Direktlänk till inlägg 11 september 2019

PSALTAREN. PSALM. 109:1-31. BÖN MOT OBARMHÄRTIGA MOTSTÅNDARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 september 2019 12:52

PSALTAREN.  PSALM.  109:1-31.

 

Psalm. 109:1.

 

1.  #För körledaren.  Av Gud, en psalm.

Gud, som jag prisar, var inte tyst!#.

 

En psalm av Gud.'

      Psalm för körledaren.

I Psalmen var inte tyst utan prisar honom. 

 

Psalm. 109:2.

 

2.  #De gudlösa och svekfulla anklagar mig:

och ljuger öppet för mig#.

 

Gudlösa och svekfulla människor anklagar mig.

       Bemöter mig med lögnaktigt tal.

 

Psalm. 109:3.

 

3.  #Jag omges av deras hatfulla ord,

de angriper mig utan skäl#.

 

Omges av deras hatiska ord.

       Angriper mig med sina ord utan giltiga orsaker.

 

Psalm. 109:4.

 

4.  #De lönar min kärlek med fiendeskap,

fast jag inte gjort dem illa#.

 

Vedergäller min kärlek till dem med fiendeskap.

       I min kärlek inte skadat dem.

 

Psalm. 109:5.

 

5.  #De ger mig ont för gott och hat

för min kärlek#.

 

De besvarar min godhet med ondska.

       Min kärlek med hat.

 

Psalm. 109:6.

 

6.  #Utse åt honom en rättfärdig domare,

och låt en åklagare träda upp mot honom#.

 

Till försvar mot hans o-barmhärtiga motståndare

       behöver en rättfärdig domare.

Tillåta en åklagare träda frimodigt upp mot

     den o-barmhärdtige. 

 

Psalm. 109:7.

 

7.  #Låt honom prövas och dömas skyldig,

låt hans bön vara fåfäng#.

 

Låt honom i o-barmhärtighet bli prövad

      dömas skyldig.

Låt hans bön bli fåfänglig.

 

Psalm. 109:8.

 

8.  #Må hans liv kort och en annan överta

hans syssla#.

 

Låt hans liv förkortas.

       En annan överta hans sysselsättning.  

 

Psalm. 109:9.

 

9.  #Må hans barn bli faderslösa

och hans hustru bli änka#.

 

Bestraffa honom: hans bli faderlösa

       hustrun bli änka. 

 

Psalm. 109:10.

 

10.  #Må hans barn stryka runt som tiggare,

fördrivna från ett hem i ruiner#.

 

Låt hans barn leva i fattigdom likt tiggare.

       Vara fördrivna utan fast bostad 

från tryggt hem vilket bllvit till ruiner.

 

Psalm. 109:11.

 

11.  #Må fordringsägarna ta allt han har

och främlingar plundra hans egendom#.

 

Fordringsägarna ta allt vad han äger.

      Främlingar plundrar öppet hans egendom.

 

Psalm. 109:12.

 

12.  #Må ingen visa honom vänlighet och ingen

bry sig om hans faderslösa barn#.

 

Visa honom o-vänlighet.

      Låter hans faderslösa barn  sakna stöd

och hjälp.

 

Psalm. 109:13.

 

13.  #Må hans efterkommande utrotas

och deras namn utplånas i nästa släktled#.

 

Han efterkommade få utrotas.

       Deras namn blir utplånade i nästa släktled.

 

Psalm. 109:14.

 

14.  #Må Herrens minnas hans fäders skuld,

inte utplåna hans moders synd#.

 

Herrens minne glömmer inte hans fäders synd.

      Utplånar inte hans moders synd.

 alltid vara

Psalm. 109:15.

 

15.  #Må den alltid stå för Herrens ögon.

Må hans minne försvinna från jorden#.

 

Må synden alltid vara inför Herrens ögon.

        Hans minne försvinna från jorden. 

 

Psalm. 109:16.

 

16.  #Eftersom han inte ville visa mildhet

utan förföljde de hjälplösa och fattiga

       och de förtvivlade för att döda dem#.

 

O-barmhärtige ville inte visa mildhet mot de

     hjälplösa och fattiga.

Förföljde de hjälplösa fattiga förtvivlade.

     Ville döda dem.

       

Psalm. 109:17.

 

17.  #Han älskade att förbanna, må förbannelsen

drabba honom, han ville inte välsigna,

     må välsignelsen fly honom#.

Älskade förbanna dem.

     Låt förbannelsen drabba hans liv.

Ville inte välsigna dem.

       Vilket gör välsignelse flyr bort från honom.

 

Psalm. 109:18.

 

18.  #Han klädde sig i förbannelse som i en

dräkt, må den tränga in i hans inre som vatten

       och som olja in i hans ben#.

 

O-barmhärtige klädde sig i  förbannelse.

        Likt i en förbannelses klädnad.

Låt den klädnaden tränga allt djupare in i hans inre.

      Likt vattnet och oljan som tränger

in i hans ben. 

 

Psalm. 109:19.

 

19.  #Må den hölja honom som en klädnad,

    vara som ett bälte som ständigt bär#.

 

Övertäcka honom som en klädnad.  

         Likt ett bälte som ständigt bär klädnaden.

 

Psalm. 109:20.

 

20.  #Låt dem som anklagar mig lönas så av

Herren, dessa som talar ont om mig#.

 

De som anklagar mig få erfara den förbannels som

     beskrivits.

Dessa som med hala hånfulla ord till mig. 

 

Psalm. 109:21.

 

21.  #Men du, Herre, min härskare, gör väl

mot mig, ditt namn till ära, befria mig i din

      trofasta godhet#.

 

Du, Herre, min härskare, befria mig till namns ära,

       i din trofasta godhet.

 

Psalm. 109:22.

 

22.  #Jag är hjälplös och fattig, och mitt hjärta

är fyllt av ångest#.

 

Hjälplös och fattig jag är: mitt hjärta 

     ångestfyllt.

 

Psalm. 109:23.

 

23.  #Jag försvinner som aftonskuggan,

jag skakas bort som en gräshoppa#.

 

Försvinner själv bort som aftonskuggan.

        Skakas bort  likt gräshoppans flyktiga väg.

 

Psalm. 109:24.

 

24.  #Mina knän är svaga av fasta,

min kropp är mager och torr#.

 

Mina knän kraft-lösa av fasta.

    Min kroppshydda mager och uttrorkad.  

 

Psalm. 109:25.

 

25.  #Jag är utsatt för deras hån, de skakar på

huvudet när de ser mig#.

 

Bli utsatt för deras hånfulla ord.

         Tycker mig vara en dåre.

 

Psalm. 109:26.

 

26.  #Rädda mig, Herre, min Gud, hjälp mig

i din godhet#.'

 

Var min räddare, Herre, min Gud.

      Hjälp mig för din godhets skull.

 

Psalm. 109:27.

 

27.  #Låt dem inse att det är ditt verk,

att det är du, Herre, som handlar#.

 

Låt dem förstå detta är ditt verk.

       Det är du, som handlar. 

 

Psalm. 109:28.

 

28.  #Må du välsigna när de förbannar,

må mina motståndare stå med skam

       men din tjänare glädjas#.

 

Välsigna när  de förbannar.

      Mina o-barmhärtiga motståndare känna

skam-känslor.

      Din tjänare får glädja sig.

 

Psalm. 109:29.

 

29.  #Låt dem som anklagar mig kläs i vanära

och höljas i sin skam som i en mantel#.

 

De som anklagar mig få ikla sig vanära.

      Låta sin skam bli dem till bärande mantel.

 

Psalm. 109:30.

 

30.  #Jag vill tacka och lova Herren,

prisa honom i den stora skaran#.

 

Visa tacksamhet lova Herren.

     Prisa honom i den stora folkskaran.

 

Psalm. 109:31.

 

31.  #Ty han står vid den fattiges sida 

och räddar honom från dem som dömer#.

 

Han försvarar de fattiga.

        Räddar honom från fördömande människor.

 

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards