Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 38:1-23. DEN ÅNGESTFULLES BÖN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 38:1-23.

 

DEN ÅNGERSTFULLES BÖN.

 

LIDANDE MANS BÖN.

 

Psalm. 38:1.

 

1.  #En psalm av David, till påminnelse#.

 

Psalm. 38:2.

 

2.  #Herre, tukta mig inte i din vrede, straffa mig 

inte i din harm!#.

 

I mitt ångestfyllda hjärta i vad varit olydig.

      Förlåt mig syndfulla hjärta.

Låt inte din vredes drabba mig för min synd.

 

Psalm. 38:3.

 

3.  #Dina pilar har trängt in i mig och din hand

vilar tungt på mig#.

 

Dina rättfärdiga pilar utrannsakat mitt innersta.

      Din allmakts rena hand: vilar tungt på mitt

syndfulla liv. 

 

Psalm. 38:4.


4.  #Ingenting är helt på min kropp och din vredes

skull, ingenting är friskt i mig för mina

       synders skull#.

 

Ingenting helt på min sargade kropp.

         För din vredes skull.

För mina synders skull: min kropp får lida.

 

Psalm. 38:5.

 

5.  #Min skuld har växt mig över huvudet,

den är en börda, för tung för mig#.

 

Mina syndiga skuld-känslor växer tungt över

       mitt huvud.

Blivit likt en syndabörda viket tynger mitt liv.

 

Psalm. 38:6.

 

6.  #Mina sår stinker och varas för min

    dårskaps skull#. 

 

Mina syndiga själssår illaluktande av syndens

       o-renhet.

 

Psalm. 38:7.

 

7.  #Jag är krokig och böjd, dagen lång går 

jag sörjande#.

 

Är krokig nedböjd av syndens tunga börda.

       Dagen lång: lever söjande ångerstfylld

av vad synden förstört mitt liv.

 

Psalm. 38:8.

 

8.  #Höfterna brinner av smärta, ingenting är helt

i min kropp#.

 

Mina kroppliga höften brinner av ångerstfylld

   smärta och lidande.

 

Psalm.  38:9.


9.  #Jag är kraftlös och krossad, jag skriker

ut mitt hjärtats jämmer#.

 

Kraftlös och förkrossad för min ångest skull.

       Skriker ut min ångest smärta ut ur mitt

hjärtats jämmer-rop.

 

Psalm. 38:10.

 

10.  #Herre, du känner min längtan, mina suckar

når fram till dig#.

 

Herre, du allvetande känner till innersta längtan

  efter din renhet.

Mina bönesuckar når fram till dig.

 

Psalm. 38:11.

 

11.  #Mitt hjärta bultar, mina krafter sviker,

mina ögons ljus har slocknat#.

 

Känner mitt hjärtats hjärteslag.

       Mina kroppsliga krafter sviker mg.

 

Psalm. 38:12.

 

12.  #Mina vänner och grannar skyr min plåga,

mina närmaste håller sig borta#.

 

Mina vänner  grannar ser i avsky mitt kroppsliga

       plågande.

 

Psalm. 38:13.

 

13.  #De som står efter mitt liv gillrar fällor,

de som vill mig ont förtalar mig och tänker ständigt

       på svek#.

 

De planerar ut gillrar fällor för mina fötter.

      Deras förtalande ord vill i sin ondska skada mig.

Deras tankar styrs dagligen av sveket.

 

Psalm. 38:14.

 

14.  #Jag är lik en döv som ingenting hör, en stum

som inte öppnar sin mun#.

 

Liknar en dövstum som ingenting hör.

    Likt dövstumme som inte öppnar sin mun

för talet.   

 

Psalm. 38:15.

 

15.  #Jag är lik en man som inte hör,

en som inte kan svara#.

 

Jag likt dövstumme mannen intet hör.

        Kan inte svara.

 

Psalm. 38:16.

 

16.  #Men, Herre, jag hoppas på dig, du skall

svara mig, Herre, min Gud#.

 

Herre, min Gud, förtröstar på dig.

      Vet du besvarar mig böners rop.

 

Psalm. 38:17.

 

17.  #Jag är rädd att de skall skratta åt mig,

de som hånar mig när jag snavar#.

 

Lever i rädsla, folket skrattar hånler åt mig.

       När jag misslyckas gäckar mig med sitt 

hånfulla beeende. 

 

Psalm. 38:18.

 

18.  #Ty jag är nära att stupa, jag är ständigt

plågad#.

 

Nära min livs undergång: vilket dagligen 

         plågar mig.

 

Psalm. 38:19.

 

19.  #Jag bekänner min skuld jag sörjer

min synd#.

 

Bekänner öppenhjärtligt min skuld.

      Sörjer hjärtats sörjande över mitt syndiga liv.

 

Psalm. 38:20.

 

20.  #Fiender utan orsak har jag många,

talrika är de som hatar mig utan skäl#.

 

O-rättvist har många fiender hatar mitt

    mitt liv utan giltigt skäl.

 

Psalm. 35:21.

 

21.  #De lönar gott med ont, de är emot mig

för att jag sökt det goda#.

 

De belönar ont med ondskan.

      Mina motståndare eftersom jag är godhetens

 sökare.

 

Psalm. 35:22.

 

22.  #Överge mig inte, Herre, min Gud, 

dröj inte långt borta!#.

 

Låt inte mitt liv överges av dig, Herre, min Gud.

       Var mig nära.

 

Psalm. 35:23.

 

23.  #Skynda till min hjälp.

Herre, du min räddning!#.

 

Beder skyndsamt om din hjälp.

      Herre, du min räddare.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards