Direktlänk till inlägg 18 november 2019

TOBITS BOK. 6:10-18. RAFAEL BERÄTTAR OM SARA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 november 2019 20:08

TOBITS BOK. 6:10-18.

 

RAFAEL BERÄTTAR OM SARA.

 

Tobits bok. 6:10.

 

10.  #När han hade kommit in i Medien och redan

närmade sig Ebatahna#.

 

Tobit bok. 6:11.

 

11.  #Sade Rafael:

"Tobias, min broder"  ------ "Ja" svarade han,

       och ängeln fortsatte.

"I natt skall vi bo hos Raguel.

       Han är din släkting, och han har en dotter som heter Sara#.

 

Ängeln talar om för Tobias deras övernattning  

            hos Raguel.

En släkting till dig: Raguels dotter heter Sara.

 

Tobits bok. 6:12.

 

12.  #Utom henne har hon varken son eller dotter,

och du är den som står närmast till av alla att

        äkta henne, liksom du har rätt att ärva hennes

fars egendom.

        Flickan är förståndig och duktig och mycket

vacker.   Fadern är djupt fäst vid henne och ger

       henne allt han har#.

 

Raguels enda barn: dottern Sara.

         Du är den tillgängligaste mannen för att

att äkta dottern.

           Vilket dig rättvist ärva hennes fars egendom.

Flickan klok förståndig: äger flitiga händer.

         En vacker kvinna.

Fadern Reguel ögonsten: har henne kär:

     visar henne sin givmildhet. 

 

Tobits bok. 6.13

 

13.  #Det är din rättighet att ärva hennes far,

och det tillkommer dig att få henne till hustru.

        Hör på mig, broder: jag skall tala om flickan

med hennes far nu kväll och be att få henne

       till brud åt dig.

Då kan vi fira bröllopsfesten när vi kommer tillbaka

       från Rages.

Jag är säker på att Raguel inte kan vägra dig henne

       eller lova bort åt någon annan, ty då skulle

han förtjäna dödsstraff enligt bestämmelsen

    i Moses bok, och han vet att de tillkommer dig

före alla andra män att äkta hans dotter.

      Hör på mig, broder, vi skall tala om flickan nu

i kväll och be om hennes hand, och när vi kommer

       tillbaka från Rages skall vi hämta henne

och ta henne med oss hem till dig#.

 

Som man har du rättighet att ärva hennes far.

     Jag skall tala om hans dotter för fadern i kväll.

Be henne bli  din brud.

      Vilket blir vi tillsammans kan fira bröllopsfest

när vi kommer tillbaks från Rages.

       Har full tilltro till faderns medgivande ge

sin dotter  till dig: Tobias.

 

Tobits bok. 6:14.

 

14.  #Tobias svarade Rafael:

"Asarja, min broder, jag har hört att redan har blivit

      bortgift sju gånger, men alla männen dog på

bröllopsnatten, så snart de gick in i hennes rum.

       Jag har hört sägas att det är en demon

som har dödat dem#.

 

Tobias svarade ängeln Rafael:

      Jag har hört hon blivit  bortgift sju gånger:

alla hennes dog på bröllops-natten med henne.

      Gick in i hennes rum blev där dödade av

dödsdemonen.  

 

Tobits bok. 6:15.

 

15.  #Och nu är jag rädd ----- demonen älskar henne

och gör inte henne något ont, men han dödar

        alla som vill komma henne nära, och jag

är min fars ende son:

     Jag är rädd för att dö så att jag blir orsak till

att min far och mor går i graven av sorg.

       De har ingen annan son som skull begrava dem#.

 

När jag hört domens förakt mot hennes män:

      Blir jag rädd: tänk om bet skulle hända mig.

Demonen älskar hennes skönhet som kvinna.

          Vilket gör att döda hennes äkta män vilka

vill vidröra henne.

      Demonen vill ha henne för sig själv.

Jag är min fars enda barn.

      Rädd för att dö.

Min död blir orsak till mina föräldrar hjärtesorg.

  

Tobits bok. 6:16.

 

16.  #Ängeln svarade:

"Kommer du inte ihåg de förmaningar din far gav dig:  att du skulle ta en hustru från din fars familj.

        Hör nu på mig, broder, oroa dig inte för

den där demonen, utan gift dig med henne.

      Jag vet att att hon skall bli din hustru

redan i natt#.

 

Ängeln besvarade Tobias rädsla:

       Glöm inte dina fars förmaningar: lyd dem.

Du skulle ta dig en hustru från fars familj.

         Lyssna på mina ord:

Var inte orolig inför ditt val av hustru.

        Låt inte demonen göra dig skräckslagen.

Gift dig med Sara: jag vet hon skall bli

       din hustru redan i natt.

 

Tobits bok. 6:17.

 

17.  #Och när du kommer in i brudkammaren

skall du ta fiskens hjärta och en bit av levern

        och lägga  på den glödande rökelsen,

så att lukten sprider sig#.

 

Ditt gudomliga beskydd mot demonen:

     när du kommer in i hennes Saras brudkammare:

där hennes föregående äkta män blivit dödade:

      skall göra en troshandling inför demonen:

Ta fiskens hjärta en bit fiskens lever:

      lägg dem på den glödande rökelsen.

Glödande rökelsen sprider ut sin välbehagliga lukt.

 

Tobits bok. 6:18.

 

18.  #När demonen känner den kommer han att fly

och aldrig någonsin mer visa sig i hennes närhet.

        Och när  du skall vara tillsammans med henne

skall ni båda först stiga upp och anropa himlens

       herre och be honom om barmhärtighet

och beskydd.

       Var inte rädd, det är åt dig hon har blivit bestämd före tidens början, och det är du som skall

       rädda henne.

Hon kommer att  följa med dig och jag tror att

      hon kommer att ge dig barn som skall bli

som bröder för dig.

       Var inte orolig".

När Tobias hörde vad Rafael sade och förstod

      att hon var syster, en som tillhörde hans

fars släkt och familj, fick henne mycket kär

      och blev innerligt fäst vid henne#. 

 

Dödens demon flyr för den glödande rökelse-lukten.

      Kommer aldrig mer visa sig i hennes närhet. 

När är tillsammans i brudkammaren:

      Ni tillsammans anropar himlens herre och be

om hans beskyddade barmhärtighet över era liv. 

 

Spridande lukten: de teologska dygderna

      sprider Guds  vällluktande rökelse

i brudkammeren mot demonen.

     Var frimodiga i vad ni ska göra.

HON HAR BLIVIT UTVALD ÅT DIG TOBIAS FÖRE

     URTIDENS BÖRJAN: 

DET ÄR BARA DU SOM KAN RÄDDA HENNES LIV.

     I SITT LIV KOMMER HON VARA DIG TROGEN.

LÄNGTAR HON FÖDA DINA BARN:

     BESVARA HENNES VILLIGHET.

VISA DIN FRIMODIGHET.

     TOBIAS BLEV INNERLIGT FÄST VID HENNES

KVINNLIGHET.

 

Lite historia: 

     TYcker om påven: ville träffa honom.

Gav henne information om hans besök i Sverige.

     Fått böcker skrivna av Påve Franciskus.

Fått del nytta ord om Kärlekens lov:

     Olika tecken vilka kännetecknar de yttersta

dagarna: Tänkte ringa att tacka för dem.  OSV.

 

Olika intressanta tilltal under året: 2019.

 

Överlämna allt åt mig vila i mig.

     Frukta inte; allt ligger i mina händer.

Frukta inte för henne; hon vill prata med  dig.

      Mamma har blivit katolik.

Ni har gått skilda vägar för att återförenas.

     8/12  inför mina resa till Skåne kom orden:

 

Detta första dagen på er återförening.

 

2019.10.13

    Jag ska tala till henne.

 

2019.10.20

 

Tillåtet detta ske: för att pröva din tro.

 

Tobits bok: kapitel 6 skrevs ned exakt 

 

2 månader efter besöket 8/10 i Skåne:

 

den 8/12  2019. 

 

Finns flera likheter mellan Tobits och Saras liv.

 

Och våra liv.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards