Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 41:1-14. BÖN VID SJUKDOM OCH FIENDERS HÅN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 41:1-14.

 

BÖN VID SJUKDOM OCH FIENDERS HÅN.

 

SJUK MANS BÖN.

 

Psalm. 41:1.

 

1.  #För körledaren.

   En psalm av David#.

 

Psalm. 41:2.'


2.  #Lycklig den som tar sig an den svage,

honom skall Herren rädda på olyckans dag#.

 

Välsignad den som ger sitt stöd tröstar den svage.

       Vilken Herren belönar: räddar på

olyckans dag. 

 

Psalm. 41:3.

 

3.  #Herren bevarar honom och ger honom liv,

han prisas lycklig i landet.

      Du låter inte fiender sluka honom#.

 

Herren bevara denn godhjärtlige ger honom

     livsglädje och tacksamhet.

Prisas av folket i landet.

      Beskyddar hans liv mot fienden.

 

Psalm. 41:4.

 

4.  #Herren stöder honom när han ligger sjuk.

   På sjukbädden gör du honom frisk#.

 

Herren tröstar stöder i sin sjukdoms-tid.

     På sjukbädden, gör honom frisk.

 

Psalm. 41:5.

 

5.  #Jag sade: "Herre, visa mig nåd, gör mig frisk,

jag har syndat mot dig#.

 

Jag, David sade:

     I min bön: Herre, visa för mig din nåd.

Hela mig.

      Förlåt min synd.

 

Psalm. 41:6.

 

6.  #Mina fiender säger elakt om mig:

"När skall han dö och hans namn plånas ut?#.

 

Mina fiender vilka älska elakheten.

     Elakhetens vänner: säger de önskar mig döden.

Mitt namn ska bli utplånat från jordens yta. 

 

Psalm. 41:7.

 

7.  #De som besöker mig talar tomma ord,

de lägger allt ont på minnet, går sedan

      ut och sprider det#.

 

De som besöker mig: talar tomhetens ord.

       All ondska älskar de.

Flitiga i ord sprida ut ondskan.

 

Psalm. 41:8.

 

8.  #Alla mina ovänner viskar om mig och smider

onda planer mot mig#.

 

Mina o-vänner tala tysta ord om mig.

       Smider ihop ondskefulla planer mot mig.

 

Psalm. 41:9.

 

9.  #Något fruktansvärt har drabbat honom,

där ligger han och reser sig aldrig#.

 

Med löganaktiga ord säger: fruktansvärda

      olyckor drabbat honom.'

 

Psalm. 41:10.

 

10.  #Också min vän som jag nu litar på och som

delar mitt bröd, han trampar på mig#.

 

Min trogne svek mig: viken delar mitt bröd

     förnekar förråder mig.

 

Psalm. 41:11.

 

11.  #Men du, Herre, visa mig nåd, hjälp mig

upp, så får jag ge dem vad de förtjänat!#.

 

Herre, ber om din nåd visa den.

       Var min hjälpare.

När du är min hjälpare får jag styrka vedergälla

      mina fiender.

 

Psalm. 41:12.

 

12.  #Om min fiende inte får triumfera vet jag

att jag är älskad av dig#.

 

När jag lever i kärlek älskad av dig.

      Mina fiender är besegrade.

 

Psalm. 41:13.

 

13.  #Jag är utan skuld, därför stöder du mig,

du låter mig alltid vara dig nära#.

 

Är skuldfri, i min syndfrihet stöder du mig.

     Låter din närhet vila över mig. 

 

Psalm. 41:14.

 

14.  #Lovad vare Herren, Israels Gud, från 

evighet till evighet!

    Amen, amen#.

 

 


 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards