Direktlänk till inlägg 31 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 101:1-8. EN GUDFRUKTIG KUNG.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 augusti 2019 05:45

PSALTAREN. PSALM. 101:1-8.

 

EN GUDFRUKTIG KUNG.

 

Psalm. 101:1.

 

1.  #Av David, en psalm.

Om godhet och rätt vill jag sjunga, Herre,

      jag vill sjunga till din ära#.

 

Davids-psalmen: gudfruktig konung.

      Herren godhetens och rättvisans konung.

Villigt sjunger till din ära.

 

Psalm. 101:2.

 

2.  #Jag vill lära mig att leva oförvitligt -----

när kommer du till min hjälp?

      Med oförvitligt sinne, skall jag leva

i mitt hus#.

 

Vill lära känna o-strafflighetens liv.

       Väntar på din hjälp.

Äger syndfritt sinne vilket formar mitt liv

     i mitt vardagliga liv.

 

Psalm. 101:3.

 

3.  #Det som vållar fördärv skall inte vara

mitt mål.

      Jag avskyr dem som gör orätt,

med dem har jag inget att skaffa#.

 

Underviker allt som  fördärvar livet.

      Avskyr människor vilka lever i o-rättvisan.

Vill inte ha gemenskap med dem.

 

Psalm. 101:4.

 

4.  #Den falske visar jag bort, de onda vill

jag inte kännas vid#.

 

Falskes falskhet visar jag bort.

      Ondsinta människor har inget inflytande

över mig. 

 

Psalm. 101:5.

 

5.  #Den som baktalar sin nästa, honom skall

jag krossa.

      Den som är övermodig och uppblåst,

honom kan jag inte tåla#.

 

Förtalaren skall bestraffas.

         Övermodige vilken ärar upphöjer sig själv,

som jag inte står ut med.

 

Psalm. 101:6.

 

6.  #Mina ögon vilar på de trofasta i landet,

de skall vara nära mig.

       Den som lever oförvitligt, han skall

få tjäna mig#.

 

Mina ögons vila vilar på trofasta landet.

       Den som lever o-straffligt  skall få

vara hans tjänare. 

 

Psalm. 101:7.

 

7.  #Den som är svekfull får inte vistas i mitt hus,

den som far med lögn består inte provet

      inför mig#.

 

Svekfulle med sina ord skall inte få vara gäst

     i mitt hus.

Lögnaktige består inte inför mitt syndfria liv.

 

Psalm. 101:8.

 

8.  #Varje ny dag skall jag krossa de brottsliga

i landet och utrota alla ogärningsmän

     i Herrens stad#.  

 

Dagligen skall jag förgöra de brottliga i landet.

        Tillintetgöra alla o-gärningsmän

i Herrens stad.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards