Alla inlägg den 6 juli 2019

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

ORD AV UPPMUNTRAN OCH VEDERKVICKELSE.

 

DEL.  178.

 

17800.  Lögnen säger: skulle sanningen har sagt det.

 

17801.  Lögnen ifrågasätter sanningen.

 

17802.  Lögnen lägger sina uttalade ord på sanningen.

 

17803.  Lögnen ord på sanningen i vilket

tvivlet rider på.

 

17804.  Lögnen ifrågasätter vad som sagt av sanningen: betvivlar sanningen.

 

17805.  Ödmjuke äger ödmjukheten

eftersom han har sin bo-plats i ödmjukes hjärta.

 

17806.   Bli slav under ödmjukheten

vara fri från övrmodets inflytande.

 

17807.  Saktmodige lever i frihet från

ilskenhetens diktatur.

 

17808.  Ilskenhetens diktatur  har ilsknes liv

i sitt våld.

 

17809.  Häftighetens diktatur  har häftiges liv

i sitt våld.

 

17810.  Enheten undviker splittringen.

 

17811.  Splittringen skapar oro  förvirring.

 

17812.  Där o-ordningen råder  finns  inte

ordningen.

 

17813.  Där ordningen räder  finns inte o-ordningen.

 

17814.  Tvivlet vilket rider på lögnaktiga Orden.'

 

17815.  Vara god uppmuntrare.

 

17816.  Ärligheten ärlig inte o-ärlig.

 

17817.  Antingen är man ärlig eller o-ärlig

man kan inte samtidigt tjäna två herrar.

 

17818.  Själviskheten ljuger samarbetar

med lögnen.

 

17819.  Ödmjukheten talar sanna ord

sanningens vän. 

 

17820.  Vara självisk  självklok gå i sällskap 

med varandra.

 

17821.  Ödmjukheten tålamodet kärleken

lever tillsammans med varandra.

 

17822.  Tänk vilket  berikat leva i ödmjukhetens

fridsamma värld.

 

17823.  Tänk vilket  berikat få leva i tålamodets

rofyllda värld.

 

17824.  Tänk vilket  berikat liv få leva

i kärleken vilsamma värld.

 

17825.  Vilosamma värld av sinnesro

och sinnesfriden. 

 

17826.  Vilosamma värld av rofyllda tankar.

 

17827.  Vilosamma värld av fridens tankar.

 

17828.  Känslo-spelet förstör sanna känslo-livet.

 

17829.  Känslospelet förblindar människans

    känslolivs värdighet.

 

17830.  Känslospelet saknar djup förankning

i livets verklighet.

 

17831.  Känslo-spelet  äger ingen trygg balansgång

mellan känslolivet och verkligheten.

 

17832.  Känslospelet ett kärleksrus: vilket

ger tillfällig: för stunden tillfredsställelse.

 

17833.  Sant känsloliv samarbetar med verkligheten.

 

17834.  När sanna känslolivet tar sitt slut:

överlåter den sig villigt till verkligheten.

 

17835.  Känslospelets tal: kan säga vad som helst.

 

17836.  Känslospelets tal rider på fladdrande tungor. 

 

17836.  Fladdrande kan tala både lögn och sanning.

 

17837.  Vad är sant och falskt i fladdrande tungor?

 

17838.  Bättre grunda sitt liv på känslolivets

verkligheter än känslolivets känslo-spel.

 

17839.  Känslo-spelet har ingen framtid på jorden.

 

17840.  Känslo-spelet kommer lika fort försvinner

bort lik fort.

 

17841.  Tycker synd om människor leds in i

detta livet.

 

17842.  Känslo-spelet ett ytligt beteende.

 

17843.  Du o-tålige lämna o-tåligheten med hjälp

av ödmjukheten  vilket ger befrielse 

      för otåliges gissel.

 

17844.  O-tåiges gissel  smärta inre lidande.

 

17845.  Vara förtvivlad nedstämd  värdesätter

inte Livets värde.

 

17846.  Vara nedslagen o-lycklig värdesätter

     inte Livets värde.

 

17847.  Leva i förtvivlan misströstan i Livet

vad ger det till Livet.

 

17848.  Hopplösheten  tröstlösheten 

vad kan de göra för Livet.

 

17849.  Livets förvirring  o-ordning 

vad kan de tillföra Livet.

 

17850a.  O-tåligheten kärleks-lös mot människan.

 

17850b.  O-tåligheten hänsynslös mot mänskligheten.

 

17850c.  O-tåligheten rider på massmediala information-skällorna: allt ska gå med ilande fart.

 

17851. Tåligheten kärleksfull.

 

17852. Tåligheten omsorgsfull.

 

17853.  Tåligheten hjälpsam tröstande.

 

17854.  Tåligheten älskar den tålige.

 

17855.  O-tåligheten hatar föraktar o-tåliges liv.

 

TÅLIGHETENS GODA EGENSKAPER.

 

17856.  Tåligheten tålmodig och god.

 

17857.  Tåligheten inte strids-lysten.

 

17858.  Tåligheten inte skrytsam.

 

17859.  Tåligheten inte övermodig stolt.

 

17860.  Tåligheten inte utmanande.

 

17861.  Tåligheten mild i sitt beteende.

 

17862.  Tåligheten inte självisk.

 

17863.  Tåligheten inte våldsam.

 

17864.  Tåligheten inte ondsint.

 

17865.  Tåligheten rättvisans vän.

 

17866.  Tåligheten gläds med sanningen.

 

17867a.  Tåligheten: allt bär den.

 

17867b.  Tåligheten: allt tror den.

 

17867c.  Tåligheten: allt hoppas den. 

 

17868.  Tåligheten: allt uthärdar den.

 

17869.  Lögnen inger rädslan in i människans

hjärtan hon lyssnar på lögnarens ord.

 

17870.  Lögnarens lögnaktiga Ord: 

vanärar människors hjärtan.

 

17871.  Elake o-värdig godhetens rikedomar.

 

17872.  Elake o-värdig snällhetens rikedomar.

 

17873.  Du, elake lägg bort din elakhet i ödmjukhet

du får istället leva i vänlighetens rikedomar.

 

17874.  Du, o-tålige lägg bort din o-tålighet 

i ödmjukhet du få i istället leva i

     tålighetens rikedomar.

 

17875.  Man kan inte bygga upp en sund gemenskap på tillfälligt känslo-spel.

 

17876.  O-tålige sålt sitt liv till o-tålighetens

slaveri träldom. 

 

17877.  Tålige sålt sitt iv till tålighetens slaveri

och träldom.

 

17878.  Vilket är det mest givande för livet:

antingen leva i o-tåligheten eller tåligheten.

 

17879.  O-tålige välkomnat dödligheten.

 

17880.  Tålige välkomnat o-dödligheten.

 

17881.  Moraliskt goda människor:

lever dagligen i vishetens outtömliga källor.

 

17882.  O-moraliskt ondsinta människor:

lever dagligen i dårskapens sinande källor.

 

17883.  Dårskapens sinande orena källor

    leder människor inidödligheten.

 

17884.  Själviskheten själv-klokheten går i 

sällskap med varandra.

 

17885.  Lögnaren pratsam med lögnaktiga ord.

 

17886.  Lögnaren flyr från verkligheten.

 

17887.  Lögnaren talar fantasifulla ord.

 

17888.  Lögnaren pratsjuk aldrig tyst.

 

17889.  Lögnarens vilja männskan tro på

hans lögnaktiga ord.

 

17890.  Lögnaren bedragaren.

 

17891.  Bedragaren aldrig sanningen trogen.

 

17892.  Lögnen aktiverad personlighet.

 

17893.  Lögnaren behöver människans vilja

för utöva sina lögner genom hennes 

       vilja och tunga.

 

17894.  Elakheten  aktiverad personlighet.

 

17895.  O-tåligheten  aktiverad personlighet.

 

17896.  O-tåligheten behöver människans villighet

utöva sin otålighet genom hennes och handlingar.

 

17897.  Tungan bra redskap för o-tåligheten

 

17898.  O-tåligheten verksam genom människans

seende hörande.

 

17899a.  O-tåligheten villig kontrollera

människans vilja. 

 

17899b.  Bli hennes Herre.

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

ORD FÖR DAGEN.  OKTOBER. MÅNAD. 2019.

 

Första dagen.

 

Ödmjuke låter ödmjukheten vara livets vinnare.

 

Andra dagen.

 

Ödmjuke låter högmodet vara livets förlorare.

 

Tredje dagen.

 

Ödmjuke väljer ödmjukheten vara segrare 

över övermodet  stoltheten.


Fjärde dagen.

 

Ilskenheten saktmodets förföljare  fiende.

 

Häftigheten saktmodets förföljare fiende.

 

Femte dagen.

 

Lögnens villfarelse förvirrar folket.

 

Sjätte dagen.

 

Vara godhetens tjänare  vara fridens vän.

 

Sjunde dagen.

 

Vara fridens vän sämre vara o-fridens vän.

 

Åttonde dagen.

 

Barmhärtigheten barmhärtiges försvarare

    beskyddare mot o-barmhärtigheten.

 

Nionde dagen. 

 

Ondskans dödlighet: Livets fåfänga.

 

Tionde dagen.

 

Ondskans dödlighet: Livets förblindelse till

     ärelystenheten  äregirigheten.

 

Elfte dagen.

 

Makt-lystenheten  livets fåfänga.

 

Tolfte dagen.

 

Dagdrömmeriet  livets fåfänga.

 

Trettionde dagen.

 

Dagdrömmeriet  vad ger det till Livets värde.

 

Fjortonde dagen.

 

Känslo-lösheten  livets fåfänga.

 

Femtonde dagen.

 

Känslo-lösheten vad ger det till Livets värde.

 

Sextonde dagen.

 

Känslo-lösheten värdesätter inte Livet.

 

Sjuttonde dagen.

 

Ondskans önskan för-korta Livet.

 

Artonde dagen.

 

Ondskans grymhet  för-kortar Livet.

 

Nittionde dagen.

 

Likgiltigheten för nästans behov skadlig smärtsam.

 

Tjugonde dagen.

 

Likgiltigheten  för-kortar nästans liv.

 

Tjoförsta dagen.  

 

Likgiltigheten värdesätter inte Livets värde.

 

Tjugoandra dagen.

 

Likgiltighetens liv flitighetens fiende.

 

Tjugotredje dagen.

 

Tankars fantasiverksamhet värdesätter inte

      Livets värde.

 

Tjugofjärde dagen.

 

Livets pinande förvirring oro  ängslan livets

fasa och olycka.

 

Tjugofemte dagen.

 

Livets olycka och fasa livets undergång.

 

Tjugosjätte dagen.

 

Tänk få leva i sanningen vilket sprider Livets

    meningsfulla ljusstrålar.

 

Tjugosjunde dagen.

 

Tänk få lyssna på sanna ord vilket

     värdesätter Livet.

 

Tjugoåttonde dagen.

 

Tänk få leva i snällheten delge den till sin nästa.

 

Tjugonionde dagen.

 

Tänk få äga vänligheten uppmuntra varandra.

 

Trettionde dagen.

 

O-tyglad fantasi i tankevärlden sysselsätter

     Livets tankar.

 

Trettioförsta dagen.

 

O-tyglad fantasi skadlig och smärtsam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 35:1-28.

 

OSKYLDIGT ANKLAGAD.

'

Psalm. 35:1.

 

1.  Av David.

Herre, kämpa mot dem som kämpar mot mig!

   Strid mot dem som strider mot mig!#.

 

Herre strid för de som falskt anklagar mig.

     Du rättvise domare låt den få visa sig.

 

Psalm. 35:2.

 

2.  #Tag rustning och sköld, grip in till min hjälp!#.

Säg till mig: Jag är din räddning#. 

 

Låt din rustning mot mina fienders anklagande:

     Får var mitt beskydd och försvar mot  dem.

 

Psalm. 35:3.

 

3.  #Höj spjut och lans mot mina förföljare!#.

 

Mina förföljare: låt din rustning av spjutet 

och lansen besegra dem.

 

Psalm. 35:4.

 

4.  #Skam och vanära må drabba dem som står

efter mitt liv.

    Låt dem som har ont i sinnet mot mig 

vika tillbaka i smälek#.

 

Livets skam-känslor och förnedring drabba dem.

       Vilka vill förgöra mitt liv.

Äger ondsint sinne mot mig.

       Få känna sig besegrade i sin smädelse.

 

Psalm. 35:5.

 

5.  #Låt dem bli som agnar i vinden, när Herrens

ängel driver bort dem#.

 

Låt anklagarnas liv liknas vid lätta agnar 

     för vinden.

 

Psalm. 35:6.

 

6.  #Låt deras väg bli mörk  och hal, när Herrens

ängel förföljer dem#.

 

Deras väg i livet blir förmörkad av deras själviskhet.

 

Psalm. 35:7.

 

7.  #Ty utan skäl lade de ut sitt nät och grävde 

en grop åt mig#.

 

Utan orsak lade de listigt ut i sitt illdåd nät

     inför mina fötter.

Grävde en fallgrop åt mig.

 

Psalm. 35:8.

 

8.  #Låt fördärvet överraska dem, låt nätet

de lagt ut snärja dem själva och låt dem falla

       i gropen de grävt#.

 

Låt deras gärningars elände överraska dem.

        Deras utlagna nät blir dem själva till fall.

 

Psalm. 35:9.

 

9.  #Jag skall jubla över Herren och glädjas

åt hans hjälp#.

 

I jubelrop visar tacksamhet över Herrens hjälp.

 

Psalm. 35:10.

 

10.  #Hela min varelse ropar:

Herre, vem är som du?

       Du räddar den svage från hans överman,

den svage och fattige från plundaren#.

 

Herre, ingen dig lik i barmhärtighet: min hjälpare.

     Räddar den svages liv.

Bli fri från sin överman.

     Räddar den svages och fattiges liv från

plundraren.   

 

Psalm. 35:11.

 

11.  #Falska vittnen träder fram.

Man förhör mig om det jag inte vet#.

 

Falska vittnen med lögnaktigt tal träder fram.

      Förhör mig i mitt o-skyldiga liv.

 

Psalm. 35:12.

 

12.  #Man lönar mig med ont med gott, jag är

övergiven#.

 

O-rättvist anklagar mig.

      Känner mig övergiven.

 

Psalm. 35:13.

 

13.  #När var de sjuka klädde jag mig i säckväv,

jag späkte mig med fastor och bad med

       huvudet sänkt#.

 

När mina fiender vara sjuka: visade mitt medlidande

       gjorde bot och bättring.

Visade min ödmjukhet i bönen med fastor.

 

Psalm. 35:14

 

14.  #Som för en vän, en bror.

Som i sorg efter en mor gick jag svartklädd

      och böjd#.

 

För vännen likt en bror.

       Klädde mig i sorg likt avsaknad efter en moder.

 

Pslam. 35:15.

 

15.  #Men när jag snubblade gladdes de och gick

samman, de gick samman mot mig för att slå,

        och jag anade ingenting.

De rev och klöste utan hejd#.

 

När det gick mig illa, gladde de sig.

     Sammansvärjde sig mot mig.

De misshandlade mig. 

 

Psalm. 35:16.

 

16.  #De hånar mig skamlöst, de visar tänderna

   mot mig#.

 

Hånar mig med sitt hånfulla tal.

        

Psalm. 35:17.

 

17.  #Herre, hur länge skall du se på?

Befria mig från deras grymheter, rädda mitt liv

  från lejonen#. 

 

Herre, hur länge skall du tillåta det?

           Befria mig från deras grymheter.

Rädda mit liv från dem likt rytande lejonets

        beteende.

 

Psalm. 35:18.

'

18.  #Då skall jag tacka dig i tempelskaran,

prisa dig bland allt folket#.

 

Räddar du jag vill tacka din godhet i tempelskaran.

         Lovprisa ditt namn bland allt  folket.

 

Psalm. 35:19.'

 

19.  #Låt inte mina lömska fiender glädjas,

låt inte dem som hatar mig utan grund

       gör försmädliga miner#.

 

Tillåter inte mina fiender fortsätta skada mig.

       Deras hatiskhet får fördärva mig.

Deras smädfyllda ord håna mig.

 

Psalm. 35:20.

 

20.  #Ty deras ord skapat osämja, och mot

de stilla i landet har de svekfulla planer#. 

 

Mina finders ord skapar o-vänskap.

        Mot de stilla  saktmodiga i landet:

planerar de svekfulla planer.

 

Psalm. 35:21.

 

21.  #De öppnar sin breda mun och skrattar hånfullt:

"Vad var det vi sa!"#.

 

Öppnar sina övermodiga tungas läppar.

       Skrattar med hånfullt leende.

Vi hade rätt i vad vi sa.

 

Psalm. 35:22.

 

22.  #Du ser det, Herre, var inte tyst.

Herre, dröj inte långt borta#.

 

Herre, du ser deras illgärningar mot mig.

        Bryt din tystnad låt din vrede visa sig.

 

Psalm. 35:23.

 

23.  #Vakna, res dig, skaffa mig rätt! 

Ta dig an min sak, min Gud, och härskare!#.

 

Var rättvis mot mig.

        Min Gud, visa dig vara härskare.

 

Psalm. 35:24.

 

24.  #Döm mig rättvist, Herre, min Gud.

Låt dem inte få glädjas#.

 

Döm mig rättvist efter din rättfärdighet, Herre.

       Låt mina fiender bli besegrade.

 

Psalm. 35:25.

 

25.  #Låt dem inte få tänka:

"Ha!  Det blev som vi alla", inte få säga:

     "Vi slukade honom".

 

Låt deras tänker bli till intet.

      I sitt övermod säger: Ha!

Vi besegrade honom.

 

Psalm. 35:26.

 

26.  #Skam och smälek må drabba alla 

som gläds åt min olycka.

      Klä dem i skam och nesa, de som 

triumferar över mig#.

 

Låt skammen smäleken drabba dem.

       Vilka önskar mit livets olycka.

 

Psalm. 35:27.

 

27.  #Men låt dem som unnar mig min rätt

få jubla och glädja sig, låt dem ständigt säga.

      "Herren är stor, han unnar sin tjänare välgång#.

 

Låt dem som vill uppmuntra mig: få höja

     jubel och glädjerop.

Herren vår Gud, storheten, ger sin tjänare

     livets välgång.

 

Psalm. 35:28.

 

28.  #Jag skall vittna om din trofasthet och prisa

dig dagen lång#. 

 

Vill vittna om din trofasthet.

      Lovprisa dig dagen lång.

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM.  34:1-23.

 

HERRENS GODHET OCH HJÄLP.

 

LOVSÅNG TILL GUDS GODHET: MOT ONDSKAN. 

 

Psalm. 34:1.

 

1.  #Av David, när han spelade vansinnig inför

Avimelek, som drev bort honom#.

 

Davids vansinniga spel inför Avimelek,

      gjorde honom skräckslagen. 

 

Psalm. 34:2.

 

2.  #Jag vill alltid prisa Herren, ständigt sjunga

hans lov#.

 

Jag villig för altid lovprisa Herren.

      Dagligen lovsjunga hans lov. 

 

Psalm. 34:3.

 

3.  #Stolt ger jag Herren äran, de betryckta 

hör det och gläds#.

 

I stolt ödmjukhet ger jag mitt hjärtats äran

      till Herren.

Betryckta människor hör äran gläds.

 

Psalm. 34:4.

 

4.  #Lova Herren med mig, låt oss tillsammans

ära hans namn!#.

 

Lovsjung Herren tillsammans med mig.

      Låt oss ära hans namn.

 

Psalm. 34:5.

 

5.  #Jag sökte mig till Herre och han svarade mig,

han befriade mig från all fruktan#.

 

Sökte mig till Herren.

       Han svarade mig.

Befriade mitt liv.

 

Psalm. 34:6.

 

6.  #Se mot honom och stråla av glädje, 

sänk inte blicken i skam#.

 

Ha blicken på Herren, trons hövding

        och fullkomnare.

Låt frimodigheten vara din Herre istället 

      för ära skamfulla blicken.

 

Psalm. 34:7.

 

7.  #Jag eländige ropade, Herren hörde,

han räddade mig ur all min nöd#.

 

Petrus Jesu lärljunge Apostlafursten säger:

  Jag är en syndare inför Herren.

Herren besvarade mitt bönerop.

      Blev räddad ur all min nöd.

 

Psalm. 34:8.

 

8.  #Herrens ängel håller vakt kring hans trogna

och räddar dem#.

 

Herrens ängel bevakar sina trognas liv från fiender.

      Är deras räddare.

       

Psalm. 34:9.

 

9.  #Se och smaka Herrens godhet, lycklig den

som flyr till honom!#.

 

Upplev Herrens godhets liv.

      Känn godhetens sötma.

Välsignad den som har sin tillflykt till honom.

 

Psalm. 34:10.

 

10.  #Frukta Herren, ni hans heliga, de som fruktar

honom lider ingen brist#.

 

Ni hans heliga, frukta Herren.'

       Gudsfruktan vishetens begynnelse.

Leva i den ger fullkomligt liv.

 

Psalm. 34:11.

 

11.  #Lejon kan lida nöd och hungra, de som sökt

sig till Herren saknar ingenting#.

 

Lejons hunger efter föda ger det lidande.

        Sökande människor efter Herren

lever i fullkomlighet.

 

Psalm 34:12.

 

12.  #Kom, mina barn, lyssna på mig, jag vill

lära er att frukta Herren#.

 

Mina barn, lyd mig.

       Jag vill undervisa er i gudsfruktans liv.

 

Psalm. 34:13.

 

13.  #Är du en som älskar livet och vill se många

lyckliga år?#.

 

Älskar du livet, längtar efter ditt livs-års

       välsignelser!

 

Psalm. 34:14.

 

14.  #Bevara då din tunga från ont och dina

läppar från falska ord#.

 

Vill du det!!

      Behärska din tunga från ondskan.

Dina läppars ord: falskhetens listiga ordval.

 

Psalm. 34:15.

 

15.  #Sky det onda och gör det goda, sträva efter

att hålla fred#.

 

Avsky ondskan.

       Ära godheten.

Var fridsam:  lev livet i sinnesfriden sinnesron.

 

Psalm. 34:16.

 

16.  #Herrens ögon ser de rättfärdiga, och hans öron

hör deras rop#.

 

Herrens allvetande ögon ser de o-straffligas

     gärningar.

Hans lyssnande öron: hör deras bönerop.

 

Psalm. 34:17.

 

17.  #Herren inskrider mot dem som gör det onda,

han utplånar deras minnen på jorden#.

 

Herren bestraffar de ondsintas ondska.

       Utplånar deras livsminnen från  jordens yta.

 

Psalm. 34:18.

 

18.  #De rättfärdiga ropar, och Herren hör och räddar dem ur all nöd#.

 

De renhjärtligas bönerop ropar.

     Herren lyssnar räddar deras liv ur all livsnöd.

 

Psalm. 34:19.

 

19.  #Herren är nära de förtvivlade, han hjälper

de modlösa#.

 

Herren allestädes närvarande.

      Uppmuntrar de förtvivlade.

Styrker de modlösa med frimodighet.

 

Psalm. 34:20.

 

20.  #Den rättfärdige drabbas av mycket ont,

men Herren räddar honom från allt#.

 

Syndfrie drabbas av ondskans dödlighet.

       Herrens trofasthet räddar honom.

 

Psalm. 34:21.

 

21.  #Han skyddar varje ben i hans kropp, inte ett

enda skall krossas#.

 

Han beskyddar omsorgsfullt varje ben i hans kropp.

    Hans kropp  Herrens tempel.

 

Psalm. 34:22.

 

22.  #Olyckan dödar den gudlöse, den rättfärdiges

fiender står med skuld#.

 

Fördärv och elände dödlig för den gudlöse.

 

Psalm. 34:23.

 

23.  #Herren räddar sina tjänares liv, de som

flyr till honom är fria från skuld#. 

 

Herren räddar sina tjänares liv.

       De som tar sin tillflykt till Herren är skuldfria.

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 33:1-22.

 

HERRENS ALLMAKT OCH NÅD.

 

Psalm. 33:1.

 

1.  #Jubla över Herren, ni rättfärdiga!

De redbara skall sjunga hans lov#.

 

Låt juberop dagligen vara inför Herren

       ni o-straffliga.

De öppen-hjärtliga lovsjunger hans lov.

   

Psalm. 33:2.

 

2.  #Tacka Herren till lyrans klang, spela på 

tiosträngad harpa!#.

 

Visa tacksamhet inför Herren: med lyrans

      klingande ljud.

Spela frimodigt på tiosträngars harpa.

 

Psalm. 33:3.

 

3.  #Sjung till hans ära, sjung en ny sång,

jubla till strängarnas välljud!#.

 

Sjung till Herrens ära en ny lovsång.

       Höj jubelrop, till harpo strängars välljud.

 

Psalm. 33:4.

 

4.  #Herres ord är att lita på, han handlar

alltid trofast#.

 

Herrens ord: står fast för evig tid i himlen.

     I sina gärningar visar alltid sin trofasthet. 

 

Psalm. 33:5.

 

5.  #Rätt och rättfärdighet älskar han,

Herrens kärlek fyller hela jorden#.

 

Rättvisan och syndfrihet älskar han.

       Herrens kärlek uppfyller hela jorden.

 

Psalm. 33:6.

 

6.  #Genom Herrens ord blev himlen till 

och rymdens här på hans befallning#.

 

Genom Herens allmakts ord skapades himlen.

      Rymdes härskara på hans befallande ord.

 

Psalm. 33:7.

 

7.  #Som i en lägel samlade han havet och lade

djupens vatten i säkert förvar#.

 

Likt i en lägel samlade han havets vatten.

       Lade djupens vattenmassor i säkert förvar.

 

Psalm. 33:8.

 

8.  #Må hela jorden bäva inför Herren, alla som

bor där frukta honom#.

 

Hela jorden rysa darra inför Herrens skapande.

          Vilka har sin boplats på jordens yta,

visar respekt för honom.

 

Psalm. 33:9.

 

9.  #Han talade och allt blev till, han befallde

och det skedde#.

 

Hann uttalade sitt allmaktsord, vilket gav

     honom skapar förmågan.

 

Psalm. 33:10.

 

10.  #Herren gäckar folkens planer och gör deras

avsikter om intet#.

 

Herren omintetgör folkens själviska planer.

       Gör deras egna avsikter fruktlösa.

 

Psalm. 33:11.

 

11.  #Men Herrens plan står fast för evigt,

hans avsikter från släkte till släkte#.

 

Herrens plan för evigt står fast.

      Hans avsikter orubbliga i alla släkten.

       

Psalm. 33:12.

 

12.  #Lyckligt det folk som har Herren till Gud,

det folk han valt till sin egendom!#.

 

Välsignat det folk som tillhör Herren.

          Herren till sin Gud.

Folket han utvalt till sin egendom.

 

Psalm. 33:13.

 

13.  #Från himlen blickar Herren ner och ser på

alla människor#.

 

Herrens allvetande blickar från himlen.

       Se på alla människor.

 

Psalm. 33:14.

 

14.  #Från sin tronsal betaktar han alla dem som 

bor på jorden#.

 

Ifrån sin tronsal: betraktar jordens invånare. 

 

Psalm. 33:15.

 

15.  #Han som ensam gett dem liv och tanke

och som följer alla deras gärningar#.

 

Ensam gett dem liv: inblåst sin livsande i dem.

        Gett dem livet tanken vilka dagligen

följer deras gärningar.

 

Psalm. 33:16.

 

16.  #Stora härar räddar inte kungen, stor styrka

hjälper inte kämpen#.

 

Människors stora utvalda härar räddar inte

       kungens liv.

Mänskliga makt styrka hjälper inte kämpens vilja.

 

Psalm. 33:17.

 

17.  #Stridshästar säkrar inte segern, de räddar

ingen med all sin kraft#.

 

Strids-hästars styrka inte själv-säkra för segern.

          Saknar räddningen med sin själviska kraft.

 

Psalm. 33:18.

 

18.  #Men Herren vakar över dem som fruktar

honom, över dem som hoppas på hans nåd#.

 

Herren beskyddar vaksamt de som fruktar honom.

       De som förtröstar på hans nåd.

 

Psalm. 33:19.

 

19.  #Han räddar dem från döden och håller

dem vid liv i hungerstid#.

 

Räddar deras liv från dödens dödlighet.

       Bevara deras liv med dsaglig  föda i hungers tid. 

 

Psalm. 33:20.

 

20.  #Vi sätter vårt hopp till Herren, han är vår 

hjälp och vår sköld#.

 

Vi har vårt hopp till Herren.

        Vår hjälp i nöden.

Vår beskyddande tillflykt.

 

Psalm. 33:21.

 

21.  #I honom har vi våra hjärtan sin glädje,

vi förtröstar på hans heliga namn#.

 

Vårt hjärtats glädje finns i honom.

        Förtröstar på hans heliga namn.

 

Pslam. 33:22.

 

22.  #Herre, låt din nåd vila över oss, ty vi 

hoppas på dig#.

 

Låt din trygga nåd vila över våra liv.

      Vi med våra liv hoppas på dig.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

ORD AV UPPMUNTRAN OCH VEDRKVICKELSE.

 

DEL. 177.

 

17700.   Göra o-nyttigheter  bortkastad tid.

 

17701.   Göra nyttigheter  belönad tid.

 

17702.  Trofaste visar sin längtan  efter troheten.

 

17703.  Vise visar sin längtan efter visheten.

 

17704.  Insiktfulle visar längtan efter insikten.

 

17705.   Tänk få vara segrare över världens vrede.

 

17706.  Tänk få vara segrare över världens elakhet.

 

17707.  Godhjärtlige gör det goda ärar den. 

 

17708a.  Godhjärtlige talar goda  uppmuntrande ord.

 

17708b.  Godhjärtlige tröstens förebild.

 

17708c.  Tröstens människa tröstar upppmuntrar

de svaga bedrövade hjälplösa.

 

17709.  Tröstens människor  glädje-spridare.

 

17710.  Tröstens människa modlöses nedstämdes

    hjälplöses tröstare.

 

17711.  Tröstens människor  fast trygg rustning

för mänskligheten.

 

17712.  Ödmjuk människa  sysslar med 

ödmjukheten sprider hennes väldoft kunskap 

      i världen.

 

17713.  Ödmjukheten skänker  ödmjuke sin

lärdom och erfarenhet.

 

17714a.  Ödmjukt sinnelag talar sanning.

 

17714b.  Saktmodigt sinnelag talar saktmodiga ord.

 

17714c.  Saktmodigt sinnelag äger saktmodigt hjärta.

 

17715.  Visa kloka människor  gör rättvisa beslut.

 

17716.  Kloka visa människor  beslutsamma

mål-medvetna i sitt tänkande.

 

17717a.  Högmodige lärt sig vara ärelysten.

 

17717b.  Högmodige upphöjer sig själv.

 

17718.  O-barmhärtige bemöttas av o-barmhärtighet.

 

17719.  Elakheten  själv-försvaret varandras vänner.

 

17720.  Själv-försvaret elakheten bundsförvanter. 

 

17721.  Godheten  godhetens källa.

 

17722.  Snällheten snällhetens källa.

 

17723.  Meningslösheten tomheten leder

människor in i ondskans träldom.

 

17724.  Tiden i godheten bättre än tiden i elakheten.

 

17725a.  Tiden  i saktmodet bättre än tiden 

i ilskenheten.

 

17725b.  Tiden i förtalets tunga sämre än tiden

i kärlekens tunga.

 

17725c.  Tiden i världen bjuder på förvirring

och oro.

 

17726.  Tiden i världen tiden i fåfängas tomhet.

 

17727.  Världens ondska  tidens tomhet.

 

17728a.  Tidens tomhet undervärderar

livets värde.

 

17728b.  Livets värde ser människan till vem hon är.

 

17729.  Tomhetens prat  tomma orden rider på

nedstämdheten  hopplösheten.

 

17730.  Fåfängan  dumdristig  dödlig.

 

17731.  Förgängelsen dumdristig dödlig.

 

17732a.  Hatet rider på rädslan.

 

17732b.  Föraktet rider på rädslan.

 

17733.  Modlösheten nedstämdheten rider på

arbetslösheten  sysslolösheten.

 

17734.  Nedstämdheten modlöshetens gissel

vän med dödligheten.

 

17735.  O-sämjan  o-vänskapen rider på

penningbegäret.

 

17736.  Vara öppenhjärtlig mild ödmjuk

nyttigt motstånd mot ondskan.

 

17737.  Sorgsenheten nedstämdheten

ondskans drängar.

 

17738.  Onskans drängar  förtalet skvalleriet.

 

17739.  O-tåligheten vredes-utbrottet

varandras vänner.

 

17740.  Hatet trätlystenheten  utför ondskans vilja.

 

17741.  Hopplösheten rastlösheten utför

ondskans vilja.

 

17742.  Livet i uthålligt tålamod  bättre än livet

i o-tålighetens gissel.

 

17743a.  O-tålighetens gissel  smärtsamt skadligt.

 

17743b.  O-kunningheten om o-tålighetens gissel:

bedrar människor in i gisslet.

 

17743c.  O-tålighetens gissel: vad ger det till Livet.

 

17744.  O-kunnigheten bedrar människor från'

sanningen.

 

17745a.  Vägra lyda argsintheten  istället lyda saktmodet.

 

17745b.  Argsintheten förloraren sakmodet segraren.

 

17745c.  Saktmodet livgivande  argsintheten

dödens vän.

 

17746.  Uthålligheten innehåller livets sötma

inre tröst.

 

17747.  Världen förvirrad eländig sämre än

godheten barmhärtigheten.


17748.  Livet i godheten barmhärtigheten vad

världen i dag Behöver.

 

17749a.  Barmhärtighetens källa friskhetens källa.

 

17749b.  Barmhärtighetens källa  källan vilket

ger nytt mod kärlek glädje.

 

17750.  Ödmjuke ödmjukhetens vän för Livet.

 

17751.  Tänk få vara ödmjukhetens vän.

 

17752.  Tänk få leva i gemenskap med ödmjukheten.

 

17753.  Tänk få vara mild  ödmjuk klok i sitt beteende.

 

17754.  Kärleken ömheten anfallsvapen mot hatet 

föraktet.

 

17755.  Ödmjukhetens liv vara den lydig 

visa o-lydnad mot högmodet.

 

17756.  Mänsklig frihet  högmodets slav.

 

17757.  Elaka tungor  övermodets slav.

 

17758.  Milde äger livets erfarenhet lärdom

av mildheten.

 

17759.  Mildheten  inte ärelysten egenkär

visar ingen avundsjuka.

 

17760.  Ilskne går i ilskenhetens fotspår ärar

upphöjer ilskenheten.

 

17761a.  Milde lever under mildheens milda ok.

 

17761b.  Ödmjuke lever under ödmjukhetens

milda ok.

 

17761c.  Högmodige lever under högmodets

tunga gissel-ok. 

 

17762.  Misstänksamheten  avundsjukan

     livets bedragare och lögnare.

 

17763.  Avundsjukan misstänksamheten 

  Dödens vänner.

 

17764a.  Misstänksamheten  o-kunning urskilja

mellan sanningen och lögnen.

 

17764b.  Misstänksamheten lögnens medhjälpare.

 

17764c.  Misstänksamheten vad ger det till Livet.

 

17765.  Misstänksamheten skapar förvirring o-sämja.

 

17766.  Misstänksamheten livets bedragare

lever i en fantasi-värld av lögner.

 

17767.  Misstänksamheten rider rädslan.

 

17768.  Misstänksamheten rider på lögnen.

 

17769.  Tårarnas vilja  Viljans tårar  hjärtats ödmjukhet.

 

17770.  Högmodet döden bundsförvanter.

 

17771.  Döden  högmodet leder mänskligheten

till dödligheten.

 

17772.  Ödmjukheten livet  bundsförvanter.

 

17773.  Livet ödmjukheten  leder mänskligheten

till o-dödligheten.

 

17774a.  Ondskan hatar  hatisk.

 

17774b.  Ondskan föraktar föraktfull.

 

17775.  Ondskan livets förgörare. 

 

17776.  Ondskan o-önskar livets värde.

 

17777.  Ondskan o-välkommen till livets värde.

 

17778.  Ondskan tillhör dödligheten.

 

17779.  Ondskan undervärderar livets värde.

 

17780a.  Högmodet bedrägligt i sitt beteende.

 

17780b.  Högmodet bedrar människan med 

sina falska lögner.

 

17780c. Dödligheten rider på högmodet.

 

17781.  Högmodet leder själen in i dödligheten.

 

17782.  Själviskheten dör i högmodets dödlighet.

 

17783a.  Tålige saktmodige personen  lever

lyckligt liv.


17783b.  Saktmodige  tålige  lever livet i 

tålamodets rikedomar och saktmodets.

 

17784.  Girigheten  o-barmhärtig  givmilde barmhärtig i sitt beteende.

 

17785.  Barmhärtigheten  givmild  uppmuntrande

i vad den gör.

 

17786.  O-barmhärtigheten girig tänker bara på

sig själv  egoismens tjänare  självisk i vad den gör.

 

17787a.  Ondskan har inte fått makt över visheten.

 

17787b.  Ondskan fått makt över dumdristgheten.

 

17787c.  Ondskan fått makt över o-klohetens

dårskap.

 

17788a.  Ödmjukheten tömmer ödmjuke 

på allt högmod.

 

17788b.  Man kan inte tjäna två Herrar antingen 

tjänar man ödmjukheten eller högmodet.

 

17789.  Ödmjuke låter ödmjukheten vara vinnaren.

 

17790.  Ödmjuke låter högmodet vara livets förlorare.

 

17791.  Ödmjuke väljer ödmjukheten vara segraren över övermodet.

 

17792.  Ilskenheten saktmodets förföljare.

 

17793.  Häftighetens saktmodets förföljare.

 

17794.  Lögnens villfarelse förvirrar folket.

 

17795.  Vara godhetens tjänare  vara fridens vän.

 

17796.  Vara fridens vän  sämre vara o-fridens vän.

 

17797.  Barmhärtigheten barmhärtiges försvarare

beskyddare mot o-barmhärtigheten.

 

17798.  Ondskans dödlighet:  Livets fåfänga.

 

17799.  Ondskans dödlighet: Livets förblindelse till

äregirigheten  ärelystenheten. 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

ORD AV UPPMUNTRAN OCH VEDERKVICKELSE.

 

DEL. 179.

 

17900.  Lögnen säger skulle sanningen har sagt.

 

17901.  Lögnen ifrgasätter sanningen.

 

17902.  Lögnen betvivlar lögnen vad den säger.

 

17903.  Tvivlet motsäger sanningen.

 

17904.  Sanningen lögnen  motsäger varandra.

 

17905.  Lögnen sanningen vandrar sida vid sida.

 

17906.  Tänk få äga fastheten tryggheten 

våra tankar i tanke-världen.

 

17907.  Fasta trygga tankar i tanke-världen:

vilket inte påverkas av ondskan.

 

17908a.  Tänk få vara sanningens försvarare

lever för rättvisan o-rättvisans fiende.

 

17908b.  Tänk få vara vara vishetens försvarare 

låter sig inte påverkas av dårskapen där den råder.

 

17908c.  Leva som tålamodets försvarare 

låter sig  påverkas av sanningen.

 

17909.  Återhållsamheten bärs av sanningens Ord.

 

17910.  Sanningen vägvisaren för de vilseledda

förvirrade av falskheten lögnen.

 

17911.  Lögnen  falskheten  vad ger det  till Livet.

 

17912.  Falskheten lögnen skapar o-intressant liv.

 

17913.  Lögnen falskheten  o-intressanta.

 

17914a.  Sanningen inte älskad av lögnen.

 

17914b.  Sanningen o-önskad av falskheten.

 

17914c.  Sanningen inte önskvärd av lögnen. 

 

17915.  Högmodiges förtvivlan oro förvirring

vad ger det till livet.

    Sämre än ödmjukes sinnesro  sinnesfrid.

 

17916.  Övermodets skräck och fasa 

livets olycka fördärv.

 

17917a.  Lögnen o-verklig  fantasifull.

 

17917b.  Lögnen sjuklig i vad den gör och säger.

 

17917c.  Lögnen sjuk för att vara sann.

 

19718a.  O-tron lägger sitt tvivel på sanningen.

 

17918b.  O-tron styrs av sitt tvivel.

 

17918c.  Tvivlet rider på o-otron.

 

17919.  I o-trons hjärta lever tvivlet.

 

17920.  Otrons hjärta sinne vän med tvivlet.

 

17921.  O-trons hjärta tvivlet varandras vänner.

 

17922.  Tvivlet o-trons hjärtat bundsförvanter.

 

17923a.  Kärleken bränner bort  all svek

i kärlekens renande eld.

 

17923b.  Kärleken bränner bort  allt förtal

i kärleken renande eld.

 

17923c.  Kärleken bränner bort allt svalleri

i kärlekens renande eld.

 

17924a.  Vise o-förgänglige: söker sitt liv

till o-förgängligheten.

 

17924b.  Kloke insiktsfulle:  söker sitt liv

till o-förgängligheten.

 

17925.  Äre girigheten+lystenheten  vad ger det till

livets värde.

 

17926.  Ärelystenhetens fåfänga  värdesätter

inte Livet.

 

17927a.  Äre-girigheten undervärderar

livets mening.

 

17927b.  Ärelystenheten tillhör livets fåfänglighet.

 

17928.  Sanningen låter sig inte gäckas sig

det som sås i lögn skördas i lögn.

 

17929.  Det som sås av lögnaktig tunga 

skördas av den.

 

17930.  Tänk få äga sinnesrons  sinnesfridens

tankar i en värld av daglig oro och förvirring.

 

17931.  Människans känslo-spel  ingen daglig problem-lösare.

 

17932.  Människans känslo-spel  ingen lösning på

livets olika bekymmer oro förtvivlan.

 

17933.  Känslo-spelet  kortsiktig prövas den

     håller inte i livets alla prövningar.

 

17934a.  Lögnaren fler-ordig i uttalde Orden.

 

17934b.  Sanningen få-ordig ger istället inre

glädje och sinnesro.

 

17935.  Rädslans tankar   Ondskans tankar.

 

17936.  Lögnaktiga tankar  Ondskans tankar.

 

17937.  Orons för-virrande tankar Ondskans tankar.

 

17938.  Ondskans tankar  godhetens tankar

har ingenting göra med varandra.


17939.  Tänk få vända sig från det onda

söka det goda.

 

17940.  Onda livet  sämre än livet i goda Livet.

 

17941.  Livet i godheten  livet i ondskan

har ingenting göra med varandras liv.

 

17942a.  Två tyngda ord  väger tyngre än

fyra lätta sagda ord.

 

17942b.  Kort samtal vara bättre än långt samtal.

 

17942c.  Kort samtal med få ord  väger tyngre

än flera ords lätthet.

 

17943.  Få uttalade ord vara likt givande ord.

 

17944a.  Sanningen likt eldig här av glödhet

eld  förtär all lögn.

 

17944b.  Förtärd lögn  död lögn  o-verksam lögn.

 

17944c.  Förtärd avundsjuka död avundsjuka

död och o-verksam.

 

17945.  Verksam lögn talar ord av lögn.

 

17946a.  Sanningen likt förtärande prärier-eldens

brinnande hetta  vilket låter o-renhetens lögner

       förtäras av sanningens renhets glödande eld.

 

17946b.  Tänk få leva livet i renhetens 

varaktiga liv.

 

17946c.  Renheten kärleken  värmer varandra.

 

17947.  Hur skulle livet vara värt leva utan dem.'

 

17948.  Sanningen dödlig för lögnen.

 

17949.  Sanningen dödliga giftet för lögnen.

 

17950.  Sanningen  förgiftar lögnens listiga planer.

 

17951.  Ilskna människor  dåraktiga männniskor.

 

17952.  Själviska människor dåraktiga människor.

 

17953.  O-tåliga människor dåraktiga människor.

 

17954.  Tåliga människor  visa kloka människor.

 

17955.  O-själviska människor  visa kloka människor.

 

17956.  Bittra tankar   Bittra människor:

skadar samhället.

 

17957a.  Kärleksfulla tankar kärleksfulla

människor  samhällets läkedom.

 

17957b.  Kärleksfulla människor  kärleksfulla  tankar  lösningen på samhällets problem.

 

17958.  Troheten  tacksamheten ser människans

förstår människovärdet.

 

17959.  Tacksamheten troheten fyller människans

inre behov känner sig älskad.

 

17960.  Föraktad hånad människan känner livet

hopplöst och uppgivet.

 

17961.  Tilltala en person  vid namn visa acceptera

hennes personlighet: vilket uppskattas.

 

17962.  Förlåt  Tack  Får jag: Orden som är ödmjuka.

 

17963.  Ödmjuke visar sitt mod  förtröstan kärlek

till ödmjukheten.

 

17964.  Saktmodige visar sin förtöstan trohet

kärlek till saktmodet.

 

17965.  Inte tillåta känslolivet styras av

väder och vind.

 

17966.  Mänskligt känslo-spel tillåter sig styras

av väder och vind.

 

17967.  Tänk inte låta sig styras av väder och vindens liv.

 

17968.  Inte låta sig bli kontrollerad av livets

yttre beteende.

 

17969.  Den tålmodige full av insikt.

 

17970.  Hetsige ökar sin dårskap.

 

17971.  Ilskne ökar sin dumdristighet.

 

17972a.   Dåren låter visa sin vrede.

 

17972b.  Dåren låter sin elakhet visa sig.

 

17972c.  Dumdristige låter visa sin o-barmhärtighet.

 

17973.  Hetlevrad människa vållar gräl.

 

17974.  Ilskna personer vllar trätor.

 

17975.  Häftiga människor vållar ordstrider.

 

17976.  Tålmodige stillar trätan.

 

17977.  Vara trätgirig vara kivaktig o-intressant liv.

 

17978.  Vara ordstridig  vara tvistande i orden

o-intressant för Livet.

 

17979.  Träta på sin nästa  skälla på sin nästa

ärar ilskenheten.

 

17980.  Vara stridslysten i orden

vara tjatande i orden.

 

17981.  Vara trätgirig  vara lättretad ärar häftigheten.

 

17982.  Trätgirigheten lättretandet rider på 

häftigheten.

 

17983.  Stridslystenheten  ordstridigheten

rider på ilskenheten.

 

17984.  Stridigheter tvistigheter konflikter

rider på högmodet.

 

17985.  Konflikter stridigheter nationell undergång.

 

17986.  Tvistigheter oroligheter nationell undergång.

 

17987.  Oenigheter stridigheter rider på stoltheten.

 

17988.  Fiendeskapet osämjan rider på övermodet.

   

17989-  Politiska motsättningar nationell undergång.

 

17990.  Kivet splittringen skapar kaotiskt samhälle.

 

17991.  Krigiskheten o-sämjan främmande för

förlåtelsens möjligheter.

 

17992.  Förlåtelsens möjligheter finns för

ödmjuka hjärtat.

 

17993.  Ödmjukt hjärta främmande  för o-tåligheten.

 

17994.  Vara på-stridig använda orden på felaktigt sätt: ärar stoltheten.

 

17995.  Vara fientlig använda orden tankarna

på felaktigt: sårar människors hjärtan.

 

17996.  Vara stridsduglig  vara krigsduglig 

låta hatet föraktet råda.

 

17997.  I stridsdugligheten krigsdugligheten 

råder ingen förståelse förlåtelse.

 

17998.  Där förlåtelsen  förståelsen råder

     saknas stridigheten avundsjukan.

 

17999a.  Där mot-strigheten motsägandet råder

saknas förtroendet förståelsen.

 

17999b. Förståelsen  förlåtelsen eviga bundsförvanter.

 

17999c.  Där barmhärtigheten råder 

råder förlåtelsen och förtroendet.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

       

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 26:1-12.

 

EN OSKYLDIG MANS BÖN.

 

Psalm.  26:1.

 

1.  Av David.

#Herre, skaffa mig rätt, ty oförvitligt har jag levat.

   På Herren förtröstar jag utan att vackla#.

 

Ger mig rätt i vad jag gör.

      Eftersom jag lever syndfritt liv.

Låter inte otron får vara min Herre, låter istället

     mitt hjärta förtrösta på dig.

 

Psalm. 26:2.

 

2.  #Granska mig, Herre, och pröva mig,

rannsaka hjärta och njurar!#.

 

Utrannsaka mitt hjärtat och njurar.

      Pröva min tro.

 

Psalm. 26:3.

 

3.  #Jag har din godhet för ögonen, och jag lever

i din sanning#.

 

Låter din godheten vara inför mina ögon.

         Lever mitt liv i sanningen.

 

Psalm. 26:4.

 

4.  #Jag sitter aldrig i lag med lögnare och sluter

mig inte till hycklarna#.

 

Umgås inte med lögnare.

        Har ingen gemenskap med sken-heliga

    människor.

 

Psalm. 26:5.

 

5.  #Jag hatar de ondas skara och sitter inte

i lag med gudlösa män#.

 

Hatar de ondsintas gemenskap.

      Sitter inte tillsammans med gudsförnekare.

 

Psalm. 26:6.

 

6.  #Jag sköljer i oskuld mina händer och går

runt ditt altare, Herre#.

 

Renar mina händer i syndfriheten.

       Lever i närhet av ditt altare, Herre.

 

Psalm. 26:7.

 

7.  #Jag låter tacksägelsen ljuda och vittnar om

alla dina under#.

 

Låter tacksamheten visa sig i mitt  hjärtats lov.

      Vittnar frimodigt om alla dina under.

       

Psalm. 26:8.

 

8.  #Herre, jag älskar din boning, den plats där din

härlighet bor#.

 

Jag älskar din boning.

      Där din härlighet bor.

 

Psalm. 26:9.

 

9.  #Ryck inte bort mig med syndarna, ge mig

inte en mördares död#.

 

Låt mig inte få dö likt mördaren.

 

Psalm. 26:10.

 

10.  #De är redo till lömska brott och har handen

full av mutor#.

 

De gudlösa utför listiga brott.

        Deras hand full av mutor.

 

Psalm. 26:11.

 

11.  #Men jag lever oförvitligt.

    Befria mig, var barmhärtig!#.

 

Lever fläckfritt liv.

       Visa mig din barmhärtighet: befria mig.

 

Psalm. 26:12.

 

12.  #Jag står på säker mark.

   I tempelskaran prisar jag Herren#. 

 

I dig, Herre, finns tryggheten.

      Jag prisar Herrens namn  i tempelskaran. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards