Direktlänk till inlägg 25 juni 2019

PSALTAREN. PSALM. 23:1-6. DEN GODE HERDEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2019 08:54

PSALTAREN.  PSALM. 23:1-6.

 

DEN GODE HERDEN.

 

Lammet skall vara deras herde och leda dem fram 

    till livets vatten källor ( Upp 7:17 ).

 

Det slaktade offerlammet vara deras herde.

       Leda fårhjorden till livets rena vattenkällor. 

 

Psalm. 23:1.

 

1.  #En psalm av David.

Herren är min herde, ingenting skall fattas mig#.

 

Herren, min herde i livet.

      Fyller mina vardagliga behov.

 

Psalm. 23:2.

 

2.  #Han för mig i vall på gröna ängar, han låter

mig vila vid lugna vatten#.

 

Han leder mina fotsteg på gröna betesmarker.

       Han låter mig själs-livets kroppens vila

få finnas vid lugna vatten.

 

Psalm. 23:3.


3.  #Han ger mig ny kraft och leder mig på

rätta vägar, sitt namn till ära#.

 

Ger mig ny livskraft.

        Leder mina steg på rättfärdighetens vägar.

I vilket han ärar sitt namn.

 

Psalm. 23:4.

 

4.  #Inte ens i mörkaste dal fruktar jag

något ont, ty du är min käpp och din

      stav gör mig trygg#.

 

Inte genom världens ondskas mörkaste dalgång,

     får bemötas av den.

Du, Herre, min vandringsstav leder mig tryggt.

 

Psalm.  23:5.

 

5.  #Du dukar ett bord för mig i mina fienders

åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och fyller

      min bägare till brädden#.

 

I mina fienders närvaro, välsignar du mitt liv.

        Smörjer mig du mig med vishetens insiktens

livsolja.

    Vars olja flödar över. 

 

Psalm.  23:6.

 

6.  #Din godhet och nåd skall följa mig varje dag

i mitt liv, och Herrens hus skall vara mitt

      hem så länge jag lever#.

 

Din godhet nåd mina följeslagare i livet.

    Troget ständigt följer mig.

Herrens hus  mitt hem.

       Livet ut.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards