Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

PSALTAREN. PSALM. 31:1-25. RÄDDNING UNDAN FÖRFÖLJARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2019 14:45

PSALTAREN.  PSALM.  31:1-25.

 

RÄDDNING UNDAN FÖRFÖLJARE.

 

Psalm. 31:1.

 

1.  #För körledaren.

   En psalm av David.

 

Psalm. 31:2.

 

2.  #Till dig, Herre, tar jag min tillflykt, svik mig

   aldrig!

Du som är trofast, rädda mig#.

 

Tar min tillflykt till dig: min räddning från

    mina fienders förföljelse. 

Herre, överger mig inte.

      Låt din trofasthet vara mig till räddning. 

 

Psalm. 31:3.

 

3.  #Lyssna på mig, skynda till min hjälp.

Var min klippa dit jag kan fly borgen där jag

      finner räddning#.

 

Lyssna på mina böners rop om hjälp.

         Du, min fasta klippa.

I dig, finner min själ sin försvarsborg mot mina 

       förföljare mot sanningen.

  

Psalm. 31:4.

 

4.  #Ja, du är min klippa och min borg.

Du skall leda och styra mig, ditt namn till ära#.

 

Du, min trygga klippa.  Min själs trygga fäste.

     Styr och led mig i ditt beskydd.

Ödmjukt förtröstar på dig: ditt heliga namn

      till all ära. 

 

Psalm. 31:5.

 

5.  #Du skall lösa mig ur snaran de gillrat,

du är min tillflykt#.

 

Din trofasthet befriar från mina förföljares

      utlagda snaror.

I sin gudlöshet faller de själva i sina egna

       utlagda snaror. 

 

Psalm. 31:6.

 

6.  #Jag överlämnar mig i dina händer.

    Du befriar mig, Herre, du sanne Gud#.

 

Överlämnar mig i dina barmhärtiga händer.

         I min ödmjukhet ser du mitt hjärtats förkrosselse: du sanne Gud beriar mig  från mina

       förföljare.

 

Psalm. 31:7.

 

7.  #Du hatar dem som dyrkar gudar, men  jag

litar på Herren#.

 

Visar din vrede: mot avguderiet.   

         Istället valt dig min Gud.

 

Psalm. 31:8.

 

8.  #Jag vill jubla av glädje över din  godhet,

du som såg mitt elände och tog dig an mig

      när jag led#.

 

Över din godhet: visar mitt hjärta sitt jubelrop.

        Du såg mitt fördärvliga liv av olyckor.

Såg mitt lidande i förföljarnas hat  förakt mot mig.

           

Psalm. 31:9.

 

9.  #Du gav mig inte i fiendens våld, du förde

mig ut i frihet#.

 

Din godhet förde mitt betryckta liv ut i frihet.

          

Psalm. 31:10.

 

10.  #Förbarma dig, Herre, jag är i nöd, mina ögon

är skumma av sorgen, jag är matt till kropp

      och själ#. 

 

Behöver ditt förbarmande Herre.

       Lever i nöd av mina förföljare.

Förföljarna gjort  mina ögon tårfyllda av sorg.

        Vilket gjort mina kroppslemmar och

min själ kraftlös.

 

Psalm. 31:11.

 

11.  #Mitt liv rinner bort i ängslan och mina år

i suckan.

      I nöden sviker mig kraften och benen murknar

i min kropp#.

 

I orolig ängslan berövas mitt liv.

       Mina år försvinner i klagorop.

Mitt liv blir kraftlöst i nöden.

          Benen i min kropp multnar bort.

 

Psalm. 31:12.

 

12.  #För alla mina fienders skull.

Jag blir hånad, jag är en börda för mina grannar,

      en skräck för mina vänner, de som ser

mig på gatan viker undan#.

 

Mina fiender hånar mig.

        Blivit till börda för mina grannar.

Mitt liv sprider skräck bland mina vänner.

      Ser de mig, undviker de mig. 

 

Psalm. 31:13.

 

13.  #Jag är bortglömd som en död, jag är som ett

krossat kärl#.

 

Inför mina grannar och vänner: bortglömd

    likt dödens människa.

Mitt liv liknas inför dem likt ett krossat kärl.  

 

Psalm. 31:14.

 

14.  #Jag hör folkhopen viska.

Skräck från alla håll ----- de gaddar sig samman

      och smider planer mot mitt liv#.

 

Hör folkens viskande ord om mig.

          Bli skräckslagen av mina fiender vilka

förföljer mig.

       Sammansvärjer sig mot mig.

Smider ondsinta planer: vill förgöra mig.

 

Psalm. 31:15.

 

15.  #Men jag förtröstar på på dig, Herre, jag säger:

    Du är min Gud#.

 

I min förföjelse från mina fienders onda uppsåt

      förströstar helt på ditt beskydd.

Jag säger: du är min Gud.

 

Psalm. 31:16.

 

16.  #I hand ligger mina dagar, rädda mig ur

mina fienders hand, från dem som förföljde mig#.

 

Mina livsdagar vilar i dina trygga Faders hand.

      Rädda mitt liv från mina fienders listiga hand.

Låt inte mitt liv, falla i mina förföljares händer.

 

Psalm. 31:17.

 

17.  #Låt ansikte lysa över mig, hjälp din tjänare

i din godhet!#.

 

Låt ditt härlighets ansikte belysa mitt liv.

      Var din tjänare till hjälp i din godhet.

 

Psalm. 31:18.

 

18.  #Herre, svik mig inte när jag ropar.

   Låt de gudlösa stå med skam och tystna i döden#.

 

I mitt bönerop, var mig trogen.

      Låt gudlösa människor bli skamfyllda

dödens människor.

 

Psalm. 31:19.

 

19.  #Låt de läppar som ljuger förstummas,

deras fräcka tal mot den rättfärdige i högmod

     och förakt#.

 

Låt lögnens läppar tystna.

       Deras fräckas ordstal tystas.

I högmodigt förakt, talas mot den o-straffliges liv.

 

Psalm. 31:20.

 

20.  #Stor är din godhet, som du sparat åt dina

trogna och som du ger i allas åsyn åt dem

      som tar sin tillflykt till dig#.

 

Tacksam för din godhets storhet.

        Vilka du sparat åt dina trogna efterföljare.

Vilket du ger till de som älskar tar sin tillflykt

       till dig.

 

Psalm. 31:21.

 

21.  #Då håller dem gömda hos dig undan människors ränker, du bevarar dem i ditt hägn

      undan elaka tungor#.

 

De renhjärtliga bevara du i din närhet.

       Undan för människors listiga planer mot mig.

Blir beskyddade i sin tillflykt till dig undan

       elaka tungors tal.

 

Psalm. 31:22.

 

22.  #Lovad vare Herren, ty han var förunderligt

god mot mig i nödens tid#.

 

Lovat vare ditt namn, Herre.

        I min nöds tid visade din godhet mot mig.

 

Psalm. 31:23.

 

23.  #Jag greps av oro och sade:

Jag är bortstött från dig.

      Men du hörde hur jag bönföll dig, hur jag

ropade till dig om hjälp#.

 

Greps av oro och ängslan sade:

        Är övergiven från dig.

Mitt bönerop, hördes av dig.

     Ropade till dig i min nöd av hjälp. 

 

Psalm. 31:24.

 

24.  #Älska Herren, ni hans trogna!

    Herren bevarar de trofasta, men de förmätna

straffar han strängt#.

 

Dina trogna tjänare, älskar dig, Herre.

          Han bevarar de trofasta inför honom.

Högmodiga människor, bestraffas för sitt övermod.

 

Psalm. 31:25.

 

25.  #Var starka, fatta mod, alla de som

hoppas på Herren!#.  

 

Var starka i Herren.

        Var frimodiga i tron.

Lev så förtrösta på Herren.               

         

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards