Direktlänk till inlägg 18 november 2019

AMOS BOK. 1:1-15.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 november 2019 20:08

AMOS BOK. 1:1-15.

 

Amos bok. 1:1.

 

1.  #Detta är Amos ord.

Han var en av herdarna från Tekoa och såg syner

      om Israel när Ussia regerade i Juda och Jerobeam, Joashs son, regerade i Israel,

     två år före jordbävningen#.

 

Amos var en herde som vallade får likt andra herdar.

    Det som världens ögon inget värde hade:

utvalde Gud till en profet-röst.

 

Amos bok. 1:2.

 

2.  #Amos sade:

Herren ryter från Sion, hans röst dånar från

    Jerusalem.

Då vissnar herdarnas marker, då torkar Karmels

      topp#.

 

GUDS DOM ÖVER ISRAELS GRANNAR OCH

        ÖVER ISRAEL.

 

DOMEN ÖVER SYRIEN.

 

Amos bok. 1:3-5.

 

Amos. 1:3.

 

3.  #Så säger Herren:

  Brott på brott har Damaskus hopat,

        jag vill inte dröja med domen.

Med tröskslädar av järn har de krossat Gilead#.

 

Du är en Gud som inte kan tåla brott.

           Damaskus Syriens huvudstad.

Gudlöshetens våldsbrottets stad.

       Min verkställande dom över er stads illgärningar skall inte hindras för domen.

       Era våldsamma o-barmhärtiga anfalls-vapen

förgör folket i Gilead.  

 

Amos bok. 1:4.

 

4.  #Jag skall sända eld mot Hassels slott,

den skall härja Ben-Hadads borgar#.

 

Min vredes eld skall förtära Hasses mäktiga slott.

        Ben Hadas borgar blir till skräckslagna ruiner. 

 

Amos bok. 1:5.

 

5.  #Jag skall bräcka Damaskus bom, förgöra den

som tronar i Bikat-Aven och den som bär spiran

        i Bet Eden.

Folket i Aram skall föras bort till Kir, säger

     Herren#. 

 

Jag skall bryta sönder Damaskus fasta bom.

      Tillintetgjöra den mäktige som sitter på tronen

Bikat-Aven.

        Den som ärelystet bär kungaspiran 

i Bet-Eden skall förgöras.

      Folket Aram bli tillfångataget till Kir,

säger den rättvise domaren.

 

GUDS DOM ÖVER FILISTEEN.

 

Amos bok. 1:6-8.

 

Amos bok. 1:6. 

 

6.  #Så säger Herren:

Brott på brott har Gaza hopat,

     jag vill inte dröja med domen.'

De fört bort hela byar för att utlämna dem åt Edom#.

       Du är en Gud som inte kan tåla brott.

Ty du är en helig Gud.

   Våldsbrott på våldsbrott sker i Gaza.

     Laglösheten kärlekslösheten råder i era hjärtan.

Jag dröjer inte med min rättvisa dom över er.

     Ni plundrar by efter by utlämnar folket

till Edomiterna. 

 

Amos bok. 1:7.

 

7.  #Jag skall sända eld mot Gazas mur,

den skall härja dess borgar#.

 

Jag skall sända min vredes eld mot Gazas

       falska trygga murar.

Bryta ned plundra dess höga försvars-borgar.

 

Amos bok. 1:8.

 

8.  #Jag skall förgöra dem som tronar i Ashdod 

och den som bär spiran i Ashkelon.

        Jag skall rikta ett dråpslag mot Ekron,

och de sista filisteerna skall gå under,

       säger Herren Gud#.

 

Jag skall förgöra de mäktigas välde i Ashdod.

       Den som så övermäktig bär sin triumf-spira

Ashkelon. 

       Låta allt liv lämna Ekron.

Sista filisteerna bli tillintetgjorda.

       

GUDS DOM ÖVER TYRUS.

 

Amos bok. 1:9-10.

 

Amos. 1:9.

 

9.  #Så säger Herren:

Brott på brott har Tyros hopat, 

         jag vill inte dröja med domen.

De har utlämnat hela byar åt Edom och glömt

       sitt avtal om vänskap#.

 

Du är en Gud som inte tål våldets gärningar.

       I Tyrus har lagbrotten hopat sig,

      Jag den rättvise domaren dömer rättvist.

De har övergivit hela byar i Tyros i

     Edomiternas våld. 

I vilket de sviket sitt avtal om vänskap.

 

Amos. 1:10.

 

10.  #Jag skall sända eld mot Tyros mur,

den skall härja dess borgar#.

 

Jag skall sänga heliga vredes eld mot Tyros

      beskyddande mur mot fenden.

Elden skall ödelägga Tyros borgar.

 

GUDS DOM ÖVER EDOM.

 

Amos. 1:11-12.

 

11.  #Så säger Herren:

Brott på brott har Edom hopat, 

      jag vill inte dröja med domen.

De har förföljt sina bröder med svärd

      och vägrat dem barmhärtighet:

deras vrede rasar oavbrutet, deras ursinne

       brann utan slut#.

 

Du är en Gud inte finner behag i våldsamma 

      illgärningar.

Ilgärningar har invaderat Edoms land.

       Dröjer inte med min rättvisa  dom mot

gudlösheten.

     Deras bröder har förföljt av hatets svärd.

Visat sin o-barmhärtighet.

       Deras förföljares vredes ursinnighet fortsatte

 ibland dem.

 

Amos bok. 1:12.

 

12.  #Jag skall sända eld mot Teman,

den skall härja Bosrasborgar#.

 

Min vredes eld skall förtära Bosras fasta borgar.

 

GUDS  DOM ÖVER AMMON.

 

Amos bok. 1:13-15.

 

Amos bok. 1:13.

 

13.  #Så säger Herren:

Brott på brott har ammoniterna hopat,

     jag vill inte dröja med domen.

De skar upp havande kvinnor i Gilead när de

       ville vidga sitt välde#.

 

Du är en Gud som hatar våldsbrott.

    Lagöverträdelser har styrt ammoniternas

        liv.

Jag har beslutat döma dem rättvist.

       I sin våldsamhet: väldförde sig på gravida

kvinnor i Gilead.

 

Amos bok. 1:14.

 

14.  #Jag ska sätta eld på Rabbas mur,

branden ska härja dess borgar vid stridsrop

      på kampens dag, i storm på oväders dag#.

 

Min vredes eld skall lägga Rabbas borgar i ruiner.

     Eldens brand skall ödelägga borgarna vid

anfallets stridsrop.

      Likt stormens vindstyrka på o-vädrets dag.  

       

Amos bok. 1:15.

 

15.  #Deras kung skall föras bort i fångenskap,

han och hans stormän med honom, säger Herren#.

 

Deras mäktige kung blir tillfångtagen bortförd

     till främmande folkets fångenskap.

Tillsammans med kungen och hans utvalda

        stormän, säger Herrens rättvisans Gud.

 


        

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards