Alla inlägg under juli 2019

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 32:1-11.

 

SYNDABEKÄNNELSE OCH FÖRLÅTELSE.

 

Psalm. 32:1.

 

1.  Av David, en dikt.

Lycklig den vars brott har förlåtits och vars synd

      har plånats ut#.

 

Dikt av David.

    Välsignad vilken fått sin brotts synder förlåtna.

Får syndfritt liv: vars synd blivit försonad.

 

Psalm. 32:2. 

 

2.  #Lycklig den vars skuld har avskrivits av Herren

och vars sinne är utan svek!#.

 

Välsignad den som fått sin syndiga skuldliv

    förlåtet.

Herrens förlåtande sinne: svekfritt.

 

Psalm. 32:3.

 

3.  #Så länge jag teg tynade jag bort.

Jag jämrade mig dagen lång#.

 

När jag inte bekände min synd: mitt liv förgicks

      i syndens makt.

Klagade ropande dagen lång.

 

Psalm. 32:4.

 

4.  #Dag och natt låg din hand tung på mig,

jag blev som en åker i sommarens torka#.

 

Dadligen, varje natt låg din mäktiga hand på mig.

        Liknades vid en upp-plöjd förtorkad åker i

sommarens hetta.

 

Psalm. 32:5.

 

5.  #Då erkände jag min synd för dig, jag dolde

inte min skuld.

      Jag sade: Jag vill bekänna mina brott för Herren.

      Och du förlät min synd och skuld#.

 

I min nöd: bekände min hjärtats synd för dig.

        Ärligt bekände mitt skuldfyllda liv.

Jag sade:

      Jag vill bekänna mina synds överträdelse 

mot dig.

        Du gav mig din förlåtelse för mitt syndfulla liv.

 

Psalm. 32:6.

 

6.  #Därför ber dina trogna till dig i nödens tid.

När de stora vattnen stiger når de inte dem#.

 

Dina trogna: ber till dig i nödens tid.

        Om livets oro ängslan bekymmer likt

stora vattnets styrka omsluter dem.

 

Psalm. 32:7.

 

7.  #Du är min fristad, du bevarar mig för nöden,

du låter jubel över räddningen ljuda omkring

      mig#.

 

Du, Herre, mitt livs fristad.

        Fristaden för livet fritt från mina finders angrep.

       Bevarar för livets nöd.

Låter hjärtats jubel-rop få höras på mina läppar

         över räddningen.

 

Psalm. 32:8.

 

8.  #Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg du

skall gå, jag vill ge dig råd, min blick skall följa dig#.

 

Jag Herren, din Gud, vill ge dig insikten.

       Undervisa dig, i följa rättfärdighetens stig.

Ge dig insiktsfulla  råd.

       Låta min blick följas i dina fotsteg. 

 

Psalm. 32:9.

 

9.  #Var inte som en häst eller mula utan förstånd

----- med tygel och betsel måste de tämjas#.

 

Låt inte ditt liv blir otyglat likt hästens steg.

      Likt Mulans irrande fotsteg: vilka otyglat

saknar förstånd.'

      De tämjas med tygel och munnens betsel. 

 

Psalm. 32:10.

 

10.  #Den gudlöse drabbas av många plågor,

men den som  litar på Herren skall omslutas

       av godhet#.

 

Gödlöses liv: drabbas av livets plågor.

      Den förtröstansfulle på Herren: bli omsluten

av godhetens rikedomar.

 

Psalm. 32:11.

 

11.  #Ni rättfärdiga, gläd er över Herren och jubla!

    Alla rättrådiga, ropa av fröjd!#.  

 

Ni o-straffliga  renhjärtliga, gläd er få tillhöra

      Herren.

Jubla i tacksam få vara hans barn.

     Alla svekfria rätt-sinniga, låt fröjderopet

vara på era läppar. 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards