Direktlänk till inlägg 18 november 2019

TOBITS OLYCKOR. DEL. 2. TOBITS BOK. 3:1-6.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 november 2019 20:08

TOBITS OLYCKOR.  DEL.2

 

Tobits bok. 3:1-6.

 

Tobits olyckor.

 

Tobits bok. 3:1.

 

1.  #Jag blev djupt bedrövad och brast ut i suckar

och gråt.

     Jag gick ut på gården och bad under suckar#.

 

Blev djupt bedrövad efter samtalet med min hustru

   Hanna när hon ifrågasatte min välgörenhet

och rättfärdiga liv.

 

TOBITS SYNDA-BEKÄNNELSE:

 

Tobits bok. 3:2.

 

2.  #Rättfärdig är du, Herre, alla dina handlingar

är rättfärdiga, i allt vad du gör är du barmhärtig

       och sannfärdig, din dom är alltid rättvis#.

 

Beskrivning på hurdan Gud är:

    Rättfärdig i vad han gör.

Barmhärtig sannfärdig i sina handlingar.

     Hans dom alltid rättvis.

 

Tobits bok. 3:3.

 

3.  #Tänk nu på mig, Herre, vänd din blick 

   till mig, straffa mig inte för mina synder och felsteg, och inte heller för mina fäders.

       De syndade mot dig#.

 

Bekänner sina personliga synder och sina förfäders

     synder inför en rättfärdighet, Gud .

Ser sig själv som en syndare.

 

Tobits bok. 3:4.

 

4.  #Och lydde inte dina bud; då prisgav du oss

åt plundring, fångenskap och död och gjorde oss

       till åtlöje, till en visa och ett ordspråk

bland alla de folk som du fördrev oss till#.

 

Vi var o-lydiga mot dina bud.

       I vårt övermod prisgav du oss åt plundring

av våra ägodelar och liv.

       Fick leva i fångenskap och dödade.

Blev ett åtlöje åt våra grannar.

       Till ett ordspråk: ni, folket som blev fördrivna

av ett främmande folk.

 

Tobits bok. 3:5.

 

5.  #De många straff du nu låtit drabba mig är

rättvisa domar över mina och mina förfäders

      synder, ty vi har inte hållit dina bud och inte

levat svekfritt inför dig#.

 

För våra överträdelsers skull: bestraffades 

    drabbades av olyckor och livets elände.

Rättvisa domar drabbade över mina synder

     mina förfäders synder.

Vi har alla levt i o-lydnad: svikit dig.

 

Tobits bok. 3:6.

 

6.  #Gör nu med mig som du vill, befall att min ande

tas ifrån mig, så att jag får lämna jordens yta

    och själv bli jord.

Ty det är bättre att dö än att leva när jag fått 

       dessa lögnaktiga skymford och är fylld

av djup bedrövelse.

      Herre, befall att jag får lämna detta elände.

låt mig få gå till mitt eviga hem, och vänd

       bort ditt ansikte från mig, Herre.

Ty det är bättre att dö och slippa skymford

      än att leva i så stort elände#.

 

Jag är en syndare, mina förfäder var syndare.

       Låt din vilja ske med mitt liv.

Ta min ande ifrån mig: som du i din nåd 

    och barmhärtighet givit mig.

Får lämna jordens yta, bli till jordens stoft:

     varifrån jag kom.

Bättre dö: än leva bli bemött av fienders lögnaktiga

      kränkade ord: vilket fyller mitt hjärta

med djup bedrövelse.

     Min bön:

Låt mig få lämna detta livets elände.

      Låt mig Få flytta till mitt eviga hem. 

Vänd ditt rättfärdiga ansikte bort från mig.

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards