Alla inlägg den 6 juli 2019

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 27:1-14.

 

GEMENSKAP MED HERREN.

 

EN LOVSÅNG.

 

Psalm. 27:1.

 

1.  #Av David.

Herren är mitt ljus och min räddning, vem skulle

   jag frukta?

Herren är ett värn för mitt liv, vem skulle 

    jag bäva för?#.

 

Herren är ljuset i mitt liv.

     Livets räddning.

När jag älskar det godhetens Herre: rädslan

     förloraren.

Herren mitt livs beskyddare mot fiender.

     För vem skulle jag visa rädsla för? 

 

Psalm. 27:2.

 

2.  #När de onda kommer emot mig för att slita

mig i stycken, mina motståndare och fiender,

     då skall de själva snava och falla#.

 

När de ondsinta anfaller mig, för att förgöra mig

       mina motståndare fiender  vilka faller i

sina egna utlagda fällor.

 

Psalm. 27:3.

 

3.  #Om en krigshär hotar mig känner jag ingen

fruktan, om kriget kommer är jag ändå trygg#.

 

Skulle krigshärar hotar mig, kan jag vara fri

    från dem.

Kommer krigets anfall mot mig ända kan

     leva i trygghet. 

 

Psalm. 27:4.

 

4.  #Ett enda ber jag om Herren om, detta begär

jag, att få vara i Herrens hus varje dag i mitt liv

       för att se Herrens ljuvlighet och söka

svar i hans tempel#.

 

Beder i min bön: få tillbringa min tid i Herrens hus.

      Dagligen i mitt liv.

Se Herrens ljuvlighet.

      

Psalm. 27:5.

 

5.  #Ty han gömmer mig i sin hydda på olyckans

dag, han gömmer mig i sitt tält, han räddar

       mig uppe på klippan#.

 

Herren min beskyddare, i sin hydda.

         På olyckans dag.

Gömmer mig i sitt tält.

       Min räddare uppe på klippan.

Mot mina motståndare och fiender.

 

Psalm. 27:6.  

 

6.  #Nu kan jag triumfera över fienderna omkring

mig, jag vill offra i hans tält offra med segerjubel.

         Jag vill sjunga och spela till Herrens ära#.

 

Jag triumferar segrande över mina fiender.

      I tacksamhet vill offra i hans tält

tacksägelsens offer med segerjubel.

      Sjunger och spelar till Herrens ära.

 

Psalm. 27:7.

 

7.  #Hör, Herre, när jag ropar, visa mig nåd

och svara mig#.

 

Herre, hör mitt bönerop.

    Visa för mig din nåd.

Besvara mina böner.

 

Psalm. 27:8.

 

8.  #Sök Herren, manar mitt hjärta.

  Dig, o Herre, söker jag#.

 

Mitt hjärtats maning; söker Herren av hela mitt

      hjärta  min själ och förstånd.

Du, den ende sanne Guden, söker jag.

 

Psalm. 27:9.

 

9.  #Dölj inte ditt ansikte för mig, visa inte

bort din tjänare i vrede, du som varit min hjälpare#.

 

Du varit min hjälpare.

        Visa ditt ansikte för mig.

Låt inte vrede visa bort mig.  

 

Psalm. 27:10.

 

10.  #Om min far och min mor överger mig skall

Herren ta sig an mig#.

 

Om mina föräldrar överger mig.

       Visar Herren sin barmhärtighet.

 

Psalm. 27:11.

 

11.  #Visa mig, Herre, din väg!

   Led mig på en jämn stig, jag omges av fiender#.

 

Lyssna på min bön: Herre, visa mig, din viljas väg!

        Led mina fotsteg på trygg mark.

Mitt liv omges av fiender. 

 

Psalm. 27:12.

 

12.  #Låt inte mina ovänner sluka mig.

   Menedare träder fram, vittnen i våldets tjänst#.

 

Tillåt inte mina o-vänner förgöra mig.

        Falska vittnen träder inför mig.

Vittnen: våldets tjänare.

 

Psalm. 27:13.

 

13.  #Men jag är viss om att möta Herrens godhet

här i de levandes land#.

 

Jag är övertygad om möta Herrens godhet.

      Hans godhet vilket finns i de levandets land.

 

Psalm. 27:14.

 

14.  #Hoppas på Herren!  

  Var stark, fatta mod och hoppas på Herren!#.

 

Äga sin tilltro till Herren!

         Vara stark  i honom.

Vara frimodig.

      



Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 28:1-9.

 

BÖNENS HJÄLP OM BESKYDD.

 

Psalm. 28:1.

 

1.  #Av David.

Till dig, Herre, ropar jag.

      Min klippa var inte stum!

Svara mig inte med tystnad, då blir jag lik dem

     som lagts i graven#.

 

I mitt bönerop ropar till dig, min Herre.

       Herre, min klippa.

Tala till mig.

        Besvara mina böner, med dina ord.

Låter du din tystnad råda, blir jag lagd i gravens

     mörker.

 

Psalm. 28:2.

 

2.  #Hör hur jag bönfaller dig, hur jag ropar till

om hjälp och sträcker mina händer mot ditt

      tempel, mot det allra heligaste#.

 

Lyssna på mina böner.

       Ropar i nöd om din hjälp.

Stäcker ödmjukt mina händer mot ditt

      heliga tempel.

Det allra heligaste.

 

Psalm. 28:3.

 

3.  #Släpa inte bort mig med gudlösa och ogärningsmän.

      De säger sig vilja väl men har ont i sinnet#.

 

Tillåt  inte gudlösa röva bort mitt liv.

     Bli o-gärniningsmännens byte.

De talar med tvetydig tunga: men har ett

     ondsint sinne.

 

Psalm. 28:4.

 

4.  #Löna dem för vad de gjort, för deras onda dåd!

Löna dem för deras handlingar, låt deras 

       gärningar drabba dem#.

 

Belöna dem efter deras gudlösa gärningar.

       Efter deras ondsint illdåd!

 

Psalm. 28:5.

 

5.  #De ger inte akt på Herrens verk, på allt 

vad han har gjort.

     Han skall riva ner dem, inte bygga upp dem#.

 

Respekterar inte Herrens verk.

     Skapelsens Herre.

Han skall förgöra de gudlösas händers verk.

        

Psalm. 28:6.


6.  #Lovad vare Herren, ty han har hört min bön#.

 

Lovar Herren i tacksamhet.

       Han börhör mig.

 

Psalm. 28:7.

 

7.  #Herren är min styrka, min sköld, på honom

förtröstar jag.

      Jag fick hjälp och mitt hjärta jublar, hela min varelse tackar honom#.

 

Herren styrkan i mitt liv.

      Min försvarare och beskyddare.

På honom förtröstar jag.

      Han min hjälpare i nöden.

Mitt hjärta jublar.

      Hela min varelse visar honom min tacksamhet.

 

Psalm. 28:8.


 8.  #Herren är sitt folks styrka, sin smordes

tillflykt och räddning#.

 

Herren sitt folks styrka.

       Sin smordes tillflykt räddning.

 

Psalm. 28:9.

 

9.  #Rädda ditt folk och välsigna din egendom.

   Var deras herde, bär dem för evigt#.

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 29:1-11.

 

HERRENS ÄRA OCH MAKT.

 

Psalm. 29:1.

 

1.  #En psalm av David.

Ära Herren, ni gudasöner, ära Herrens majestät#.

 

Låt er ära Herren, ni guda-söner.

      Ge äran till Herrens majestät.

 

Psalm. 29:2.

 

2.  #Ära Herrens höga namn, fall ner inför Herren

i helg skrud#.

 

Ära Herrens namn.

        Visa er ödmjukhet inför Herren i helig klädnad.

 

Psalm. 29:3.

 

3.  #Herrens röst över vattnen!

   Ärans Gud dundrar, Herren hörs över de

stora vattnen#.

 

Herrens röst hörs över vattnen!

      Ärans Gud dundrar.

Herrens hörs över de stora haven.

 

Psalm. 29:4.

 

4.  #Herrens röst i sin kraft, 

Herrens röst i sin prakt#.

 

Herren röst visar kraftfulla styrka.

      Herrens röst praktfull i sitt tal.

 

Psalm. 29:5.

 

5.  #Herrens röst knäcker cedrarna, Herren

knäcker Libanons cedrar#.

 

Herrens kraftfulla röst knäcker sönder cedrars 

     trästammar: Libanons cedrar.


Psalm. 29:6.

 

6.  #Han får Libanon att hoppa som en kalv,

Sirjons berg som en vildoxe#.

 

Libanon liknar hoppande kalv.

      Sirjons berg likt en vildoxes styrka.

 

Psalm. 29:7.

 

7.  #Herrens röst slår blixtar#.

 

Herrens röst likt åskans dunder blixtar.

 

Psalm. 29:8.

 

8.  #Herrens röst får öknen att skälva,

Herren får Kadeshöknen att skälva#.

 

Herrens röst gör öknen skräckslagen.

      Gör Kadesh-öknen skräckslagen.

 

Psalm. 29:9.

 

9.  #Herrens röst skrämmer hindarna att kalva,

lämnar träden nakna.

      Allt i hans tempel ropar:  #Ära!#.

 

Herrens röst skrämmer hindarna till kalvning.

        Lämnar träden nakna.

Äran ropar ut i hans tempel.

 

Psalm. 29:10.

 

10.  #Herren tronar ovan himmelshavet.

Herren tronar som konung för evigt#.

 

Herren tronar ovan himmels-havet.

       Herren siter på sin eviga tron som

konung för evigt.

 

Psalm. 29:11.

 

11.  #Herren ger åt sitt folk.

Herren välsignar sitt folk med fred#.


Herren välsignar sitt folk.

          Välsignar sitt folk med fred.


Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 30:1-13.

 

TACKSAMHET FÖR RÄDDINING.

 

Psalm. 30:1.

 

1.  #En psalm, en sång vid tempelinvigningen

    av David#.

 

Psalm. 30:2.

 

2.  #Jag vill lovsjunga dig, Herre, ty drog mig upp

ur djupet och lät inte mina fiender triumfera#.

 

Villig lovsjunga dig, Herre.

    Räddade mitt liv  från mina fienders förtryck.


 

Psalm. 30:3.

 

3.  #Herre, min Gud, jag ropade till dig och du  gjorde mig frisk#.

 

 

Psalm. 30:4.

 

4.  #Herre, du förde mig upp ur dödsriket, du gav

mig liv, du räddade mig från graven#.'

 

Psalm. 30:5.

 

5.  #Sjung Herrens lov, ni hans trogna, prisa hans

heliga namn!#.

 

Psalm. 30:6.

 

6.  #Ofärd är i hans vrede, men i hans nåd är liv.

Om kvällen är gråten min gäst men om

      morgonen jublet#.

 

Psalm. 30:7.

 

7.  #När det gick mig väl tänkte jag: jag skall

alltid stå trygg#.

 

Psalm. 30:8.

 

8.  #Herre, i din nåd ställde du mig på fasta berget.

Men du dolde ditt ansikte och jag blev förskräckt#.

 

Psalm. 30:9.

 

9.  #Till dig, Herre, ropade jag.

   Herren bad jag om förskoning#.

 

Psalm. 30:10.

 

10.  #Vad har du för vinst av min död, av att jag

sänks i graven?#.

      Kan mullen prisa dig?

Kan den förkunna din trofasthet?

 

Psalm. 30:11.

 

11.  #Lyssna, Herre, skona mig, Herre,

bli min hjälpare!#.

 

Psalm. 30:12.

 

12.  #Du vände min dödsklagan i dans,

du tog av mig sorgens dräkt och klädde

     mig  glädje#.

 

Pslam. 30:13.

 

13.  #Därför skall jag sjunga ditt lov och aldrig

tystna.

      Herre, min Gud, jag skall alltid prisa  dig#.  

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM.  31:1-25.

 

RÄDDNING UNDAN FÖRFÖLJARE.

 

Psalm. 31:1.

 

1.  #För körledaren.

   En psalm av David.

 

Psalm. 31:2.

 

2.  #Till dig, Herre, tar jag min tillflykt, svik mig

   aldrig!

Du som är trofast, rädda mig#.

 

Tar min tillflykt till dig: min räddning från

    mina fienders förföljelse. 

Herre, överger mig inte.

      Låt din trofasthet vara mig till räddning. 

 

Psalm. 31:3.

 

3.  #Lyssna på mig, skynda till min hjälp.

Var min klippa dit jag kan fly borgen där jag

      finner räddning#.

 

Lyssna på mina böners rop om hjälp.

         Du, min fasta klippa.

I dig, finner min själ sin försvarsborg mot mina 

       förföljare mot sanningen.

  

Psalm. 31:4.

 

4.  #Ja, du är min klippa och min borg.

Du skall leda och styra mig, ditt namn till ära#.

 

Du, min trygga klippa.  Min själs trygga fäste.

     Styr och led mig i ditt beskydd.

Ödmjukt förtröstar på dig: ditt heliga namn

      till all ära. 

 

Psalm. 31:5.

 

5.  #Du skall lösa mig ur snaran de gillrat,

du är min tillflykt#.

 

Din trofasthet befriar från mina förföljares

      utlagda snaror.

I sin gudlöshet faller de själva i sina egna

       utlagda snaror. 

 

Psalm. 31:6.

 

6.  #Jag överlämnar mig i dina händer.

    Du befriar mig, Herre, du sanne Gud#.

 

Överlämnar mig i dina barmhärtiga händer.

         I min ödmjukhet ser du mitt hjärtats förkrosselse: du sanne Gud beriar mig  från mina

       förföljare.

 

Psalm. 31:7.

 

7.  #Du hatar dem som dyrkar gudar, men  jag

litar på Herren#.

 

Visar din vrede: mot avguderiet.   

         Istället valt dig min Gud.

 

Psalm. 31:8.

 

8.  #Jag vill jubla av glädje över din  godhet,

du som såg mitt elände och tog dig an mig

      när jag led#.

 

Över din godhet: visar mitt hjärta sitt jubelrop.

        Du såg mitt fördärvliga liv av olyckor.

Såg mitt lidande i förföljarnas hat  förakt mot mig.

           

Psalm. 31:9.

 

9.  #Du gav mig inte i fiendens våld, du förde

mig ut i frihet#.

 

Din godhet förde mitt betryckta liv ut i frihet.

          

Psalm. 31:10.

 

10.  #Förbarma dig, Herre, jag är i nöd, mina ögon

är skumma av sorgen, jag är matt till kropp

      och själ#. 

 

Behöver ditt förbarmande Herre.

       Lever i nöd av mina förföljare.

Förföljarna gjort  mina ögon tårfyllda av sorg.

        Vilket gjort mina kroppslemmar och

min själ kraftlös.

 

Psalm. 31:11.

 

11.  #Mitt liv rinner bort i ängslan och mina år

i suckan.

      I nöden sviker mig kraften och benen murknar

i min kropp#.

 

I orolig ängslan berövas mitt liv.

       Mina år försvinner i klagorop.

Mitt liv blir kraftlöst i nöden.

          Benen i min kropp multnar bort.

 

Psalm. 31:12.

 

12.  #För alla mina fienders skull.

Jag blir hånad, jag är en börda för mina grannar,

      en skräck för mina vänner, de som ser

mig på gatan viker undan#.

 

Mina fiender hånar mig.

        Blivit till börda för mina grannar.

Mitt liv sprider skräck bland mina vänner.

      Ser de mig, undviker de mig. 

 

Psalm. 31:13.

 

13.  #Jag är bortglömd som en död, jag är som ett

krossat kärl#.

 

Inför mina grannar och vänner: bortglömd

    likt dödens människa.

Mitt liv liknas inför dem likt ett krossat kärl.  

 

Psalm. 31:14.

 

14.  #Jag hör folkhopen viska.

Skräck från alla håll ----- de gaddar sig samman

      och smider planer mot mitt liv#.

 

Hör folkens viskande ord om mig.

          Bli skräckslagen av mina fiender vilka

förföljer mig.

       Sammansvärjer sig mot mig.

Smider ondsinta planer: vill förgöra mig.

 

Psalm. 31:15.

 

15.  #Men jag förtröstar på på dig, Herre, jag säger:

    Du är min Gud#.

 

I min förföjelse från mina fienders onda uppsåt

      förströstar helt på ditt beskydd.

Jag säger: du är min Gud.

 

Psalm. 31:16.

 

16.  #I hand ligger mina dagar, rädda mig ur

mina fienders hand, från dem som förföljde mig#.

 

Mina livsdagar vilar i dina trygga Faders hand.

      Rädda mitt liv från mina fienders listiga hand.

Låt inte mitt liv, falla i mina förföljares händer.

 

Psalm. 31:17.

 

17.  #Låt ansikte lysa över mig, hjälp din tjänare

i din godhet!#.

 

Låt ditt härlighets ansikte belysa mitt liv.

      Var din tjänare till hjälp i din godhet.

 

Psalm. 31:18.

 

18.  #Herre, svik mig inte när jag ropar.

   Låt de gudlösa stå med skam och tystna i döden#.

 

I mitt bönerop, var mig trogen.

      Låt gudlösa människor bli skamfyllda

dödens människor.

 

Psalm. 31:19.

 

19.  #Låt de läppar som ljuger förstummas,

deras fräcka tal mot den rättfärdige i högmod

     och förakt#.

 

Låt lögnens läppar tystna.

       Deras fräckas ordstal tystas.

I högmodigt förakt, talas mot den o-straffliges liv.

 

Psalm. 31:20.

 

20.  #Stor är din godhet, som du sparat åt dina

trogna och som du ger i allas åsyn åt dem

      som tar sin tillflykt till dig#.

 

Tacksam för din godhets storhet.

        Vilka du sparat åt dina trogna efterföljare.

Vilket du ger till de som älskar tar sin tillflykt

       till dig.

 

Psalm. 31:21.

 

21.  #Då håller dem gömda hos dig undan människors ränker, du bevarar dem i ditt hägn

      undan elaka tungor#.

 

De renhjärtliga bevara du i din närhet.

       Undan för människors listiga planer mot mig.

Blir beskyddade i sin tillflykt till dig undan

       elaka tungors tal.

 

Psalm. 31:22.

 

22.  #Lovad vare Herren, ty han var förunderligt

god mot mig i nödens tid#.

 

Lovat vare ditt namn, Herre.

        I min nöds tid visade din godhet mot mig.

 

Psalm. 31:23.

 

23.  #Jag greps av oro och sade:

Jag är bortstött från dig.

      Men du hörde hur jag bönföll dig, hur jag

ropade till dig om hjälp#.

 

Greps av oro och ängslan sade:

        Är övergiven från dig.

Mitt bönerop, hördes av dig.

     Ropade till dig i min nöd av hjälp. 

 

Psalm. 31:24.

 

24.  #Älska Herren, ni hans trogna!

    Herren bevarar de trofasta, men de förmätna

straffar han strängt#.

 

Dina trogna tjänare, älskar dig, Herre.

          Han bevarar de trofasta inför honom.

Högmodiga människor, bestraffas för sitt övermod.

 

Psalm. 31:25.

 

25.  #Var starka, fatta mod, alla de som

hoppas på Herren!#.  

 

Var starka i Herren.

        Var frimodiga i tron.

Lev så förtrösta på Herren.               

         

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 32:1-11.

 

SYNDABEKÄNNELSE OCH FÖRLÅTELSE.

 

Psalm. 32:1.

 

1.  Av David, en dikt.

Lycklig den vars brott har förlåtits och vars synd

      har plånats ut#.

 

Dikt av David.

    Välsignad vilken fått sin brotts synder förlåtna.

Får syndfritt liv: vars synd blivit försonad.

 

Psalm. 32:2. 

 

2.  #Lycklig den vars skuld har avskrivits av Herren

och vars sinne är utan svek!#.

 

Välsignad den som fått sin syndiga skuldliv

    förlåtet.

Herrens förlåtande sinne: svekfritt.

 

Psalm. 32:3.

 

3.  #Så länge jag teg tynade jag bort.

Jag jämrade mig dagen lång#.

 

När jag inte bekände min synd: mitt liv förgicks

      i syndens makt.

Klagade ropande dagen lång.

 

Psalm. 32:4.

 

4.  #Dag och natt låg din hand tung på mig,

jag blev som en åker i sommarens torka#.

 

Dadligen, varje natt låg din mäktiga hand på mig.

        Liknades vid en upp-plöjd förtorkad åker i

sommarens hetta.

 

Psalm. 32:5.

 

5.  #Då erkände jag min synd för dig, jag dolde

inte min skuld.

      Jag sade: Jag vill bekänna mina brott för Herren.

      Och du förlät min synd och skuld#.

 

I min nöd: bekände min hjärtats synd för dig.

        Ärligt bekände mitt skuldfyllda liv.

Jag sade:

      Jag vill bekänna mina synds överträdelse 

mot dig.

        Du gav mig din förlåtelse för mitt syndfulla liv.

 

Psalm. 32:6.

 

6.  #Därför ber dina trogna till dig i nödens tid.

När de stora vattnen stiger når de inte dem#.

 

Dina trogna: ber till dig i nödens tid.

        Om livets oro ängslan bekymmer likt

stora vattnets styrka omsluter dem.

 

Psalm. 32:7.

 

7.  #Du är min fristad, du bevarar mig för nöden,

du låter jubel över räddningen ljuda omkring

      mig#.

 

Du, Herre, mitt livs fristad.

        Fristaden för livet fritt från mina finders angrep.

       Bevarar för livets nöd.

Låter hjärtats jubel-rop få höras på mina läppar

         över räddningen.

 

Psalm. 32:8.

 

8.  #Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg du

skall gå, jag vill ge dig råd, min blick skall följa dig#.

 

Jag Herren, din Gud, vill ge dig insikten.

       Undervisa dig, i följa rättfärdighetens stig.

Ge dig insiktsfulla  råd.

       Låta min blick följas i dina fotsteg. 

 

Psalm. 32:9.

 

9.  #Var inte som en häst eller mula utan förstånd

----- med tygel och betsel måste de tämjas#.

 

Låt inte ditt liv blir otyglat likt hästens steg.

      Likt Mulans irrande fotsteg: vilka otyglat

saknar förstånd.'

      De tämjas med tygel och munnens betsel. 

 

Psalm. 32:10.

 

10.  #Den gudlöse drabbas av många plågor,

men den som  litar på Herren skall omslutas

       av godhet#.

 

Gödlöses liv: drabbas av livets plågor.

      Den förtröstansfulle på Herren: bli omsluten

av godhetens rikedomar.

 

Psalm. 32:11.

 

11.  #Ni rättfärdiga, gläd er över Herren och jubla!

    Alla rättrådiga, ropa av fröjd!#.  

 

Ni o-straffliga  renhjärtliga, gläd er få tillhöra

      Herren.

Jubla i tacksam få vara hans barn.

     Alla svekfria rätt-sinniga, låt fröjderopet

vara på era läppar. 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards