Direktlänk till inlägg 18 november 2019

TOBITS BOK. TOBIAS HOS RAGUEL. 7:1-17.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 november 2019 20:08

TOBITS BOK.  7:1-17.

 

TOBIAS HOS RAGUEL.

 

Tobits bok. 7:1.

 

1.  #När han kom in i Ekbatana sade han:

"Asarja, minn broder, för mig raka vägen till vår

       broder Raguel".

Ängeln förde honom då hem till Raguel, och de fann

      honom sittade vid dörren till gården.

De hälsade först, och han svarade:

     "Var hjärtligt hälsade, bröder, och varmt välkomna".

       Så förde han dem in i huset#.

 

Tobits bok. 7:2.

 

2.  #Han sade till sin hustru Edna:

"Vad den här unge mannen är lik min broder Tobit!#.

 

Tobits bok. 7:3.

 

3.  #Edna vände sig till dem och frågade:

"Varifrån är ni, bröder?"

      De svarade: "Vi hör till naftaliterna som är krigsfångar i Nineve"#.

 

Tobits bok. 7:4.

 

4.  #Känner ni vår broder Tobit?"

frågade hon , och de svarade:

      "Ja, vi känner honom"

"Mår han bra?" frågade hon#.

 

Tobits bok. 7:5.

 

5.  #Ja, han lever och har hälsan", svarade de,

och Tobias svarade: "Det är min far".

 

Tobits bok. 7:6.

 

6.  #Då sprang Raguel upp, och kysste honom

och brast ut i gråt#.

 

Tobits bok. 7:7.

 

7.  #Sedan tog han till orda och sade:

"Gud välsigne dig, pojke, du har en god och fin

     man till far.

Vilken förfärlig olycka att en så rättfärdig

      och givmild man har blivit blind!".

Han föll sin broder Tobias om halsen och grät#.

 

Tobits bok. 7:8.

 

8.  #Hans hustru Ednabörjade också gråta över

Tobit, och deras dotter Sara brast även hon

        i gråt#.

 

Tobits bok. 7:9.

 

9.  #Raguel slaktade en bagge och tog med glädje

emot sina gäster.

       När de hade badat sig och tvättat sig

och slagit sig ner för att äta sade Tobias till Rafael:

       "Arsaja, min broder, be nu Raugel att ge mig

min syster Sara till hustru#.

 

Tobits bok. 7:10.

 

10.  #Raguel hörde det och sade till den unge mannen:

     "Ät och drick och ha trevligt i kväll: det tillkommer ingen annan än dig, broder att äkta

      min dotter Sara, och jag har ingen rätt att ge

henne åt någon annan man, eftersom du är min

      närmaste släkting.

Men, min pojke, jag måste säga sanningen#.

 

Tobits bok. 7:11.

 

11.  #Jag har gift bort henne sju gånger med

bröder till oss, och de dog alla på bröllopsnatten

       när de kom in till henne.

Men ät och drick nu, min pojke, er framtid ligger

     i Herrens hand".

Tobias svarade:

      "Jag skall varken äta eller dricka mer frrän du ger mig ett bindade löfte".

      Då sade Raguel:

"Nåväl, härmed ger jag henne åt dig enligt

      bestämmelsen i Moses bok.

Det är himlens vilja att hon skall ges åt dig.

       Ta din syster: från denna stund är du broder

och hon din syster, från denna dag tillhör hon

      dig för alltid.

Må himlens herre låta denna natt sluta lyckligt

       för er, min pojke, må han vara barmhärtig

och ge er frid"#.

 

Tobits bok. 7:12.

 

12.  #Så kallade Raguelpå sin dotter Sara,

och hon kom in till honom.

       Han tog hennes hand och överlämnade henne

åt Tobias med orden:

      "Ta henne enligt lagen och den bestämmelse

i Moses bok som ger henne till hustru åt dig.

      Må du oskadd kunna behålla henne hem till

din far.

      Himlens Gud må låta allt gå lyckligt för er

och ge er frid#.

 

Tobits bok. 7:13.

 

13.  #Så kallade han på flickans mor och sade till

om papper att skriva på, så att han kunde sätta

       upp ett äktenskapskontrakt, genom vilket

han skulle ge henne till hustru åt honom enligt

      bestämmelsen i Mose lag.

Flickans mor hämtade det, och han skrev ut ett

     kontrakt och satte sitt sigill på det#.

 

Tobits bok. 7:14.

 

14.  #Därefter började de äta och dricka#.

 

Tobits bok. 7:15.

 

15.  #Raguel kallade på sin hustru Edna och sade:

"Min syster, gör i ordning den andra kammaren

       och ta med henne dit#.

 

Tobits bok. 7:16.

 

16.  #Hon gick och bäddade i kammaren, som han

hade sagt, och och tog henne med dit.

       Hon började gråta över henne men torkade

tårarna och sade:#.

 

Tobits bok. 7:17.

 

17.  #Fatta mod, min dotter.

Måtte himlens herre ge dig glädje efter all din

      sorg.

Fatta mod, min dotter".  Sedan gick hon ut#. 

 

   

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards