Alla inlägg den 30 augusti 2019

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 augusti 2019 17:52

PSALTAREN.  PSALM. 92:1-16.

 

GLÄDJE ÖVER HERRENS GÄRNINGAR.

 

Psalm. 92:1.

 

1.  #En psalm, en sång för sabbatsdagen#.

 

Sabbatsdagens sång och psalm.

 

Psalm. 92:2.

 

2.  #Det är gott att tacka Herren och att lovsjunga

ditt namn, du den Högste#.

 

Tacksam glädje inför Herren.

       Lovsjunga hans namn.

Den högstes namn.

 

Psalm. 92:3.

 

3.  #Att var morgon förkunna din nåd och var

natt din trofasthet#.

 

Varje dag förkunna din nåd  för folket.

       Varje natt din trofasthet.

 

Psalm. 92:4.'

 

4.  #Till toner av tiosträngad harpa,

lyrans klang#.

 

Lyssna på tio-fingrars ljud  och lyrans klangljud.

 

Psalm. 92:5.

 

5.  #Dina gärningar, Herre, ger mig glädje,

jag jublar över vad du har gjort#.

 

Dina gärningar, Herre, min  glädje.

       Höjer glädjerop över vad du  gjort.

 

Psalm. 92:6.

 

6.  #Herre, vilken storhet i ditt verk,

vilket djup i dina planer!#.

 

Herre, vilken storhet du visar i ditt verk.

       Vilket andligt djup finns i dina planer.

 

Psalm. 92:7.

 

7.  #Den enfaldige kan inte förstå det,

en dåre fattar inte detta:#.

 

Dåren förstånd dina andliga djupheter:

     vilket är en dårskap för honom.

 

Psalm. 92:8.

 

8.  #Om än de gudlösa växer som gräs

och ogärningsmännnen blomstrar, skall de

      ändå förgöras för alltid#.

 

De gudlösa  ogärningsmännen tillväxer i sin ondska

       kommer döden förgöra dem.

 

Psalm. 92:9.

 

9.  #Men du, Herre, är upphöjd i evighet#.

 

Du, Herre, upphöjd på din tron i evighet.

 

Psalm. 92:10.

 

10.  #Ja, dina fiender, Herre, dina fiender

skall gå under och ogärningsmännen skingras#.

 

Dina personliga fiender, Herre, tillintetgörs.

       O-gärningsmännen blir kringspridda. 

 

Psalm. 92:11.

 

11.  #Du gör mig lik vildoxen med lyfta horn,

du svalkar mig med uppfriskande olja#.

 

Gör mitt liv likt oxens  med  upplyfta horn.

         Svalkar mig med uppfriskad olja.

 

Psalm. 92:12.

 

12.  #Jag får se hur mina fiender går under,

höra hur de onda angriparna förgås#.

 

Får se mina fienders  undergång.

        Lyssna på hur de ondsinta angriparna förgörs. 

 

Psalm. 92:13.

 

13.  #De rättfärdiga grönskar som palmer,

växer höga som cedrar på Libanon#.

 

De o-straffliga renhjärtliga grönskar bär god frukt

      likt palmer.'

Växer sig höga likt cedrar på Libanon.

 

Psalm. 92:14.

 

14.  #De är planterade i Herrens hus och grönskar

på vår Guds förgårdar#.

 

Vilka är planterade i Herrens hus.

       Grönskar på vår Guds  förgårdar.

 

Psalm. 92:15.

 

15.  #Ännu i hög ålder skjuter de skott,

de är fulla av sav och kraft#.

 

I hög ålder bär de fortfarande nya skott.

        Fulla av sav och kraft.

 

Psalm. 92:16.

 

16.  #Och vittnar om att Herren är rättvis,

min klippa ----- i honom finns ingen orätt#. 

 

De vittnar om Herrens rättvisa.'

      Herren, min eviga klippa.

I honom finns ingen o-rättvisa.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards