Direktlänk till inlägg 17 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 88:1-19. KLAGAN I DJUPASTE NÖD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 augusti 2019 06:40

PSALTAREN.  PSALM. 88:1-19.

 

KLAGAN I DJUPASTE NÖD.

 

Psalm. 88:1.

 

1.  #En sång, en psalm av Kochars ättlingar.

För körledaren.

     En dikt av Heman, esrachiten#.

 

Psalm. 88:2.

 

2.  #Herre, min Gud, om dagen ropar jag på hjälp,

om natten stiger mitt klagoskri till dig#.

 

Jag, Herman esrachiten:

    Min Gud Om dagen ropar mitt hjärta på din hjälp.

Under nattens timma:

      Stiger mina klagande ord inför dig.  

 

Psalm. 88:3.'

 

3.  #Låt min bön nå fram, lyssna till min klagan#.

 

Låt mina böneord komma inför ditt ansikte.

       Lyssna till mina oroliga klagan.

 

Psalm. 88:4.

 

4.  #Mitt liv är fyllt av elände, jag står vid

dödsrikets rand#.

 

Mitt liv fyllt av elände och olycka.

        Står vid dödsrikets stup.

 

Psalm. 88:5.

 

5.  #Jag räknas till dem som lagts i graven

jag är en man som har mist sin kraft#.

 

Räknas av människor till dem som lagts

     i gravens djup.

En man som är kraftlös.

 

Psalm. 88:6.

 

6.  #Jag multnar bland de döda, likt de fallna

som vilar i graven, dessa som du inte längre

       minns och som avskurna från dig#.

 

Tillsammans med de dödas kroppar förmultnar

     jag bort.

Likt de trolösa som vilar i graven.

     De bortglömda inför dig.

Vilkas syndiga liv avskyvärda inför dig.

 

Psalm. 88:7.

 

7.  #Du har störtat mig ner i graven,

det mörkaste djupet#.

 

I min djupaste nöd du störtat ner mig i graven.

      Gravens mörkaste djup. 

 

Psalm. 88:8.

 

8.  #Tung vilar din vrede på mig, du låter

dina bränningar slå över mig#.

 

Din vrede vilar tungt över mig.

    Du tillåter dina vredes bränningar drabba mig.

 

Psalm. 88:9.

 

9.  #Du har drivit bort mina förtrogna, du har

fyllt dem med med avsky för mig.

      Jag är inspärrad, jag kan inte komma ut#.

 

Driver bort mina trogna vänner.

         Låter mig få bli avskyvärd inför dem.

 

Psalm. 88:10

 

10.  #Mitt lidande gör blicken skum.

Varje dag ropar jag till dig, Herre,

      jag sträcker mina händer mot dig#.

 

Mitt lidande  förmörkar mitt blick.

      Dagligen hörs mitt klagorop till dig, Herre.

I ödmjukhet sträcker jag mina händer mot dig.

 

Psalm. 88:11.

 

11.  #Gör du under med de döda?

Kan skuggorna resa sig och prisa dig?#.

 

Låter du utföra dina under bland de döda?

     Kan dödens skuggor få liv igen

och prisa dig?

 

Psalm. 88:12.

 

12.  #Talar man i graven om din godhet,

i avgrunden om din trofasthet?#.

 

Låter man ära din godhet i graven?

        I avgrunden din trofasthet?

 

Psalm. 88:13.

 

13.  #Blir dina under kända i mörkret,

din rättfärdighet i glömskans land?#.

 

Där mörkret råder blir dina under kända?

        Visar sig din rättfärdighet i glömskans land?

 

Psalm. 88:14.

 

14.  #Jag ropar till dig, Herre, om morgonen

stiger min bön till dig#.

 

Om morgonen stiger mitt bönrerop till dig.

       

Psalm. 88:15.

 

15.  #Varför stöter du bort mig, Herre,

och döljer ditt ansikte för mig?#.

 

Varför undviker du mig, Herre?

      Visar inte ditt nåderika ansikte för mig?

 

Psalm. 88:16.

 

16.  #Från min ungdom var jag plågad intill döden,

    du fyller mig med skräck, min kraft

är slut#.


 

Allt från från min ungdoms-tid: plågad intill döds.

       Skräckslagen: kraftlös. 

 

Psalm. 88:17.

 

17.  #Din vrede går fram över mig,

fasorna gör mig  till intet#.

 

Din heliga vrede drabbar mig.

      Rädsla och skräck tillintetgör mig.

 

Psalm. 88:18.

 

18.  #De sluter sig om mig som vatten,

de omger mig ständigt#.

 

Vilka dagligen omsluter mitt liv: likt vattnets

       kraftfulla styrka.

       

Psalm. 88:19.

 

19.  #Du har drivit bort mina vänner och fränder,

mina förtrogna tar du ifrån mig#. 

 

Din o-barmhärtighet drivet bort mina vänner.

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards