Direktlänk till inlägg 25 juni 2019

PSALTAREN. 25:1-22. BÖN OM LEDNING OCH RÅD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2019 08:54

PSALTAREN. PSALM. 25:1-22.

 

BÖN OM LEDNING OCH RÅD.

 

Psalm. 25:1.

 

1.  #Av David,

Herre, jag sätter mitt hopp till dig#.

 

Jag, David, sätter mitt hjärtats hopp på dig.

 

Psalm. 25:2.

 

2.  #Du min Gud, jag förtröstar på dig: svik mig inte,

låt inte mina fiender triumfera#.

 

Du, min Gud.

     Förtröstar på dig.

Beder om ditt beskydd mot mina fiender.'

        Överge mig inte.

Låt inte fienderna triumfera över mitt liv. 

 

Psalm. 25:3.

 

3.  #Den som hoppas på dig blir aldrig sviken,

men den trolöse skall stå där tomhänt#.

 

Du sviker inte den som förtröstar på dig.

       Trolöse saknar din hjälp och tröst. 

 

Psalm. 25:4.

 

4.  #Herre, lär mig dina vägar, visa mig

dina stigar#.

 

Min bön: Herre, undervisa mig om dina rättfärdiga vägar.

     Visa mig dina stigar, jag vill vandra på dem.

 

Psalm. 25:5.

 

5.  #Led mig i sanning, lär mig, du som är min

Gud, min räddare, ständigt hoppas på dig#.

 

Låt mig lydigt leva i sanningen.

    Du är min Gud, mitt livs räddare.

Dagligen hoppas på dig.

 

Psalm. 25:6.

 

6.  #Herre, kom ihåg din barmhärtighet, den godhet

du alltid har visat#.

 

Herre, låt din barmhärtighet vara min hjälp

        och tröst.

Glöm inte din godhet du visat mig.

 

Psalm. 25:7.

 

7.  #Glöm min ungdoms synder, allt jag brutit,

tänk på mig i din trofasthet, Herre, du som är god#.

 

Förlåt mina ungdomssynder.

     Tänk på mig i din trofasthet.

Herre, du godhetens ursprung.

 

Psalm. 25:8.

 

8.  #Herren är pålitlig och god, därför visar han

syndarna vägen#.

 

Herre, du pålitlig god i vad du gör.

       Vilket gör du visar syndarna sanningens väg.

 

Psalm. 25:9.

 

9.  #Han leder de ödmjuka rätt, de ödmjuka

lär han sin väg#.

 

Leder de ödmjuka på rätta vägar.

       Ödmjuka undervisar han sin väg.

 

Psalm. 25:10.

 

10.  #Allt vad Herren gör är nåd och trofasthet

mot dem som håller hans förbund och hans bud#.

 

Allt vad Herrens gör  görs genom nåd

     och trofasthet.

Görs mot dem som lydigt följer hans förbund

      hans bud.

 

Psalm. 25:11.

 

11.  #Herre, min synd är stor, förlåt den,

ditt namn till ära#.

 

Herre, bekänner min stora synd.

        Förlåt den.

Förlåtelsen vilket ärar ditt namn.

 

Psalm. 25:12.

 

12.  #Var och en som fruktar Herren får veta

vilken väg han skall välja#.

 

   Alla som fruktar Herren, lär känna vilken

livsväg han villigt skall välja.

 

Psalm. 25:13.

 

13.  #Själv får han leva i ro, och hans barn skall

ta landet i arv#.

 

Får själv leva i sinnesro.

      Hans barn få ta landet i arv.

 

Psalm. 25:14.

 

14.  #De som fruktar Herren blir hans förtrogna,

hans förbund skall ge dem insikt#.

 

Hans trogna tjänare fruktar Herren.

       Hans eviga förbund  ge dem insiktsfulla hjärtan.

 

Psalm. 25:15.

 

15.  #Min blick är ständigt fäst på Herren, det är

han som löser min fot ur snaran#.

 

Min blick, dagligen fäst på Herren trons hövding.

      Han allena befriar min fot ur syndens snara.

 

Psalm. 25:16.

 

16.  #Vänd dig till mig, var barmhärtig, 

ty jag är ensam och betryckt#.

 

Vänd ditt ansikte till mig i din barmhärtighet.

      Jaglever i min ensamhet  förtryckt av mina fiender.

 

Psalm. 25:17.

 

17.  #Lindra mitt hjärtas plåga, för mig ut 

ur mitt trångmål#.

 

Lindra mitt hjärtats plåga.

     Gör mig fri från fiendernas trångmål.

 

Psalm. 25:18.

 

18.  #Tänk på mitt lidande och mitt betryck 

och förlåt mig alla mina synder#.

 

Glöm inte mitt lidande mitt betryck.

       Förlåt mig för alla mina synder.

 

Psalm. 25:19.

 

19.  #Se på mina fiender ----- så många de är,

så hätska i sitt hat!#.

 

Se mina fiender deras antal.

       Hatiska mot mitt liv.

 

Psalm. 25:20.

 

20.  #Rädda mitt liv, befria mig,

svik mig inte, jag flyr till dig#.

 

Var min räddning.

      Befria mig från deras betryck.

Var mig trofast jag villigt flyr till dig.

 

Psalm. 25:21.

 

21.  #Låt oskuld och redlighet bevara mig, 

ty jag hoppas på dig#.

 

Låt min syndfrihet  ärlighet bevara mig.

      Jag förtröstar på dig.

 

Psalm. 25:22.

 

22.  #O Gud, befria Israel från all dess nöd!#.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards