Alla inlägg under juli 2019

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 juli 2019 04:35

PSALTAREN.  PSALM. 49:1-21.

 

DE RIKAS FRAMGÅNG KORTSIKTIG.

 

DÅRAKTIG FÖRTRÖSTAN PÅ RIKEDOMAR.

 

RIKEDOMENS TOMHET.

 

Psalm. 49:1.

 

1.  #För körledaren.

av Korachs ättlingar, en psalm.

 

Psalm. 49:2.

 

2.  #Hör detta, alla folk!

Lyssna, alla som bor i världen#.

 

Lyssna till psalmens budskap, alla folk.

     Ha ett lyhört öra, alla som bor i världen.

 

Psalm. 49:3.

 

3.  #Hög och låg, rik som fattig#.

 

Lyssna, lär er av budskapet: alla människor på

   jorden: de lågt uppskattade högt uppskattade.

Rik som fattig.

 

Psalm. 49:4.

 

4.  #Vist är mitt tal, mina tankar är kloka#.

 

Mitt tal vist tal:  Mina tankar kloka tankar.

 

Psalm. 49:5.

 

5.  #Jag vill lyssna till visdomsord, tyda min

gåta vid lyrans klang#.

 

Jag vill lydigt lyssna visdomsorden till livets lärdom.

   Visa ord vara till hjälp och tröst.      

 

Psalm. 49:6.

 

6.  #Varför skulle jag frukta i olyckans tid,

då bedragares ondska omger mig?#.

 

Varför låta rädslan vara Herre i olyckans tid?

       Bedragares lögnaktiga ondskefulla ord

gör mig skräckslagen? 

 

Psalm. 49:7.

 

7.  #De litar till sina ägodelar och skryter med

sin rikedom#.

 

Bedragare förtröstar på sina själviska ägodelar.

       Skrytsamma med sina ihopsamlade rikedomar. 

Psalm. 49:8.

 

8.  #Men igen kan köpa sig fri och betala

lösen till Gud#.

 

Inför Guds domstol kan ingen gör sig köpfri

       från sitt syndiga liv.

 

Psalm. 49:9.

 

9.  #Att köpa sig fri är dyrt, man kan aldrig

betala priset#.

 

Dyrt köpa sig fri från syndens makt:

   kan aldrig göras genom penningar.

 

Psalm. 49:10.

 

10.  #För att få leva för evigt och inte läggas

i graven#.

 

Köpa sig till evigt liv.  Inte bli gravsatt.

 

Psalm. 49:11.

 

11.  #Man ser att de visa dör, med dåren

och narren går de bort och lämnar sin

       egendom åt andra#.

 

De visa dör.

      Dåren och egenkäre försvinner.

Överlämnar sin egendom till andra.

 

Psalm. 49:12.

 

12.  #Graven blir deras hem för evigt,

deras boning för alla tider fast de haft

      jordagods i sin ägo#.

 

Graven deras boplats för evigt.

      Deras livs boning för alla tider.

Deras jordagods var ingen räddare för evigt.

 

Psalm. 49:13.

 

13.  #Människan i all sin glans är utan förstånd,

hon liknar de oskäliga djuren#.

 

Människan i krafts dagar saknar förstånd.

     Likt o-förnuftiga djuren.

 

Psalm. 49:14.

 

14.  #Så går det för dårarna och för dem som

lockas av deras tal#.

 

Dårars liv liknar o-förnuftiga djuren.

      De som lydigt lyssnar på dårars tal blir dårar.

 

Psalm. 49:15.

 

15.  #Likt får driv de till dödsriket, döden

blir deras herde#.

 

Likt som får fördrivs de till dödsriket.

      Har döden som sin herde.

    

Psalm. 49:1 6.

 

16.  #Men mig skall Gud köpa fri, han skall

ta mig ur dödsrikets grepp#.

 

I min syndfrihet bli friköpt av Gud.

      Befria mig från dödsrikets grepp. 

 

Psalm. 49:17.

 

17.  #Oroa dig inte när någon blir rik

och välståndet växer i hans hus#.

 

Känn ingen oro när någon blir rik.

        När hans välstånd växer.

 

Psalm. 49:18.

 

18.  #Ty ingenting får han med sig i döden,

hans rikedom följer honom inte dit ner#.

 

I döden saknar han sin rikedom.

       Hans rikedom lämnar honom.

 

Psalm. 49:19.

 

19.  #Fast han räknar sig som lycklig i livet

och prisas för att gått honom väl#.

 

Gjort sig lycklig i livet för sin rikedom.

            Varit prisad av människor för sitt välstånd.

 

Psalm. 49:20.

 

20.  #Går han ändå till sina fäder, till dem som

aldrig ser ljuset mer#.

 

Går till sina fäder  de som möter livets mörker.

 

Psalm. 49:21.

 

21.  #Människan i all sin glas är utan förstånd 

och liknar de oskäliga djuren#.

 

Människor i krafts dagar  saknar förstånd.

     Lika de o-förnuftiga djuren.

 

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 juli 2019 04:35

PSALTAREN.  PSALM. 50:1-23.

 

HERRENS DOM.

 

SANN TILLBEDJAN.

 

DEN SANNA  FROMHETEN

 

Psalm. 50:1.

 

1.  #En psalm av Asaf.

Gud, Herren Gud, har tagit till orda, han kallar

      på jorden från öster till väster#.

 

Asafs psalm.

   Guds allmaktsord talas ut över jorden.

I sitt ord kallar på den från öster till väster.

 

Psalm. 50:2.

 

2.  #Från Sion, det fullkomligt sköna, träder Gud

fram  i glans#.

 

Från Sions berg hans helig berg:

   Berget fullkomliga i skönheten.

Där Gud i sin helighets prakt träder fram.  

 

Psalm. 50:3.

 

3.  #Vår Gud kommer, han skall inte tiga.

Framför honom går förtärande eld och kring

     honom rasar stormen#.

 

Vår Gud kommer: talar frimodigt.

    Hans helig renhetens förtärande eld mot ondskan.

    

Psalm. 50:4.

 

4.  #Han kallar på himlen därovan, kallar på

jorden, för att döma sitt folk:#.

 

Kalla vid hans stämma på himlen därovan.

      Kallar med sin röst på jorden.

I sitt rättvisa dömande av sitt folk.

 

Psalm. 50:5.

 

5. #Samla inför mig mina trogna som sluter

förbund med mig genom offer#.

 

Samlar sin trogna: vilka gjort genom offret slutit

     förbund med mig.

 

Psalm. 50:6.

 

6.  #Himlen förkunnar hans rättfärdighet#.

 

Himlen förkunnar hans syndfrihet ostrafflighet

      mot folkets syndiga ondska. 

 

Psalm. 50:7.

 

7.  #Hör, mitt folk, jag vill tala, Israel,

jag vill varna dig#.'

 

Hör mitt folk lev i lydnad efter mina lagbud.

      Jag vill tala till er o-lydnad, Israel.

Vill varna er för era hårdnackade hjärtan.

 

Psalm. 50:8.

 

8.  #På dina offer kan jag inte klaga, dina brännoffer

får jag dagligen#.

 

Din dagliga offer-vilja Israel, klagar jag inte på.

 , 

Psalm. 50:9.

 

9.  #Men jag behöver inga tjurar från ditt stall,

inga bockar ur sina fållor#.

 

Finner inget behov era tjurars bockars offer

     från ditt stall.

      

Psalm. 50:10.

 

10.  #Ty viltet i skogen är mitt, alla djur bland de

väldiga bergen#.

 

Jag äger viltet i skogens liv.

      Alla djuren bland de väldiga bergen.

 

Psalm. 50:11.

 

11.  #Jag känner alla fåglar i skyn, alla markens

smådjur är mina#.

 

Mina skapade fåglar känner jag igen i skyn.

      Markens smådjur tillhör mig.

 

Psalm. 50:12.

 

12.  #Vore jag hungrig sade jag det inte till dig,

ty min är världen och och allt den rymmer#.

 

Skulle jag vilja mätta min hunger säger det 

     inte till dig.

Eftersom världen tillhör mig allt vad på den är. 

 

Psalm. 50:13.

 

13.  #Skulle jag äta kött av tjurar eller dricka

bockars blod?#.

 

Skulle jag vilja äta köttet av era uppfödda tjurar.

     Dricka era bockars blod?

 

Psalm. 50:14.

 

14.  #Nej, låt tacksägelsen bli ditt offer åt Gud

och infria löften till den Högste!#.

 

Låt istället tacksägelsen ditt heliga offer

    åt den ende Guden.

Infria löften till den Högste.

 

Psalm. 50:15.

 

15.  #Ropa till mig när du är i nöd, jag skall rädda

dig, och du skall ära mig#.

 

När jag hör din nöds-rop skall vara din räddare.

      Genom ditt rop  ärar mig.

 

Psalm. 50:16.

 

16.  #Men till den gudlöse säger Gud:

Hur vågar du läsa upp mina bud och nämna 

     mitt förbund#.

 

Guds budskap till den gudlöse:

      Du, gudlöse, hur vågar du läsa upp mina buds ord du som hatar och föraktar det.

   Nämner mitt heliga förbund med dina orena läppar. 

 

Psalm. 50:17.

 

17.  #Du som hatar all fostran och vänder ryggen

åt mina ord?#.

 

Du hatar all andlig fostran.

     Vänder din rygg bort från mina ord?

 

Psalm. 50:18.

 

18.  #Ser du en tjuv slår du följe med honom,

med äktenskapsbrytare ger du dig i lag#.

 

Ser du tjuven stjäla följer du honom i hans fotspår.

         Umgås med äkten-skapsbrytare.

 

Psalm. 50:19.

 

19.  #Din mun sprider elakt tal, tunga spinner lögner#.

 

Din muns-tal: sprider elakt tal.

        Med din tungars ord  smider du lögnaktigt tal.

 

Psalm. 50:20.

 

20.  #Du talar illa om din bror, du smutskastar

din moders son#.

 

Du, förtalar din broder.

      Talar smädande ord över din moders son. 

 

Psalm. 50:21.

 

21.  #Skulle jag tiga när du handlar så?

Tro inte jag är som du!

      Nej, jag skall ställa till svars och straffa dig#.

 

Skulle jag inte lyssna på din smädelse och förtal.

        Tro inte, jag lever sådant liv likt ditt liv!

Min dom ska straffa dig för dina o-gärningars skull.

 

Psalm. 50:22.

 

22.  #Betänk det, ni som glömmer Gud,

annars blir ni mitt rov utan hopp om räddning#.

 

Rannsaka ditt hjärta.

   Ni människor som förkastat mig.

Annars bli ert liv till offer för min dom. 

 

Psalm. 50:23.

 

23.  #Den som offrar tacksägelse ärar mig,

den som följer min väg skall erfara Guds hjälp#.

 

Den som villigt offrar tacksägelse: ärar mig.

        Den som i ydnad följer min vägs vilja.

Få erfara mig som sin hjälpare. 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 juli 2019 04:35

PSALTAREN.  PSALM.  51:1-21.

 

BÖN OM SYNDERNAS FÖRLÅTELSE.

 

SYNDABEKÄNNELSE OCH BÖN.

 

Psalm. 51:1.

 

1.  #För körledaren. 

En psalm av David#.

 

Psalm. 51:2.

 

2.  #När profeten Natan varit hos honom,

sedan David varit med Batseba#.

 

Psalm. 51:3.

 

3.  #Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut 

mina synder i din stora godhet#.

 

David synd inför Gud: hans bekännelse.

      Visa ditt förbarmande, Gud för mig.

Utplåna mina synder.

       Låt din stora godhet göra det.

 

Psalm. 51:4.'

 

4.  #Gör mig fri från all min skuld och rena mig

från min synd#.

 

Bli fri genom godhet från min skuld.

      Gör mitt syndfulla hjärta: rent.  

 

Psalm. 51:5.

 

5.  #Jag vet vad jag har brutit, min synd 

står alltid inför mig#.

 

Jag bekänner min själviskhet mot dig.

       Min synd finns alltid inför mig.

 

Psalm. 51:6.

 

6.  #Mot dig, bara mot dig har jag syndat,

jag har gjort det som är ont i dina ögon

     Du har rätt när du ställer mig till svars

den dom du fäller är rättvis#.

 

Min dig. 

   Bara mot dig, har jag syndat.

Jag har varit ondsint i dina ögon.

        Din rättfärdighet  ställer mig till ditt försvar

i vilken dom du fäller är rättvis.

 

Psalm. 51:7.

 

7.  #I skuld är jag född, i synd blev jag 

till i min moders liv#.

 

I arvs-synden blev jag född.

       Formades i min moders liv till synd.

 

Psalm. 51:8.

 

8.  #Du som älskar ett uppriktigt hjärta,

ge mig vishet i mitt innersta#.

 

Uppriktigt hjärta älskar du.

          Ge mitt hjärta vishet i mitt innersta.

 

Psalm. 51:9.

 

9.  #Rena mig med isop från min synd,

tvätta mig vit som snö#.

 

Ger mig ett rent hjärta från min synd.

      Låt din renhet rena mig likt snöns vita renhet.

 

Psalm. 51:10.

 

10.  #Låt mig få höra glädjerop och lovsång,

låt den du har krossat få jubla#.

 

Låt mitt öra få lyssna på glädjeropet

  lovsången.

Låt den du givit förkrosselsens hjärta: få jubla.

 

Psalm. 51:11.

 

11.  #Vänd bort din blick från mina synder,

stryk ut all min skuld#.

 

Låt din rena blick vändas bort från mina synder.

       Utplåna all min skuld.

 

Psalm. 51:12.

 

12.  #Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig 

ett nytt och stadigt sinne#.

 

Låt mitt hjärta bli rent, min Gud.

      Ge mig nytt sinne  stadigt sinne. 

 

Psalm. 51:13.

 

13.  #Driv inte bort mig från din närhet, ta inte

ifrån mig din heliga ande#.

 

Låt mig få vara i din närhet.

         Låt din ande vara mig till hjälp.

 

Psalm. 51:14.

 

14.  #Låt mig åter glädjas över att du räddar,

håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne#.

 

Låt mig få glädjas du är min räddare.

        Låt vara vid gott mod.

Ge mig ett lydigt sinne.

 

Psalm. 51:15.

 

15.  #Jag skall visa syndarna dina vägar,

så att de vänder åter till dig#.

 

Jag vill visa syndarna dina vägar.

       Vänder sig till dig.

 

Psalm. 51:16.

 

16.  #Skydda mig mot blodsdåd, Gud,

min räddare.

     Då skall jag jubla över din trofasthet#. 

 

Var min beskyddare mot blods-dåd, Gud.

    Du, min räddare.

 

Psalm. 51:17.

 

17.  #Herre, öppna min mun, jag vill

sjunga ditt lov#.

 

Öppnar min mun för lovsången.

 

Psalm. 51:18.

 

18.  #Slaktoffer vill du inte ta emot,

och ger jag dig brännoffer förmår du det#.

 

Du finner inte behag i slaktoffer.

     Och brännoffer.

 

Psalm. 51:19.

 

19.  #Det offer du begär är ett förkrossat

hjärta, en krossad och nedbruten människa

      förkastar du inte, o Gud#.

 

Offret du begär förkrossat hjärta.

        Ödmjuk förkrossad människa förkastas

inte.

 

Psalm. 51:20.

 

20.  #Låt i din godhet allt gå Sion väl,

bygg upp Jerusalems murar#.

 

Låt din godhet välsigna Sion.

      Bygg upp Jerusalems förfallna murar.

 

Psalm. 51:21.

 

21.  #Då skall du få njuta rätta offer,

brännoffer och heloffer, då skall unga tjurar

    offras på ditt altare#. 

 

När din godhet välsignar Sion.

        Jerusalems murar byggs upp.

Då får du njuta rätta offer.

      Bränn heloffer  unga felfria tjurar offras

på ditt altare.

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

ORD AV UPPMUNTRAN OCH VEDERKVICKELSE.

 

DEL. 176.

 

17600.  Saktmodet viker inte för ilskans ondska.

 

17601a.  Ödmjukheten berikar ödmjukes liv. 

 

17601b.  Kärleken berikar kärleksfulles liv.

 

17601c.   Glädjen berikar glädjefulles liv.

 

17602.  Livet självhävdelse  fåfänglighetens liv.

 

17603.  Fullkomlig glädje  sorgnes framtidshopp.

 

17604.  Löpande galopperande tunga 

pratsjuk tunga.

 

17605a.  Kärleksfulle träffats av kärlekens

varma ljusstrålar.

 

17605b.  Omsorgsfulle träffats av omsorgens

varma ljusstrålar.

 

17605c.  Givmilde träffats av givmildhetens

varma ljusstrålar.

 

17606a.  Tvivlet oroande  förvirrande

vad kan de ge till livet?

 

17606b.  Tvivlet o-trygg o-säker i sig själv.

 

17607.  Sanningen verklig i sanningsenliges liv.

 

17608.  Eniga tankar  sinnelag nyttiga för Livet.

 

17609.  Egoismens fattiga lycka  själviskhetens

saknad från  glädjen: vilka o-intressanta liv.

 

17610.  Saktmodige säger:  avskyr vreden ilskenheten.

 

17611.  Ilskenheten  vreden utför ondsinta gärningar vänner med dödilgheten.

 

17612.  Vreden ilskenheten inga goda rådgivare

vilseleder människor.

 

17613.  Barmhärtighetens kärlek vad

mänskligheten dagligen Behöver.

 

17614a.  O-tacksamheten och latheten varandras vänner.  Du, late se på myrans flitighet. 

 

17614b.  Bekvämligheten och o-tacksamheten

bunsförvanter.   

 

17615.  Ondskan matar det onda vara verksam

utför onda gärningar.

 

17616a.  Vara i sällskap med skamlösenheten

får ondskan större makt över skamlöse.

 

17616b.  Vara i sällskap med tvivlet får ondskan

större makt inflytande över tvivlaren.

 

17616c.  Vara i sällskap med mördarens hat

får ondskan större makt över mördaren.

 

17617.  Livets undergång  livets glömska.

Livets förlorare.

 

17618.  Livets lathet  livets bekvämlighet.

   Du late, se på myrans flitighet. 

 

17619.  Livets förlorare livets lathet.

 

17620.  Likgiltig människa  lathetens träl  slav.

 

17621.  Likgiltig person  bekvämlighetens fånge.

 

17622.  Likgiltig människa  belöningslös

i lathetens och bekvämlighetens liv.

 

17623.  Sann  kärlek prövas i motgångar.

 

17624.  Uthållig skörd renas från o-tålighetens gissel.

 

17625.  Samvetets röst  människan till nytta.

 

17626.  Tillåta ödmjukheten vara en förebild

för Livet.

 

17627.  Samvetets medvetenhet  skapar livets

inriktning.

 

17628.  Vänskapliga kärlekens nycklar:

   Får jag, Tack, Förlåt.

 

17629.  Växande kärleken  ges i orden:

    Får jag, Tack,  Förlåt.

 

17630a.  O-vis tunga  själslig mördare.

 

17630b.  Vis tunga  talar ljuvliga sköna ord.

 

17630c.  O-vis tunga  själsligt gift.

 

17631a.   Stoltheten älskar sig själv.

 

17631b.  Övermodet älskar sig själv.

 

17631c.  Elakheten älskar sig själv.

 

17632.  Högmodet älskar sig själv.

 

17633.  Penning-begäret sina penningar.

 

17634.  Penning-begäret aktiviserar sig genom

giriga människor.

 

17635.  Stoltheten äras av nationell stolthet.

 

17636.  Penning-begäret äras av nationella

penningbegäret.

 

17637a.  Penningbegäret rider på stoltheten.

 

17637b.  Penningbegärets  lockelser  själens bedragare.

 

17638a.  Nationell egoism  självisk nation.

 

17638b.  Självisk nation  vanärar o-själviskheten.

 

17639.  Vara förbarmande  vad världen idag Behöver.

 

17640.  Vara barmhärtig  vad världen idag Behöver.

 

17641.  Världens oro  bekymrad i sig jälv.

 

17642.  Världen saknar  sinnesron  sinnesfriden.

 

17643.  Världen  lider av o-lydnadens gissel.

 

17644a.  Världen ingen fridens boning.

 

17644b.  Världens intressen inget lägga tid på.

 

17644c.  Världens bekymmer problem

värdesätter inte människans värde.

 

17645.  Älska det goda  hata förakta det onda.

 

17646.  Ondskan Herre i världen  istället låta

ondskan vara sin egen träl och slav.

 

17647a.  Ondskans slav träl-tjänare inför de barmhärtiga.

 

17647b.  Ondskan skådespelet inför godhetens tjänare.

 

17647c.  Världens ondska  eviga bundsförvanter.

 

17648.  Ondskan världen  betjänar varandra.

 

17649.  Världen  ondskan  lever sida vid sida.

 

17650.  Ondskan  Världen varandras vänner.

 

17651.  Övermodiga människor  utnyttjar 

barmhärtigas hjälpsamhet.

 

17652.  Snurriga o-beslutsamma personer

utnyttjar barmhärtigas öppenhjärtliga godhet.

 

17653a.  Människans övermod  livets straff.

 

17653b.  Människans stolthet går före livets förfall.

 

17653c.  Människans högmod livets undergång.

 

17654.  Stillhetens ödmjukhet värd att leva i.

 

17655.  Stillhetens saktmod  värdigt livet.

 

17656.  Orons ilskenhet o-värdigt livet.

 

17657.  Förvirrande häftigheten  o-önskant i livet.

 

17658.  Ilskenheten föraktar ödmjukheten.

 

17659.  Häftigheten hatar mildheten.

 

17660.  Vreden hatar ödmjukheten lever i fiendeskap mot varandra.

 

17661a.  Ondskans fåfängan dödens vän.

 

17661b.  Ondskans förgängelse  lever i sällskap

med dödligheten.

 

17661c.  Ondskans förbannelser fåfängans förbannelser.

 

17662.  Fåfängan rider på Högmodets tankar.

 

17663.  Ilskenheten rider på Övermodets tankar.

 

17664.  Häftigheten rider på Stolthetens tankar.

 

17665.  Tänk få vara fri från meningslösa

ordens tunga.

 

17666.  Tänk få leva i frihet från modlösa

orddens tunga.

 

17667.  Tänk få äga friheten från o-ärliga

ordens tunga. 

 

17668.  Livet i o-friheten vara förslavad av elakhetens ondskans ords tunga.

 

17669.  Girigheten förvirrande  orolig i sitt beteende.

 

17670.  Hopplöse tillåter hopplösheten vara Herre

i sitt liv.

 

17671a.  Var inte rädd  för sanningen.  

 

17671b.  Var inte rädd för ödmjukheten.

 

17671c.  Var inte rädd för tystheten.

 

17672.  Var rädd för o-tystnaden.

 

17673.  Var rädd för övermodets själviskhet.

 

17674.  Var inte rädd för o-själviskheten.

 

17675a.  Lev i o-själviskheten.

 

17675b.  Lev i ödmjukheten.

 

17675c.  Lev i tystnaden.

 

17676.  Var rädd för egoismen.

 

17677.  Lev i frimodigheten.

 

17678a.  Pratsamme äger ordensrikedom.

 

17678b.  Pratsjuke talar o-nyttigheter.

 

17678c.  Äga ordrikedomen antingen kan vara

till nytta eller onyttigheter.

 

17679.  O-nyttiga ords-rikedomar  elaka ord

ilskna häftiga ord.

 

17680.  Nyttiga ordsrikedomar  vänliga ord

uppmuntrande ord.

 

17681.  Ilsken snarstucken person  

talar ilskna ord.

 

17682.  Tänk få vara ståndaktig göra det goda.

 

17683.  Förtalet  skvalleriet  gör kärleken kall.

 

17684.  O-tåligt människsläkte Behöver lära känna tåligheten.

 

17685.  Hatiska förtalet  ärar högmodet 

dödens vänner.

 

17686.  Föraktets skvalleri ärar stoltheten

dödens vänner.

 

17687.  Tröstaren tröstar med tröste-rika

vänliga ord. 

 

17688.  Tröste-rika ord uppmuntrande ord

goda visa rådgivare.

 

17689.  Ödmjuka ödmjukhetens barn.

 

17690.  Saktmodiga  saktmodighetens barn.

 

17691.  Ärliga ärighetens barn.

 

17692.  Bättre vara ärlighetens barn än o-ärlighetens.

 

17693.  Sämre vara förtalets barn än

kärlekens barn.

 

17694.  Tänk få leva i förväntansfull längtan

efter kärleken.

 

17695.  Tänk få leva i förväntansfull längtan

efter vara godhetens tjänare.

 

17696.  Tänk få leva i förväntansfull längtan

efter vara  barmhärtighetens tjänare.

 

17697.  Ödmjukheten tillhör ödmjuka hjärtan.

 

17698.  Ståndaktigheten tillhör ståndaktiga hjärtan.

 

17699.  Stillsamheten tillhör stillsamma hjärtan.

 

 

 

 

  

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 36:1-13.

 

SYNDARENS ONDSKA OCH GUDS GODHET.

 

MÄNNISKANS ONDSKA.

 

Psalm. 36:1.

 

1.  #För körledaren.

Av Herrens tjänare David#.

 

Psalm. 36:2.

 

2.  #Synden viskar sitt ord i den gudlöses hjärta,

hos honom finns ingen fruktan för Gud#.

 

Syndens högmod viskar sitt lögnaktiga ord

      i den gudlöses hjärta. 

Gudlöst hjärta förnekar sanningen.

      I Gudlöses liv: saknas gudsfruktan.

Avsaknad av gudsfruktan vilket leder till Livets

    o-kunnighet  dårskap.

 

Psalm. 36:3.

 

3.  #Synden smickrar honom till att tro att hans

ogärning aldrig röjs  och blir avskydd#.

 

Synden förkläder sig til förfalska sanningen

        förvränga gudlöses tankar vara sanna.

 

Psalm. 36:4.

 

4.  #Hans ord är ondska och svek, åt insikt

och godhet vänder han ryggen#.

 

Lever sitt upproriska liv som o-vän till insikten

     och godheten. 

Hans ord älskar tala ondsinta ord vara svekets

     vän i ord.

 

Psalm. 36:5. 

 

5. #Han ligger på sin bädd och smider onda planer,

han har slagit in på orätt väg, han skyr inte

        något ont#.

 

Ondsinte vilar på sin bädd.

      I vilan tänker ut listiga planer.

Låter sig förvillas in på o-rätta vägar.

       Avskyr inte ondskans dödlighet.

 

GUDS GODHET.

 

Psalm. 36:6.

 

6.  #Herre, till himlen sträcker sig din nåd, 

din trofasthet ända till skyarna#.

 

Herre, hur stor är inte din nåd sträcker sig

     till himlen.

Din trofasthet intill himlens skyar.

      

Psalm. 36:7.

 

7.  #Din rättfärdighet är som väldiga berg,

din rättvisa som det djupaste hav.

     Herre, du hjälper både människor och djur#.

 

Herre, din o-strafflighet  renhet likt väldiga

      bergens orubbliga fasthet.

 

Psalm. 36:8.

 

8.  #Din nåd är dyrbar, o Gud, i dina vingars

skugga finner människor tillflykt#.

 

Din nåd dyrbar i människors ögon.

        Dina märktiga vingars skugga: skuggan 

mot ondskans farligheter.

     

Psalm. 36:9.

 

9.  #De får njuta överflödet i ditt hus, i din

glädjes strömmar stillas deras törst#.

 

O-strafflige får njuta Guds godhet och nåd i Livet.

         Överflödet av godheten nåden.

Utifrån Faderns glädje strömmar dagligen den

    in renhjärtliges liv.

Deras inre törst stillas.

 

Psalm. 36:10.

 

10.  #Ty hos dig är livets källa, i ditt ljus ser

vi ljus#.

 

Hos dig livets skapare finns allt för livets behov.

        Du livets källa: o-utsinliga källan.

Ditt ljus av evighet. 

 

Psalm. 36:11.

 

11.  #Låt din nåd aldrig vika från de dina,

din rättfärdighet aldrig från de redbara#.

 

Låt din nåd förbliva för evigt över dina rättfärdiga.

       Din rättfärdighet: vilar för evigt över de 

svekfria  öppenhjärtliga.

       

Psalm. 36:12.

 

12.  #Låt inte de stolta trampa ner mig, låt inte

de onda driva bort mig#.

 

Tillåt inte de stolta vara ditt livs fiender.

        Älska dina fiender hata förakta ondskan.

 

Psalm. 36:13.

 

13.  #Där ligger de, ogärningsmännen, slagna,

reser sig aldrig#. 

 

O-gärningsmännens listigheter livets farligheter.

      Ligger själva i sina dödliga listigheter.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 37:1-40.

 

DE GUDLÖSA SKENBARA LYCKA.

 

DE ONDAS OCH  GODAS ÖDEN.

 

Psalm. 37:1.

 

1.  #Av David. 

 

Psalm. 37:2.

 

2.  #De torkar snabbt som gräset och vissnar

bort som grönskan#.

 

De gudlösas falska lycka: försvinner torkar bort

      likt gräset i sommarens hetta.

Förvissnar bort likt grönskan.

 

Psalm. 37:3.

 

3.  #Förtrösta på Herren och gör det goda, så får

du bo i ditt land och leva trygg#.

 

Göra det goda: gör den som förtröstar på Herren.

         I ditt land får du leva i tryggheten.

  

Psalm. 37:4.

 

4.  #Ha din glädje i Herren, han ger dig allt vad

ditt hjärta begär#

 

Få äga Herrens glädje i sitt hjärta.

       Han dig villigt ger vad ditt hjärta önskar begär. 

 

Psalm. 37:5.'

 

5.  #Lägg ditt liv i Herrens hand.

   Lita på honom, han kommer att handla#.

 

Ödmjukt överlämna sitt liv i Herrens

      beskyddande hand.

Äga förtröstansfullt hjärta på honom.

        Hans trohet fyller dina dagliga behov.

 

Psalm. 37:6.

 

6.  #Han skall låta din rätt lysa som gryningsljuset,

din rättvisa sak som middagssolen#.

 

Låter dina rätta tankar belysa ditt själsliv likt

       morgon gryningens varma ljusstrålar

belysa dina hjärtats önskningar.

     Din rättvisas sak få vars som middagssolens

nyttiga strålar.    

 

Psalm. 37:7.

 

7.  #Var stilla inför Herren, vänta på honom.

Reta dig inte på den som har framgång, den som

      når sina egna syften#.

 

Lev i stillhet inför Herrens ansikte.

     Invänta hans ljuva milda stämmas tal.

Undvik avundets farligheter.

      Avundsjukans farligheter dödliga.

Avundets dödlighet högmodets vän.

 

Psalm. 37:8.

 

8.  #Stilla din harm, låt din vrede slockna, '

reta inte upp dig, det leder bara till ont#.

 

Låt stillheten vara Herre över ilskan livets

    missnöje. 

Tillåt inte vreden vara Iivets Herre.

            Låt inte aggressiviteten reta dig.

Leder livet in i ondskan.

 

Psalm. 37:9.

 

9.  #De som gör det onda skall drivas bort,

men de som hoppas på Herren få äga landet#.

 

Du, ondskans görare: låt den bli livets förlorare.

       Hoppas på Herren få äga landets välsignelser.

  

Psalm. 37:10.

 

10.  #En kort tid, och den gudlöse är inte mer,

du letar där han fanns, och han är borta#.

 

Gudlöse lever för-kortat liv.

             Hans liv förgängelsens liv.

 

Psalm. 37:11.

 

11.  # Men de ödmjuka få äga landet och njuta 

en ostörd frid#.

 

Ödmjuka få äga landets fruktbara välsignelser.

       Lever i livets fridsamma liv.

 

Psalm. 37:12.

 

12.  #De gudlösa vill den rättfärdige ont, och de

visar tänderna mot honom#.

 

Gudlösa skadar liv gör den rättfärdiges liv

      bedrövligt smärtsam.

De visar sina förakfulla hatiska tänder mot honom.

 

Psalm. 37:13.

 

13.  #Herren ler åt dem, han ser att deras

stund kommer#.

 

Herren ler åt dem i sin rättfärdighet.

           Ser deras vedergällnings-dag kommer.

 

Psalm. 37:14.

 

14.  #De gudlösa drar sina svärd och spänner

sina bågar för att fälla den fattige och förtryckte,

       för att slakta den som handlat rätt#.

 

Gudlösas svärd slipad i vasshet.

         Spänner sina hårda spända bågar:

villiga vilja skada den fattige förtyckte.

     Döda slakta rättvisans tjänare.

Ärar laglösheten.

 

Psalm. 37:15.

 

15.  Men svärdet tränger in i deras eget hjärta,

och deras bågar bryts sönder#.

 

Deras svärds styrka tränger djupt in i deras

      ill-dådiga hjärtan.

Deras väl-tränade skjutande bågar bryts sönder.

 

Psalm. 37:16.

 

16.  #Bättre det lilla den rättfärdige har än de

gudlösas stora rikedom#.

 

Bättre äga litet av den rättfärdiges liv.

        Istället för äga gudlöses stora bestulna 

rikedom.

 

Pslam. 37:17.

 

17.  #Ty de gudlösas makt skall brytas, men Herren

stöder de rättfärdiga#.

     

    Gudlösa makt dödlig makt.

Herrens trofasthet stöder hjälper de o-straffligas

      rättfärdighet.

 

Pslam. 37:18.

 

18.  # Herren tar sin an de frommas liv, de behåller

  sin arvslott för alltid#.

 

Herren vsar sin omsorg över den godhjärtliges liv.

      Lever i sin arvslott för evigt.

 

Psalm. 37:19.

 

19.  #De drabbas inte när olyckan kommer,

när svälten råder äter de sig mätta#.

 

Syndfrie drabbas inte av olyckans fördärv.

      Mättas av föda i hungerns tid.

 

Psalm. 37:20.

 

20.  #Men de gudlösa går under, och som en

glödande ugn försvinner Herrens fiender, försvinner

       som rök#.

 

Gudlösa går till sin  undergång.

      Herrens fiender liknas vid dödens brinnande ugn.

         Försvinner till intet likt brinnande rök. 

 

Psalm 37:21.

 

21.  #Den gudlöse lånar men betalar inte igen,

den rättfärdige är frkostig och givmild#.

 

Gudlöse lånar penningar o-ärligt betalar

     inte tillbaks. 

Rättfärdige frikostig givare.

        Givmild i sitt givande.

 

Psalm. 37:22.

 

22.  #Ty de som Gud välsignat få äga landet,

men de han förbannat skall drivas bort#.

 

De välsignade av Gud få äga landet.

       De förbannade Gudsförnekarna blir bortdrivna.

 

Psalm. 37:23.

 

23.  #Människans steg styrs av Herren, han vill

trygga hennes väg#.

 

Människors steg styrs av Herrens vilja.

      Hans nåd  barmhärtighet vill göra hennes

vägar trygga från de gudlösa.

 

Psalm. 37:24.

 

24.  #.Snubblar hon faller hon inte omkull,

ty Herren håller hennes hand#.

 

Snubblar hon inför de gudlösas utlagda fällor:

     Herrens trygga hand finns där.

 

Psalm. 37:25.

 

25.  #Ung har jag varit gammal är jag,

men aldrig såg jag den rättfärdige övrrgiven

      eller hans barn tigga om bröd#.

 

Jag, har upplevt min ungdoms-tid.

      Nu har jag blivit gammal.

Under mitt liv såg aldrig den syndfrie övergiven

     i näntan på brödet.

Hans barn vara tiggare i avsaknad av bröd.

 

Psalm. 37:26.

 

26.  #Alltid lånar han frikostigt ut, och hans

barn blir välsignade#.

 

Frikostig i sitt givande: lånar ut vad han har.

         Hans lever i välsignelsen.

 

Psalm. 37:27.


27.  #Sky det onda och gör det goda, så får du

bo kvar för alltid#.

 

Låt ondskan vara avskyvärd.

      Utför istället goda  gärningar.

Vilket genom lydnaden gör du får stanna kvar

       i landet.

 

Psalm. 37:28.

 

28.  #Ty Herren älskar det rätta och överger inte

sina trogna.

    Men syndarna skall förgöras för alltid och de

gudlösas barn drivas bort#.

 

Herren älskar rättvisan.

        Överger inte de trogna.

Skall förgöra syndarna.

        Gudlösas barn blir bortdrivna från landet.

 

Psalm. 37:29.

 

29.  #De rättfärdiga skall äga landet och bor

där för alltid#.

 

De o-straffliga skall äga landet.

       Ha sin bo-plats där för alltid.  

 

Psalm. 37:30.

 

30.  #Den rättfäriges mun talar vist och hans

tunga säger det rätta#.

 

Syndfries mun talar vishet.

        Hans visa tunga talar rättvisa ord.

 

Psalm. 37:31.

 

31.  #Han bär sin Guds lag i hjärtat, har går utan

att vackla#.

 

Bär sin Guds lag: i sitt hjärta.

      Går med fasta trygga steg tillsammans

med Guds lag.

 

 Psalm. 37:32.

 

32.  #Den gudlöse spejar på den rättfärdige

och söker tillfälle att döda honom#.

 

Gudlöse spenar efter den renhjärtliges liv.

      Söker efter lämpligt  tillfälle 

med list döda honom.

 

Psalm. 37:33.

 

33.  #Herren ger honom inte i den gudlöses våld

och låter honom inte bli fälld i rätten#.

 

Herren tillåter inte syndfrie falla i gudlöses våld.

       Tillåter honom inte fällas o-rättvist i rätten.

 

Psalm. 37:34.

 

34.  #Hoppas på Herren och följ hans väg!

    Han skall upphöja dig, du skall äga landet,

när de gudlösa drivs bort får du se på#. 


Förtrösta på Herren  följ lydigt hans väg!

       Han upphöjer dig låter sitt namn bli ärat

genom lydnaden.

       Gudlösas liv blir bortdriven från landet.

 

Psalm. 37:35.

 

35.  #Jag såg en gudlös i hans kraft, han stod 

hög som en ceder på Libanon#.

 

Såg gudlös människa: i hans kraftsdagar.

         Han stod hög likt cedern på Libanon.

 

Psalm. 37:36.

 

36.  #Jag gick förbi och har var borta, jag sökte

honom och han fanns inte mer#.

 

Jag förbi där jag förut varit: han var då försvunnen.

         Sökte honom: fanns inte mer.

 

Psalm. 37:37.

 

37.  #Ge akt på den fromme, se på den redbare,

fridens man har en framtid#.

 

Se på den godhjärtliges liv.

         Se på den ärliges livsföring.

Fridsamhetens man:  äger en framtid på jorden.

 

Psalm. 37:38.

 

38.  #Men syndarna går alla under, de gudlösa

berövas sin framtid#.

 

Syndarna går till undergång.

      Gudlösa människor blir berövade på sin framtid.

 

Psalm. 37:39.

 

39.  #De rättfärdigas räddning kommer från

Herren, han är deras värn i nödens tid#.

 

Rättfärdigas räddning kommer från Herren

     vilka i lydnad följer Herrens, Guds lag.

Är deras försvarare beskyddare i nödens tid. 

 

Psalm. 37:40.

 

40.  #Herren hjälper och befriar dem, befria dem

befria dem från de gudlösa, rädda dem

        när de flyr till honom#.    

 

Herren hjälparen  befriaren från de gudlösa.

      Räddar deras liv i sin tillflykt till sin Herre.

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 38:1-23.

 

DEN ÅNGERSTFULLES BÖN.

 

LIDANDE MANS BÖN.

 

Psalm. 38:1.

 

1.  #En psalm av David, till påminnelse#.

 

Psalm. 38:2.

 

2.  #Herre, tukta mig inte i din vrede, straffa mig 

inte i din harm!#.

 

I mitt ångestfyllda hjärta i vad varit olydig.

      Förlåt mig syndfulla hjärta.

Låt inte din vredes drabba mig för min synd.

 

Psalm. 38:3.

 

3.  #Dina pilar har trängt in i mig och din hand

vilar tungt på mig#.

 

Dina rättfärdiga pilar utrannsakat mitt innersta.

      Din allmakts rena hand: vilar tungt på mitt

syndfulla liv. 

 

Psalm. 38:4.


4.  #Ingenting är helt på min kropp och din vredes

skull, ingenting är friskt i mig för mina

       synders skull#.

 

Ingenting helt på min sargade kropp.

         För din vredes skull.

För mina synders skull: min kropp får lida.

 

Psalm. 38:5.

 

5.  #Min skuld har växt mig över huvudet,

den är en börda, för tung för mig#.

 

Mina syndiga skuld-känslor växer tungt över

       mitt huvud.

Blivit likt en syndabörda viket tynger mitt liv.

 

Psalm. 38:6.

 

6.  #Mina sår stinker och varas för min

    dårskaps skull#. 

 

Mina syndiga själssår illaluktande av syndens

       o-renhet.

 

Psalm. 38:7.

 

7.  #Jag är krokig och böjd, dagen lång går 

jag sörjande#.

 

Är krokig nedböjd av syndens tunga börda.

       Dagen lång: lever söjande ångerstfylld

av vad synden förstört mitt liv.

 

Psalm. 38:8.

 

8.  #Höfterna brinner av smärta, ingenting är helt

i min kropp#.

 

Mina kroppliga höften brinner av ångerstfylld

   smärta och lidande.

 

Psalm.  38:9.


9.  #Jag är kraftlös och krossad, jag skriker

ut mitt hjärtats jämmer#.

 

Kraftlös och förkrossad för min ångest skull.

       Skriker ut min ångest smärta ut ur mitt

hjärtats jämmer-rop.

 

Psalm. 38:10.

 

10.  #Herre, du känner min längtan, mina suckar

når fram till dig#.

 

Herre, du allvetande känner till innersta längtan

  efter din renhet.

Mina bönesuckar når fram till dig.

 

Psalm. 38:11.

 

11.  #Mitt hjärta bultar, mina krafter sviker,

mina ögons ljus har slocknat#.

 

Känner mitt hjärtats hjärteslag.

       Mina kroppsliga krafter sviker mg.

 

Psalm. 38:12.

 

12.  #Mina vänner och grannar skyr min plåga,

mina närmaste håller sig borta#.

 

Mina vänner  grannar ser i avsky mitt kroppsliga

       plågande.

 

Psalm. 38:13.

 

13.  #De som står efter mitt liv gillrar fällor,

de som vill mig ont förtalar mig och tänker ständigt

       på svek#.

 

De planerar ut gillrar fällor för mina fötter.

      Deras förtalande ord vill i sin ondska skada mig.

Deras tankar styrs dagligen av sveket.

 

Psalm. 38:14.

 

14.  #Jag är lik en döv som ingenting hör, en stum

som inte öppnar sin mun#.

 

Liknar en dövstum som ingenting hör.

    Likt dövstumme som inte öppnar sin mun

för talet.   

 

Psalm. 38:15.

 

15.  #Jag är lik en man som inte hör,

en som inte kan svara#.

 

Jag likt dövstumme mannen intet hör.

        Kan inte svara.

 

Psalm. 38:16.

 

16.  #Men, Herre, jag hoppas på dig, du skall

svara mig, Herre, min Gud#.

 

Herre, min Gud, förtröstar på dig.

      Vet du besvarar mig böners rop.

 

Psalm. 38:17.

 

17.  #Jag är rädd att de skall skratta åt mig,

de som hånar mig när jag snavar#.

 

Lever i rädsla, folket skrattar hånler åt mig.

       När jag misslyckas gäckar mig med sitt 

hånfulla beeende. 

 

Psalm. 38:18.

 

18.  #Ty jag är nära att stupa, jag är ständigt

plågad#.

 

Nära min livs undergång: vilket dagligen 

         plågar mig.

 

Psalm. 38:19.

 

19.  #Jag bekänner min skuld jag sörjer

min synd#.

 

Bekänner öppenhjärtligt min skuld.

      Sörjer hjärtats sörjande över mitt syndiga liv.

 

Psalm. 38:20.

 

20.  #Fiender utan orsak har jag många,

talrika är de som hatar mig utan skäl#.

 

O-rättvist har många fiender hatar mitt

    mitt liv utan giltigt skäl.

 

Psalm. 35:21.

 

21.  #De lönar gott med ont, de är emot mig

för att jag sökt det goda#.

 

De belönar ont med ondskan.

      Mina motståndare eftersom jag är godhetens

 sökare.

 

Psalm. 35:22.

 

22.  #Överge mig inte, Herre, min Gud, 

dröj inte långt borta!#.

 

Låt inte mitt liv överges av dig, Herre, min Gud.

       Var mig nära.

 

Psalm. 35:23.

 

23.  #Skynda till min hjälp.

Herre, du min räddning!#.

 

Beder skyndsamt om din hjälp.

      Herre, du min räddare.

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN. PSALM. 39:1-14.

 

MÄNNISKANS FÖRGÄNGLIGHET.

 

LIDANDE MANS BEKÄNNELSE.

 

PLÅGAD MÄNNISKAS BÖN.

 

Psalm. 39:1.

 

1.  #För körledaren.

En psalm av David.

      

Psalm. 39:2.

 

2.  #Jag tänkte: Jag skall ta mig i akt och inte

synda med min tunga, jag skall sätta lås för

      min mun, så länge gudlösa är inom hörhåll#.

 

Jag, David tänkte: 

       Ska vara aktsam med min tungas tal.

Äga behärskande tungan i vad jag säger.

       Tyglad tunga beskyddet mot livets ondska.

I de gudlösas närhet: 

       Inte tillåta min mun för o-fruktsamt tal.

 

Psalm. 39:3.

 

3.  #Så höll jag mig tyst och blev stum, jag teg,

men till ingen nytta.

     Min plåga blev bitter#.

 

Levde livet i tystnad fick stum tunga.

      Till ingen nytta i de gudlösas närhet.

Vilket blev mitt liv till plåga.

 

Psalm. 39:4.

 

4.  #Hjärtat brände i mitt bröst, jag stönade,

det brann som eld.

     Jag kunde inte tiga#.

 

Mitt hjärta brändes i mitt bröst.

      Brann som eldiga elds-flammor.

Kunde inte tiga i min förtvivlan.

 

Psalm. 39:5.

 

5.  #Herre, lär mig inse att jag skall dö och hur

få mina tillmätta dagar är, inse att jag är

       förgänglig#.

 

Människans fåfänglighet:

    Undervisa mig om min framtida död.

Hur få mina livsdagar är.

        Förstå min förgänglighet.

 

Psalm. 39:6.

 

6.  #En handfull dagar är allt du ger mig,

för dig är min livstid ett intet.

     Bara en vindfläkt är människan#.

 

Handfulla dagar allt det du ger mitt liv.

         Min livs-tid ett intet för dig.

Männskans liv likt vindfläkten: det kommer och

       går lika snabbt förbi som vinden 

 

Psalm. 39:7.

 

7.  #Som en skuggbild vandrar hon kring.

Bara en vindfläkt är skatterna hon hopar,

     hon vet inte vems de en gång skall bli#.

 

Människans liv likt: skuggbilden vandrar

      hon omkring.

Livet skattliga ägodelar: liknar livets vindfläkt.

      

Psalm. 39:8.

 

8.  #Herre, vad har jag då att hoppas på?

Mitt hopp står till dig#.

 

I min fåfänglighet: till vad förröstar jag då på?

      Mitt framtids-hopp står till, till min

Herre, o Gud. 

 

Psalm. 39:9.

 

9.  #Befria mig från alla mina synder, låt mig

slippa bli smädad för dårskap#.

 

Gör mig fri från alla mina syndiga gärningar.

       För min dåraktiga liv, beskydda mot 

mot min fienders smädelse.

 

Psalm. 39:10.

 

10.  #Jag tiger och öppnar inte min mun

------ det är ju du som låtit detta ske#.

 

I deras närhet villig vara tyst.

        Bevaka min muns tunga.

 

Psalm. 39:11.

 

11.  #Ta bort den plåga du lagt på mig!

Jag förgås under slagen av din hand#.

 

Beder om befrielse från min plåga.

       Förgås under din allmakt hand.

Hör mitt böne-rop!

 

Psalm. 39:12.

 

12.  #Du tuktar och straffar en man för hans synd,

likt malen förtär du allt han  har kärt.

      Bara en vindfläkt är människan#.

 

Tuktar och bestraffar, mannen för hans 

     syndiga liv.

Likt malen förtär allt han äger.

        Människan vindfläkt inför dig.

 

Psalm. 39:13.

 

13.  #Herre, hör min bön och lyssna till mitt rop,

tig inte när jag gråter!

      Ty en tid är jag gäst hos dig, en främling

som alla mina fäder#.

 

Herre, hör mitt böne-rop om din  hjälp i nöden.

        Lyssna till mitt rop.

Tala till mig.

      Jag gråter i min förtvivlan.

Under en tid var jag gäst hos dig.

        Levde främlings-liv, som alla mina förfäder. 

 

Psalm. 39:14.

 

14.  #Vänd bort din blick, så kan jag glädjas

innan jag går bort och inte mer finnas till#. 

 

Jag är en syndare: vänd bort din heliga blick

    från mig.

Vilket ger glädje över min bortgång.

     

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards