Direktlänk till inlägg 29 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 49:1-21. DE RIKAS FRAMGÅNG ÄR KORT.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 juli 2019 04:35

PSALTAREN.  PSALM. 49:1-21.

 

DE RIKAS FRAMGÅNG KORTSIKTIG.

 

DÅRAKTIG FÖRTRÖSTAN PÅ RIKEDOMAR.

 

RIKEDOMENS TOMHET.

 

Psalm. 49:1.

 

1.  #För körledaren.

av Korachs ättlingar, en psalm.

 

Psalm. 49:2.

 

2.  #Hör detta, alla folk!

Lyssna, alla som bor i världen#.

 

Lyssna till psalmens budskap, alla folk.

     Ha ett lyhört öra, alla som bor i världen.

 

Psalm. 49:3.

 

3.  #Hög och låg, rik som fattig#.

 

Lyssna, lär er av budskapet: alla människor på

   jorden: de lågt uppskattade högt uppskattade.

Rik som fattig.

 

Psalm. 49:4.

 

4.  #Vist är mitt tal, mina tankar är kloka#.

 

Mitt tal vist tal:  Mina tankar kloka tankar.

 

Psalm. 49:5.

 

5.  #Jag vill lyssna till visdomsord, tyda min

gåta vid lyrans klang#.

 

Jag vill lydigt lyssna visdomsorden till livets lärdom.

   Visa ord vara till hjälp och tröst.      

 

Psalm. 49:6.

 

6.  #Varför skulle jag frukta i olyckans tid,

då bedragares ondska omger mig?#.

 

Varför låta rädslan vara Herre i olyckans tid?

       Bedragares lögnaktiga ondskefulla ord

gör mig skräckslagen? 

 

Psalm. 49:7.

 

7.  #De litar till sina ägodelar och skryter med

sin rikedom#.

 

Bedragare förtröstar på sina själviska ägodelar.

       Skrytsamma med sina ihopsamlade rikedomar. 

Psalm. 49:8.

 

8.  #Men igen kan köpa sig fri och betala

lösen till Gud#.

 

Inför Guds domstol kan ingen gör sig köpfri

       från sitt syndiga liv.

 

Psalm. 49:9.

 

9.  #Att köpa sig fri är dyrt, man kan aldrig

betala priset#.

 

Dyrt köpa sig fri från syndens makt:

   kan aldrig göras genom penningar.

 

Psalm. 49:10.

 

10.  #För att få leva för evigt och inte läggas

i graven#.

 

Köpa sig till evigt liv.  Inte bli gravsatt.

 

Psalm. 49:11.

 

11.  #Man ser att de visa dör, med dåren

och narren går de bort och lämnar sin

       egendom åt andra#.

 

De visa dör.

      Dåren och egenkäre försvinner.

Överlämnar sin egendom till andra.

 

Psalm. 49:12.

 

12.  #Graven blir deras hem för evigt,

deras boning för alla tider fast de haft

      jordagods i sin ägo#.

 

Graven deras boplats för evigt.

      Deras livs boning för alla tider.

Deras jordagods var ingen räddare för evigt.

 

Psalm. 49:13.

 

13.  #Människan i all sin glans är utan förstånd,

hon liknar de oskäliga djuren#.

 

Människan i krafts dagar saknar förstånd.

     Likt o-förnuftiga djuren.

 

Psalm. 49:14.

 

14.  #Så går det för dårarna och för dem som

lockas av deras tal#.

 

Dårars liv liknar o-förnuftiga djuren.

      De som lydigt lyssnar på dårars tal blir dårar.

 

Psalm. 49:15.

 

15.  #Likt får driv de till dödsriket, döden

blir deras herde#.

 

Likt som får fördrivs de till dödsriket.

      Har döden som sin herde.

    

Psalm. 49:1 6.

 

16.  #Men mig skall Gud köpa fri, han skall

ta mig ur dödsrikets grepp#.

 

I min syndfrihet bli friköpt av Gud.

      Befria mig från dödsrikets grepp. 

 

Psalm. 49:17.

 

17.  #Oroa dig inte när någon blir rik

och välståndet växer i hans hus#.

 

Känn ingen oro när någon blir rik.

        När hans välstånd växer.

 

Psalm. 49:18.

 

18.  #Ty ingenting får han med sig i döden,

hans rikedom följer honom inte dit ner#.

 

I döden saknar han sin rikedom.

       Hans rikedom lämnar honom.

 

Psalm. 49:19.

 

19.  #Fast han räknar sig som lycklig i livet

och prisas för att gått honom väl#.

 

Gjort sig lycklig i livet för sin rikedom.

            Varit prisad av människor för sitt välstånd.

 

Psalm. 49:20.

 

20.  #Går han ändå till sina fäder, till dem som

aldrig ser ljuset mer#.

 

Går till sina fäder  de som möter livets mörker.

 

Psalm. 49:21.

 

21.  #Människan i all sin glas är utan förstånd 

och liknar de oskäliga djuren#.

 

Människor i krafts dagar  saknar förstånd.

     Lika de o-förnuftiga djuren.

 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards