Direktlänk till inlägg 17 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 91:1-16. UNDER DENN HÖGSTES BESKYDD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 augusti 2019 06:40

PSALTAREN.  PSALM. 91:1-16.

 

UNDER DEN HÖGSTES BESKYDD.

 

Psalm. 91:1.

 

1.  #Den som bor i den Högstes beskydd och vilar

i den Väldiges skugga#.

 

Tänk få han sin bo-plats i den Högstes beskydd.

        Äga trons vila i den Väldiges skugga.

 

Psalm. 91:2.

 

2.  #Han säger:

"Herren är min tillflykt och min borg, min Gud

      som jag förtröstar på#.

 

Han säger det gör det:

       Herren min tillflykt.

Herren min fasta borg.

      Min ende Gud: vilken mitt hjärta förtrösta på.

 

Psalm. 91:3.

 

3.  #Han räddar dig från jägarens nät och från

den förhärjande pesten#.

 

Herren min räddare: från jägaren en bild

     på vår fiendens utlagda nät.

Räddad från pestens ödeläggelse.

 

Psalm. 91:4.

 

4.  #Han täcker dig med sina vingar, under dem

finner du tillflykt, hans trofasthet är en sköld

       och ett bålverk#.

 

Övertäcker dig omsorgsfullt med sina beskyddande 

    vingar.

Under hans utsträckta vingar  finner du din tillflykt.

       Hans trofasthet  livets skydd och försvar.

 

Psalm. 91:5.

 

5.  #Du behöver inte frukta nattens fasor

eller pilen som flyger om dagen#.

 

Livet i hans trofasthet gör dig  inte skräckslagen

     för nattens faror.

Fiendens pil: bild på o-behärskad tungors ord.

 

Psalm. 91:6.

 

6.  #Inte pesten som smyger i dunkelt

eller farsoten som härjar i middagshettan#.

 

Vara fri från pestens faror  verksam i mörkret.

       Räddad från ondskan som visar sig vid

middags-hettan.

 

Psalm. 91:7.

 

7.  #Tusen kan falla bredvid dig, ja, tiotusen

vid din sida, men du skall inte drabbas#.

 

Livet under den Högstes beskydd:

         Låter dig inte skadas i närheten av andras

  dödlighet.

 

Psalm. 91:8.

 

8.  #Du skall få bevittna hur de gudlösa

får sitt straff#.

 

Du som förtröstar på Herren:

       Får bevittna de gudlösas straffdom.

 

Psalm. 91:9.

 

9.  #Din tillflykt är Herren, du har gjort den

Högste till ditt värn#.

 

Herren din tillflykt.

        Gjort den Högste till ditt försvar.

 

Psalm. 91:10.

 

10.  #Inget ont skall drabba dig, ingen olycka

komma nära ditt hus#.

 

Inget fördärv olycka ska drabba dig och ditt hus.

 

Psalm. 91:11.

 

11.  #Han skall befalla sina änglar att skydda

dig var du än går#.

 

Han ger sina skyddsänglar befallning vara ditt

      beskydd. 

 

Psalm. 91:12.

 

12.  #De bär dig på sina händer, så att du

inte stöter foten mot någon sten#.

 

Skyddsänglarna bär  dig på sina händer.

        Vilket beskyddar dig från skadliga stenar.

 

Psalm. 91:13.

 

13.  #Över lejon och ormar går du fram,

du trampar på vilddjur och drakar#.

 

Rytande lejon  giftiga ormar skadar dig inte.

     Trampar du på vilddjur  drakar vilka inte 

skadar dig.

 

Psalm. 91:14.

 

14.  #Han håller fast vid mig, och jag

räddar honom, jag skyddar honom, ty han

      känner mitt namn#.

 

Han är mig trogen  hans trohet mot mig räddar

       honom beskyddar honom.

Eftersom han räddar mig.

 

Psalm. 91:15.

 

15.  #Han åkallar mig och jag svarar honom,

jag är med honom i nöden, jag befriar honom

      och ger honom ära#.

 

Han åkallar mitt namn.

       Jag besvarar hans böner.

I nödens stund befriar honom.

       Ger honom min ära.

 

Psalm. 91:16.

 

16.  #Jag skall mätta honom med ett långt liv

och låta honom erfara min hjälp#.

 

Lovar honom mättnad med ett långt liv.

        Låter honom få erfara min hjälpsamhet.

 

 

 

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards