vilket varar så länge vi lever. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards