Direktlänk till inlägg 14 oktober 2019

PSALTAREN. PSALM. 137:1-9. VID BABELS FLODER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 oktober 2019 00:42

PSALTAREN. PSALM. 137:1-9.

 

VID BABELS FLODER.

 

¤Psalm. 137:1.

 

1.  #Vid Babylons floder satt vi och grät,

när vi tänkte på Sion#.

 

Vi tänkte på Herrens tempel i Sion.

          Vid vår fångenskap i Babylon vid dess

dess floder: i vårt betryck lidande satt

     och grät med tårefyllda ögon. 

 

¤Psalm. 137:2.

 

2.  #I Pilträden som växte där hade vi hängt

våra lyror#.


I Pilträden som växte i Babylon: hängde vi upp

       våra spellyror i träden.

 

¤Psalm. 137:3.

 

3.  #De som höll oss fångna bad oss att

sjunga, de som släpat bort oss bad om glada visor:

     "Sjung för oss en sång från Sion!"#.

 

Höll oss fångar i Babylon: ville höra oss sjunga:

        Bad oss sjunga glada visor:

sjunga för våra förtryckare en sång från Sion.

      

¤Psalm. 137:4.

 

4.  #Men hur kunde vi sjunga Herrens sånger

i ett främmande land?#.

 

Vi levde i ett främmande land och folk:

          Vilka begärde oss sjunga Herrens sånger

för dem.

 

¤Psalm. 137:5.

 

5.  #Om jag glömmer dig, Jerusalem,

må min högra hand förlamas#.

 

Låt inte mig glömma dig, Jerusalem. 

        Gör jag det blir min högra hand kraftlös.

 

¤Psalm. 137:6.

 

6.  #Må mina tunga fastna vid gommen och jag inte

tänker på dig, om jag inte sätter Jerusalem

       högre än all annan glädje#.

 

Bönen: Låt min tunga vara återhållsam.

       Förlåt mig: glömt dig, min Herre.

Låter inte din stad Jerusalem vara i mitt hjärta.

         Vara högre i min glädje än allt annat.

 

Psalm. 137:7.

 

7.  #Herre, tänk på Jerusalems olycksdag,

hur edomeerna ropade:

    "Riv ner, riv ner till grunden"#.

 

Herre, förkasta inte Jerusalems olycks-dag:

      efter edomeernas anfall mot den.

Vilka säger: i sitt övermod!

      Riv ner dess murar inta Jerusalem:

vanhelga din heliga stad. 

 

Psalm. 137:8.

 

8.  #Babylon, du förstföderska, lycklig den som

får vedergälla vad du har gjort mot oss#.

 

Babylon: du, förstföderska: välsignad den som

    får vedergälla ondskan de gjort mot oss.

 

Psalm. 137:9.

 

9.  #Lycklig den som får ta dina späda barn

och krossa dem mot klippan#.  

 

Välsignad den som får: döda Babylons späda barn

       mot den  hårda klippan.

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards