Direktlänk till inlägg 17 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 84:1-13. LÄNGTAN TILL GUDS HUS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 augusti 2019 06:40

PSALTAREN. PSALM. 84:1-13.

 

LÄNGTAN TILL GUDS HUS: HERRENS TEMPEL.

 

GUD MED OSS.

 

Psalm. 84:1.

 

1.  #För körledaren.

Av Koracks ättlingar, en psalm#.

 

Psalm. 84:2.

 

2.  #Ljuvlig är din boning, Herre Sebaot!#.

 

Tänk få vara i din ljuvliga boning, Herre, Sebaot.

 

Psalm. 84:3.

 

3.  #Jag förtärdes av längtan till Herrens

förgårdar#.

     Nu jublar min själ och min kropp 

mot den levande Guden#.

 

Mitt inte upplöstes av längtan till Herrens förgårdar.

       När jag får bo där:

Jublar min själ  kropp mot den levande Guden.

 

Psalm. 84:4.

 

4.  #Sparven har funnit ett rede och svalan

ett bo för sina ungar: dina altaren,

       Herre Sebaot, min konung och min Gud#.

 

Flygande sparven funnit ett liggställe.

       Svalan en bo-plats för sina ungar.

Likt dina altaren. 

 

Psalm. 84:5.

 

5.  #Lyckliga de som bor i ditt hus och alltid

kan sjunga ditt lov#.

 

Välsignad de som har sin bo-plats i ditt hus.

      Dagligen kan sjunga ditt lov.

 

Psalm. 84:6.

 

6.  #Lyckliga de som har sin styrka i dig,

de som gärna drar upp till templet#.

 

Välsignade de som funnit sin styrka i dig.

        Vilka söker sig till ditt tempel.

 

Psalm. 84:7.

 

7.  #När de går genom Bakaträdens dal blir

den en flödande källa, höstregnet fyller

      den med välsignelse#.

 

När de vandrar genom Bakaträdens dal.

    Blir dalen likt en flödande vatten-källa.

Höstregnet fyller dalen med vattnets välsignelse.

 

Psalm. 84:8.

 

8.  #De går genom port efter port,

tills de möter Gud på Sion#.

 

De passerar port för port tills de möter

      Gud på Sion.

 

Psalm. 84:9.

 

9.  #Herre Gud Sebaot, hör min bön,

lystra, du Jakobs Gud!#.

 

Herre Gud Sebaot  lyssnar på min bön.

     

Psalm. 84:10.

 

10.  #Ge akt på vår sköld,o Gud,

se i nåd till din smorde!#.

 

Respektera vårt beskydd, o Gud.

     Låt din nåd gälla för din smorde. 

 

Psalm. 84:11.

 

11.  #En dag på dina förgårdar är bättre

än tusen dagar där hemma.

     Jag står hellre vid tröskeln i min Guds hus

än jag bor i de gudlösas tält#.

 

Endast en dag på dina förgårdar kan inte jämföras

        med tusen dagar utan dem.

Väljer hellre vara vid tröskeln i min Guds hus

     än  ha min bo-plats i de gudlösas närhet.

 

Psalm. 84:12.

 

12.  #Herren Gud är sol och sköld.

Herren ger nåd och ära, dem som lever

       ostraffligt vägrar han ingenting

gott#.

 

Herren Guds närhet kan jämföras med solens

    värme och omsorg.

   En beskyddare för livet.

 

Herren nåderik och ger ära.

        De som lever i renhet  delger han sin godhet.

 

Psalm. 84:13.

 

13.  #Herre Sebaot, lycklig den som

förtröstar på dig#. 

 

Herre Sebaot, Välsignad den som förtröstar 

     på dig.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards