Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. ANDRA BOKEN. PSALM. 42:1-12. 43:1-5. BÖN VID SJUKDOM OCH FIENDERS HÅN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  ANDRA BOKEN. 

 

PSALM. 42:1-12.

 

BÖN VID SJUKDOM OCH FIENDER.  DEL. 1.

 

LANDFLYKTIG MANS BÖN.

 

Psalm. 42:1.

 

1.  #För körledaren.

  En dikt av Korachas ättlingar#.

 

Psalm. 42:2.

 

2.  #Som hjorten längtar till bäckens vatten,

så längtar jag till dig, o Gud#.

 

Hjorten törstande längtan efter vattnets

     släckande törst till den porlande vatten-bäcken.

Bilden på själens längtan efter Guds närvaro.

 

Psalm. 42.3

 

3.  #Jag törstar efter Gud, efter den levande

Guden.

     När får jag komma, när får jag träda fram för

inför Gud?#.

 

Själens törstiga längtan efter Gud.

       Efter eviga livets Gud.

När får jag min själs törst utsläckt av dig.

 

Psalm. 42:4.

 

4.  #Tårar har blivit min föda dag och natt.

Ständigt frågar man mig:

    "Var är din Gud?#.

 

Dagligen varje natt mina längtans tårar min föda.

       Varje dag frågar man mig:

Var är din Gud, David?

 

Psalm. 42:5.

 

5.  #Jag överväldigas av sorg när jag minns

det som var, hur gick jag i den mäktiges hägn

      upp till Guds hus, med tacksägelse

och glädjerop i skara  som drog upp till

      högtid#.

 

Sorgen blir mig övermäktig.

      När jag minns dig godhet barmhärtighet.

Hur jag besökte ditt hus o Gud.

       Med hjärtats tacksamhet.

I glädjerop i skaran av de som drog upp till högtid.

 

Psalm. 42:6.

 

6.  #Varför är du tyngd av sorg, min själ,

och full av oro?

      Sätt ditt hopp till Gud!

Jag skall åter få tacka honom, min räddare

       och min Gud#.

 

Varför din själ så fylld av sorg full av hjärtats oro?

        Låt din förtröstan vara på Gud.

Återigen låter tacksamheten fylla mitt hjärta,

      till räddare och min Gud.

 

Psalm. 42:7.

 

7.  #Min själ är tyngd av sorg, därför går

min tanke till dig från Jordans och Hermons

      land, från Misars berg#.

 

Min själ nedtyngd av sorgen.

      Vilket gör min tanke leds till Jordans 

och Hermons land, från Misars berg.

 

 Psalm. 42:8.

 

8.  #Djup ropar till djup dånet av dina forsar.

Alla dina brottsjöar slår samman över mitt huvud#.

 

Utifrån mitt hjärtas innersta djup böneropet visar

    sig likt ljudet av dina forsande vatten-sjöar.

Vilka slår sig samman mot mina tankar.  

 

Psalm. 42:9.

 

9.  #Om dagen skall Herren skänka sin nåd,

om natten skall jag sjunga till hans ära och be

      till Gud som ger mig liv#. 

 

Dagligen skall Herren, skänka sin nåd.

      Under nattens vila, lovsjunga till din ära.

Var bedjande till Gud, vilket ger mig nytt liv.

 

Psalm. 42:10.

 

10.  #Jag säger till Gud, min klippa:

   Varför har du glömt mig?

Varför måste jag gå sörjande, plågad av

      fiender?#.

 

Säger i ord till Gud, min klippa:

      Varför du glömt mig?

Varför vara sörjande  plågad av fienders illdåd?

 

Psalm. 42:11.

 

11.  #Det skär mig in i märgen när mina fiender

hånar mig, när de ständigt frågar:

     "Var är din Gud?#.

 

Min fiender plågas av mina fienders hånfulla leende.

       Dagligen ifrågasätter:

Varför visar sig inte Gud för dig?

 

Psalm. 42:12.

 

12.  #Varför är du tyngd av sorg, min själ,

och full av oro?

       Sätt ditt hopp till Gud!

Jag skall åter få tacka honom, min räddar

     och min Gud#.

 

Varför så tyngdfulld av sorgen?

    Min själ fylld av oro från mina hånleende fiender?

Har din förtröstan på Gud!

      Återigen visa tacksamhet mot honom.

Du min räddare o min Gud. 

       

 

BÖN VID SJUKDOM OCH FIENDER.  DEL. 2.

 

FLYKTIG MANS BÖN.

 

LÄNGTAN TILL TEMPLET.

 

Psalm. 43:1-5.

 

Psalm. 43:1.

 

1.  #Skaffa mig rätt, o Gud, ta dig an min sak!

Rädda mig från ett trolöst folk, från falska,

       fördärvade människor!#.

 

Var rättvis mot mig visa den o Gud.

      Var min försvarare.

Var min räddare mot ett egensinnigt själviskt folk.

      Från falskhetens människor i själen

fördärvade människor.

 

Psalm. 43:2.

 

2.  #Du är mig Gud, min tillflykt.

Varför har du stött bort mig?

       Varför måste jag gå sörjande plågad av

fiender?#.

 

Du, min Gud, min själs tillflykt.

      Varför har du förkastat mig?

Varför låter du mig gå själsligt sörjande

     plågad av mina fienders illdåd?

 

Psalm. 43:3.

 

3.  #Sänd ditt ljus och din sanning!

Låt dem leda mig, låt dem föra mig till ditt

      heliga berg och till din boning#.

 

Herre, hör min bön:

     Sänd ut ditt levande ljus.

Låt din sanning få komma fram bland mina fiender.

       Låt ljuset sanningen får vara mina ledstjärnor.  

Leda mig framåt till heliga berg.

      Din boning.

 

Psalm. 43:4.

 

4.  #Så jag får komma till Guds altare, till Gud,

min glädje och fröjd, och tacka dig till lyrans klang,

      Gud, min Gud#.

 

Leder dig mig: får komma till Guds heliga altare.

      Får vara närvarande vid Gud: min själs glädje

och fröjd.

      Tacka dig till harpospel, Gud,min Gud.

 

Psalm. 43:5.


5.  #Varför är du tyngd av sorg, min själ, och full

av oro?

    Sätt ditt hopp till Gud!

Jag skall åter få tacka honom, min räddare

        och min Gud#.

 

Varför min själ så nedtyngd av själslig sorg.

      Fylld av oron förslavad under den?

Förtrösta på Gud!

     Återigen få visa tacksamhet mot honom.

Min livs räddare och min Gud för evigt. 

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards