Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 26:1-12. EN OSKYLDIG MANS BÖN

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM. 26:1-12.

 

EN OSKYLDIG MANS BÖN.

 

Psalm.  26:1.

 

1.  Av David.

#Herre, skaffa mig rätt, ty oförvitligt har jag levat.

   På Herren förtröstar jag utan att vackla#.

 

Ger mig rätt i vad jag gör.

      Eftersom jag lever syndfritt liv.

Låter inte otron får vara min Herre, låter istället

     mitt hjärta förtrösta på dig.

 

Psalm. 26:2.

 

2.  #Granska mig, Herre, och pröva mig,

rannsaka hjärta och njurar!#.

 

Utrannsaka mitt hjärtat och njurar.

      Pröva min tro.

 

Psalm. 26:3.

 

3.  #Jag har din godhet för ögonen, och jag lever

i din sanning#.

 

Låter din godheten vara inför mina ögon.

         Lever mitt liv i sanningen.

 

Psalm. 26:4.

 

4.  #Jag sitter aldrig i lag med lögnare och sluter

mig inte till hycklarna#.

 

Umgås inte med lögnare.

        Har ingen gemenskap med sken-heliga

    människor.

 

Psalm. 26:5.

 

5.  #Jag hatar de ondas skara och sitter inte

i lag med gudlösa män#.

 

Hatar de ondsintas gemenskap.

      Sitter inte tillsammans med gudsförnekare.

 

Psalm. 26:6.

 

6.  #Jag sköljer i oskuld mina händer och går

runt ditt altare, Herre#.

 

Renar mina händer i syndfriheten.

       Lever i närhet av ditt altare, Herre.

 

Psalm. 26:7.

 

7.  #Jag låter tacksägelsen ljuda och vittnar om

alla dina under#.

 

Låter tacksamheten visa sig i mitt  hjärtats lov.

      Vittnar frimodigt om alla dina under.

       

Psalm. 26:8.

 

8.  #Herre, jag älskar din boning, den plats där din

härlighet bor#.

 

Jag älskar din boning.

      Där din härlighet bor.

 

Psalm. 26:9.

 

9.  #Ryck inte bort mig med syndarna, ge mig

inte en mördares död#.

 

Låt mig inte få dö likt mördaren.

 

Psalm. 26:10.

 

10.  #De är redo till lömska brott och har handen

full av mutor#.

 

De gudlösa utför listiga brott.

        Deras hand full av mutor.

 

Psalm. 26:11.

 

11.  #Men jag lever oförvitligt.

    Befria mig, var barmhärtig!#.

 

Lever fläckfritt liv.

       Visa mig din barmhärtighet: befria mig.

 

Psalm. 26:12.

 

12.  #Jag står på säker mark.

   I tempelskaran prisar jag Herren#. 

 

I dig, Herre, finns tryggheten.

      Jag prisar Herrens namn  i tempelskaran. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards