Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 35:1-28. OSKYLDIGT ANKLAGAD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 35:1-28.

 

OSKYLDIGT ANKLAGAD.

'

Psalm. 35:1.

 

1.  Av David.

Herre, kämpa mot dem som kämpar mot mig!

   Strid mot dem som strider mot mig!#.

 

Herre strid för de som falskt anklagar mig.

     Du rättvise domare låt den få visa sig.

 

Psalm. 35:2.

 

2.  #Tag rustning och sköld, grip in till min hjälp!#.

Säg till mig: Jag är din räddning#. 

 

Låt din rustning mot mina fienders anklagande:

     Får var mitt beskydd och försvar mot  dem.

 

Psalm. 35:3.

 

3.  #Höj spjut och lans mot mina förföljare!#.

 

Mina förföljare: låt din rustning av spjutet 

och lansen besegra dem.

 

Psalm. 35:4.

 

4.  #Skam och vanära må drabba dem som står

efter mitt liv.

    Låt dem som har ont i sinnet mot mig 

vika tillbaka i smälek#.

 

Livets skam-känslor och förnedring drabba dem.

       Vilka vill förgöra mitt liv.

Äger ondsint sinne mot mig.

       Få känna sig besegrade i sin smädelse.

 

Psalm. 35:5.

 

5.  #Låt dem bli som agnar i vinden, när Herrens

ängel driver bort dem#.

 

Låt anklagarnas liv liknas vid lätta agnar 

     för vinden.

 

Psalm. 35:6.

 

6.  #Låt deras väg bli mörk  och hal, när Herrens

ängel förföljer dem#.

 

Deras väg i livet blir förmörkad av deras själviskhet.

 

Psalm. 35:7.

 

7.  #Ty utan skäl lade de ut sitt nät och grävde 

en grop åt mig#.

 

Utan orsak lade de listigt ut i sitt illdåd nät

     inför mina fötter.

Grävde en fallgrop åt mig.

 

Psalm. 35:8.

 

8.  #Låt fördärvet överraska dem, låt nätet

de lagt ut snärja dem själva och låt dem falla

       i gropen de grävt#.

 

Låt deras gärningars elände överraska dem.

        Deras utlagna nät blir dem själva till fall.

 

Psalm. 35:9.

 

9.  #Jag skall jubla över Herren och glädjas

åt hans hjälp#.

 

I jubelrop visar tacksamhet över Herrens hjälp.

 

Psalm. 35:10.

 

10.  #Hela min varelse ropar:

Herre, vem är som du?

       Du räddar den svage från hans överman,

den svage och fattige från plundaren#.

 

Herre, ingen dig lik i barmhärtighet: min hjälpare.

     Räddar den svages liv.

Bli fri från sin överman.

     Räddar den svages och fattiges liv från

plundraren.   

 

Psalm. 35:11.

 

11.  #Falska vittnen träder fram.

Man förhör mig om det jag inte vet#.

 

Falska vittnen med lögnaktigt tal träder fram.

      Förhör mig i mitt o-skyldiga liv.

 

Psalm. 35:12.

 

12.  #Man lönar mig med ont med gott, jag är

övergiven#.

 

O-rättvist anklagar mig.

      Känner mig övergiven.

 

Psalm. 35:13.

 

13.  #När var de sjuka klädde jag mig i säckväv,

jag späkte mig med fastor och bad med

       huvudet sänkt#.

 

När mina fiender vara sjuka: visade mitt medlidande

       gjorde bot och bättring.

Visade min ödmjukhet i bönen med fastor.

 

Psalm. 35:14

 

14.  #Som för en vän, en bror.

Som i sorg efter en mor gick jag svartklädd

      och böjd#.

 

För vännen likt en bror.

       Klädde mig i sorg likt avsaknad efter en moder.

 

Pslam. 35:15.

 

15.  #Men när jag snubblade gladdes de och gick

samman, de gick samman mot mig för att slå,

        och jag anade ingenting.

De rev och klöste utan hejd#.

 

När det gick mig illa, gladde de sig.

     Sammansvärjde sig mot mig.

De misshandlade mig. 

 

Psalm. 35:16.

 

16.  #De hånar mig skamlöst, de visar tänderna

   mot mig#.

 

Hånar mig med sitt hånfulla tal.

        

Psalm. 35:17.

 

17.  #Herre, hur länge skall du se på?

Befria mig från deras grymheter, rädda mitt liv

  från lejonen#. 

 

Herre, hur länge skall du tillåta det?

           Befria mig från deras grymheter.

Rädda mit liv från dem likt rytande lejonets

        beteende.

 

Psalm. 35:18.

'

18.  #Då skall jag tacka dig i tempelskaran,

prisa dig bland allt folket#.

 

Räddar du jag vill tacka din godhet i tempelskaran.

         Lovprisa ditt namn bland allt  folket.

 

Psalm. 35:19.'

 

19.  #Låt inte mina lömska fiender glädjas,

låt inte dem som hatar mig utan grund

       gör försmädliga miner#.

 

Tillåter inte mina fiender fortsätta skada mig.

       Deras hatiskhet får fördärva mig.

Deras smädfyllda ord håna mig.

 

Psalm. 35:20.

 

20.  #Ty deras ord skapat osämja, och mot

de stilla i landet har de svekfulla planer#. 

 

Mina finders ord skapar o-vänskap.

        Mot de stilla  saktmodiga i landet:

planerar de svekfulla planer.

 

Psalm. 35:21.

 

21.  #De öppnar sin breda mun och skrattar hånfullt:

"Vad var det vi sa!"#.

 

Öppnar sina övermodiga tungas läppar.

       Skrattar med hånfullt leende.

Vi hade rätt i vad vi sa.

 

Psalm. 35:22.

 

22.  #Du ser det, Herre, var inte tyst.

Herre, dröj inte långt borta#.

 

Herre, du ser deras illgärningar mot mig.

        Bryt din tystnad låt din vrede visa sig.

 

Psalm. 35:23.

 

23.  #Vakna, res dig, skaffa mig rätt! 

Ta dig an min sak, min Gud, och härskare!#.

 

Var rättvis mot mig.

        Min Gud, visa dig vara härskare.

 

Psalm. 35:24.

 

24.  #Döm mig rättvist, Herre, min Gud.

Låt dem inte få glädjas#.

 

Döm mig rättvist efter din rättfärdighet, Herre.

       Låt mina fiender bli besegrade.

 

Psalm. 35:25.

 

25.  #Låt dem inte få tänka:

"Ha!  Det blev som vi alla", inte få säga:

     "Vi slukade honom".

 

Låt deras tänker bli till intet.

      I sitt övermod säger: Ha!

Vi besegrade honom.

 

Psalm. 35:26.

 

26.  #Skam och smälek må drabba alla 

som gläds åt min olycka.

      Klä dem i skam och nesa, de som 

triumferar över mig#.

 

Låt skammen smäleken drabba dem.

       Vilka önskar mit livets olycka.

 

Psalm. 35:27.

 

27.  #Men låt dem som unnar mig min rätt

få jubla och glädja sig, låt dem ständigt säga.

      "Herren är stor, han unnar sin tjänare välgång#.

 

Låt dem som vill uppmuntra mig: få höja

     jubel och glädjerop.

Herren vår Gud, storheten, ger sin tjänare

     livets välgång.

 

Psalm. 35:28.

 

28.  #Jag skall vittna om din trofasthet och prisa

dig dagen lång#. 

 

Vill vittna om din trofasthet.

      Lovprisa dig dagen lång.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards