Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 39:1-14. MÄNNISKANS FÖRGÄNGLIGHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN. PSALM. 39:1-14.

 

MÄNNISKANS FÖRGÄNGLIGHET.

 

LIDANDE MANS BEKÄNNELSE.

 

PLÅGAD MÄNNISKAS BÖN.

 

Psalm. 39:1.

 

1.  #För körledaren.

En psalm av David.

      

Psalm. 39:2.

 

2.  #Jag tänkte: Jag skall ta mig i akt och inte

synda med min tunga, jag skall sätta lås för

      min mun, så länge gudlösa är inom hörhåll#.

 

Jag, David tänkte: 

       Ska vara aktsam med min tungas tal.

Äga behärskande tungan i vad jag säger.

       Tyglad tunga beskyddet mot livets ondska.

I de gudlösas närhet: 

       Inte tillåta min mun för o-fruktsamt tal.

 

Psalm. 39:3.

 

3.  #Så höll jag mig tyst och blev stum, jag teg,

men till ingen nytta.

     Min plåga blev bitter#.

 

Levde livet i tystnad fick stum tunga.

      Till ingen nytta i de gudlösas närhet.

Vilket blev mitt liv till plåga.

 

Psalm. 39:4.

 

4.  #Hjärtat brände i mitt bröst, jag stönade,

det brann som eld.

     Jag kunde inte tiga#.

 

Mitt hjärta brändes i mitt bröst.

      Brann som eldiga elds-flammor.

Kunde inte tiga i min förtvivlan.

 

Psalm. 39:5.

 

5.  #Herre, lär mig inse att jag skall dö och hur

få mina tillmätta dagar är, inse att jag är

       förgänglig#.

 

Människans fåfänglighet:

    Undervisa mig om min framtida död.

Hur få mina livsdagar är.

        Förstå min förgänglighet.

 

Psalm. 39:6.

 

6.  #En handfull dagar är allt du ger mig,

för dig är min livstid ett intet.

     Bara en vindfläkt är människan#.

 

Handfulla dagar allt det du ger mitt liv.

         Min livs-tid ett intet för dig.

Männskans liv likt vindfläkten: det kommer och

       går lika snabbt förbi som vinden 

 

Psalm. 39:7.

 

7.  #Som en skuggbild vandrar hon kring.

Bara en vindfläkt är skatterna hon hopar,

     hon vet inte vems de en gång skall bli#.

 

Människans liv likt: skuggbilden vandrar

      hon omkring.

Livet skattliga ägodelar: liknar livets vindfläkt.

      

Psalm. 39:8.

 

8.  #Herre, vad har jag då att hoppas på?

Mitt hopp står till dig#.

 

I min fåfänglighet: till vad förröstar jag då på?

      Mitt framtids-hopp står till, till min

Herre, o Gud. 

 

Psalm. 39:9.

 

9.  #Befria mig från alla mina synder, låt mig

slippa bli smädad för dårskap#.

 

Gör mig fri från alla mina syndiga gärningar.

       För min dåraktiga liv, beskydda mot 

mot min fienders smädelse.

 

Psalm. 39:10.

 

10.  #Jag tiger och öppnar inte min mun

------ det är ju du som låtit detta ske#.

 

I deras närhet villig vara tyst.

        Bevaka min muns tunga.

 

Psalm. 39:11.

 

11.  #Ta bort den plåga du lagt på mig!

Jag förgås under slagen av din hand#.

 

Beder om befrielse från min plåga.

       Förgås under din allmakt hand.

Hör mitt böne-rop!

 

Psalm. 39:12.

 

12.  #Du tuktar och straffar en man för hans synd,

likt malen förtär du allt han  har kärt.

      Bara en vindfläkt är människan#.

 

Tuktar och bestraffar, mannen för hans 

     syndiga liv.

Likt malen förtär allt han äger.

        Människan vindfläkt inför dig.

 

Psalm. 39:13.

 

13.  #Herre, hör min bön och lyssna till mitt rop,

tig inte när jag gråter!

      Ty en tid är jag gäst hos dig, en främling

som alla mina fäder#.

 

Herre, hör mitt böne-rop om din  hjälp i nöden.

        Lyssna till mitt rop.

Tala till mig.

      Jag gråter i min förtvivlan.

Under en tid var jag gäst hos dig.

        Levde främlings-liv, som alla mina förfäder. 

 

Psalm. 39:14.

 

14.  #Vänd bort din blick, så kan jag glädjas

innan jag går bort och inte mer finnas till#. 

 

Jag är en syndare: vänd bort din heliga blick

    från mig.

Vilket ger glädje över min bortgång.

     

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards