Direktlänk till inlägg 15 augusti 2019

PSALTAREN. PSALM. 81:1-17. FESTGLÄDJE OCH LYDNAD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 augusti 2019 16:44

PSALTAREN.  PSALM. 81:1-17.

 

FESTGLÄDJE OCH LYDNAD.

 

FESTJUBEL OCH GUDS LAG.

 

Psalm. 81:1.

 

1.  #För körledaren.

Av Asaf#.

 

Psalm. 81:2.

 

2.  #Jubla inför Gud, vår styrka, höj hyllningsrop

till Jakobs Gud#.

 

Festglädje över vilken Gud är.

       Han är vår styrka.

Höjer hyllingsrop visar hjärtats jubel inför Gud.

 

Psalm. 81:3.

 

3.  #Stäm upp musik, slå på tamburin,

spela ljuvligt på lyra och harpa!!#

 

Låt musiken höras.

     Så på tamburins ljudet höras.

Spela ljuvliga toner på lyrans sprel.

      Spela flitigt på harpo-spelet.

 

Psalm. 81:4.

 

4.  #Stöt i horn vid nymåne och vid fullmåne på

vår högtidsdag#.


 

Stöt i hornen ny månens ljus.

    Stöt i hornen vid fullmåne vid högtidsdagens

firande.

 

Psalm. 81:5.

 

5.  #Ty det är en stadga för Israel,

en rättighet för Jakobs Gud#. 

 

Göra det tillhör Israels stadga.

      Tillräknas vara en rättighet för Jakobs Gud.

 

Psalm. 81:6.

 

6.  #En lag som han gav åt Josef när han drog

ut ur Egypten.

     Jag hör en okänd stämma#.

 

Lagen som gavs åt tjänaren Josef.

      Vid sitt uttåg ut ur Egyptens träldomsland.

 

Psalm. 81:7.

 

7.  #Jag lyfte bördan från hans axlar,

hans händer slapp bära korgen#.

 

Lyfte upp tunga bördan från deras nedtyngda axlar.

     Hans händer behövde inte bära korgen.

 

Psalm. 81:8.

 

8.  #När du ropade i nöden räddade jag dig,

jag svarade, dold i åskan, jag prövade

       dig vid Merivas vatten#.

 

Hörde ditt nödsrop Räddade dig.

      Svarade dig gömd i åskans moln.

Prövade ditt hjärtats tro på mig vid Merivas vatten. 

 

Psalm. 81:9.

 

9.  #Hör, mitt folk, jag vill varna dig!

Om du ändå ville höra mig, Israel!#.

 

Lyssna, mitt folk, vill varna dig!

      Om du lever i o-lydnad mot mig.  

 

Psalm. 81:10.

 

10.  #Ingen främmande Gud får finnas hos dig,

en utländsk gud får du inte tillbe#.

 

Ingen främmande Gud avgud får ha sin

   bo-plats hos mig.

 Utländsk främmande gud får inte bli tillbedjas

        hos dig.

 

Psalm. 81:11.

 

11.  #Jag är Herren, din Gud, som förde dig

ut ur Egypten.

       Öppna din mun så skall fylla den!#.

 

Jag är Herren, din Gud, den Gud som förde

    dig ut ur frihet från Egypten.

Öppna din mun fyll den med tacksamhetens lov.

 

Psalm. 81:12.

 

12.  #Men mitt folk hörde inte på mig,

Israel ville inte veta av mig#.

 

Mitt folk var o-villigt lyda mig.

      Israel ville inte i sin gensträvighet

umgås med mig. 

 

Psalm. 81:13.

 

13.  #Då lät jag dessa förstockade hållas,

de fick följa sina egna planer#.

 

Eftersom de var mig o-lydiga vilket i sin

    o-hörsamhet förstockade deras hjärtan inför mig.

De vara o-villiga vara mina sanna efterföljare.

     Ville leva efter sina upproriska själviska planer.

 

Psalm. 81:14.

 

14.  #Om ändå mitt folk ville höra mig,

om Israel ville följa min väg!#.

 

O, mitt folk ville höra på mig.

     Israeliterna följa min väg.

 

Psalm. 81:15.

 

15.  #Då skulle jag genast kväsa deras fiender,

gripa in mot deras motståndare#. 

 

Skulle de villigt göra det, lovar jag förtrampa

    krossa deras fiender.

Göra om intet era motståndare.

 

Psalm. 81:16

 

16.  #Så att de som hatar Herren måste krypa

för honom, fyllda av skräck för evigt#.

 

Vilka gör de som hatar Herren få förödmjuka sig

     för honom.

Var skräckslagna för evigt.

 

Psalm. 81:17.

 

17.  #Då skulle jag dem finaste vete,

mätta dem med honung ur klippan#. 

 

Lever ni i lydnad inför mig.

      Skulle vedergälla deras lydnad med

finaste vereskörd.

      Ge dem mättnad med honung ur klippan.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards